Poll: Als een paard ongehoorzaam is...............

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Als een paard ongehoorzaam( niet luisteren, ervandoor gaan, met je spelen) is aan de ruiter, dan ligt dit vaak aan de ruiter zelf.

Poll eindigt op

ja
71 (76%)
nee
22 (23%)

Totaal aantal stemmen: 93


Liana
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Poll: Als een paard ongehoorzaam is...............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 17:45

Als een paard ongehoorzaam is aan de ruiter, ligt dit aan de ruiter zelf?
is er dan nog geen goede verstandhouding tussen ruiter en paard? Wat kunnen voorbeelden zijn van ongehoorzaam gedrag door communicatie van de ruiter/paard?

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:05

Ik denk dat bij paarden vaak vervelend zijn wegens een verkeerde paard-ruiter combinatie. Hiermee bedoel ik dat een moeilijk paard(bv een dominant paard) met een niet zo ervaren ruiter dat werkt niet. Het paard wordt dat heel vaak omschreven als vals. Maar datzelfde paard kan bij een ervaren ruiter wel super braaf zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:20

ik heb ja gezegd omdat ik mij hier toch wel een beetje in herken...

Lucky is ontzetten eigenwijs en speel maar totaal niet gemeen, hij zal je dus altijd blijven uitproberen. Eerst is dit leuk maar daarna wodrt je er helemaal gek van.. Als je altijd consequent ben weet hij precies wat hij wel en niet mag..Ondertussen heb ik hem aan de hand aardig onder controle maar neemt hij onder het zadel nog vaak een loopje met mij.

Bij mijn zusje is hij aan de hand strontvervelend en onder het zadel juist superbraaf.. Dus we moeten allebei aan verschillende dingen werken en ik denk ook wel dat het helemaal goed komt.

Maar vaak ligt het grotendeels aan de ruiter zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:46

Aangezien er "vaak" staat en niet "altijd" , heb ik op Ja gestemd.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:50

het ligt dan gewoon aan de combinatie, als zijn er enkele paarden die nooit gehoorzaam zullen worden, door geen enkele ruiter.
maar de meeste ruiters zijn bij zulke problemen vaak onzeker/onconcequent

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:24

Dat ligt vaak aan de ruiter. Als ik soms zie hoe mensen met Sting omgaan, dan pikken zij naar mijn mening echt alles, en als ik met Sting iets doe loopt hij gelijk beter Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:28

Ik heb ja ingevuld. Mijn ervaring is dat het 9 van de 10 keer aan de opvoeding van het paard ligt. Tuurlijk heb je paarden erbij met een lastig karakter. Maar meestal als het paard respect voor je heeft doet hij "alles" voor je.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:12

Ik denk dat dat voor mij wel opgaat. Mijn pony is alleen vervelend als ik even niet oplet Clown

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:17

ik heb ook ja ingevuld! Meestal denk ik inderdaad dat het aan de ruiter ligt. Op de manege heb ik een favoriet paardje, Dundee, en bij andere zie ik haar erg vaak klieren, ik pik dat gewoon niet en ben altijd heel erg streng voor haar. Ookal kom ik er maar 1 keer in de week, maar ik hoef bij haar alleen maar duidelijk terug te roepen en ze zet gelijk 3 stappen achteruit zodat ik de deur kan openen. Als ik de stal deur open laat staan, blijft ze netjes staan, wachten tot ik haar meeneem of iets dergelijks.

Het is een kwestie van duidelijkheid, als jij je paard duidelijk laat merken dat sommige dingen nou eenmaal zo horen en onbehoorlijk gedrag niet pikt, zal een paard veel minder klieren!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:35

Ik heb nee gedaan, maar dan in vergelijking met Pride. Hij is nou eenmaal een schijterd, dacht niet dat het aan mij ligt eigenlijk. Zit gewoon in hem.
Maar voor veel paarden geldt de 'ja', ze voelen vaak dat de ruiter niet de baas kan zijn of onzeker is. En dan gaan ze wel eens lopen klooien.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:06

ik heb ja ingevuld; als een paard een loopje met je blijft nemen ben je denk ik niet consequent genoeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:20

Vaak, maar niet altijd. heb ja ingevuld. Hert is namelijk jiet perse de ruiter maar vooral de opvoeding.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:34

Ik denk dat niet niet altijd zo is. Elk paard heeft wel eens een uitprobeer fase. Even kijken hoe ver ze kunnen gaan. Dit is vooral in het begin. Dit geldt ook voor de pubertijd. Als ze zo'n 4 jaar zijn kunnen ze ook lekker uitproberen. Maar meestal als je gewoon consequent bent als het meevallen en snel ophouden.
Maar het kan idd ook komen door onzekerheid bij de ruiter of een niet-consequente ruiter.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:38

Ja, behandel je paard met respect, daar krijg je een heleboel voor terug

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:51

Ik heb ook ja ingevult, omdat er vaak staat. Dan ligt het gewoon ook aan de ruiter. Alle paarden hebben af en toe wel een bui dat ze geen zin hebben en lopen te kwallen. Maar als het regelmatig gebeurt moet er toch iets tussen de ruiter en het paard aan de hand zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:06

Ja
Bijna altijd ligt het aan de ruiter.
Ook als het om een moeilijk paard gaat.
Want dan kun je het misschien niet zelf, omdat je nog niet genoeg ervaring hebt bij een moeilijk paard, maar dan kan een ander het wel.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:52

Ja.
Het ligt voor een groot deel aan de opvoeding.
Sommige dingen ook niet, zo trok mijn haf standaard 1x per maand een sprintje door de bak.
Heb van alles geprobeerd maar ze is het altijd blijven doen...Scheve mond

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:38

Ik denk dat het idd vaak aan de ruiter ligt.
Maar dus niet altijd!
Ik denk dat het vaak voorkomt uit een slecht passende combinatie.
Mijn vorige bijrijdpaard bijvoorbeeld was een enorm zenuwachtig en nerveus paard.
De kunst is dan om zijn gedrag te negeren, maar ik werd ook helemaal zenuwachtig van hem en dat gaat het rijden steeds slechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:43

Juist, geen goede combi Lachen
Dus voor dat paard een "slechte" ruiter.
Dus ligt het aan de ruiter.

Niet dat de ruiter dan slecht rijd, maar wel voor dat type paard.

op elk potje past een dekseltje, zo ook bij paard en ruiter Haha!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:43

Ik denk dat het een deel aan de opvoeding ligt (wat te vinden is bij de ruiter), maar ook een deel bij het karakter van het paard.

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:47

Nee, spelen, soms niet luisteren, enz. zo'n bui kan elk paard wel eens hebben. Dan zijn ze (soms) heel vrolijk en hebben niet eens in de gaten dat je ze wat vraagt. Dat vind ik niet aan de ruiter liggen. In sommige gevallen natuurlijk wel, maar ik vind het meer dat een paard zijn karakter laat zien dan dat de ruiter iets fout doet.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:30

nee/ja het licht aan de opvoeding en hoe jij met je paard/pony omgaat
dus beide, natuurlijk zijn er altijd nog wel paarden waarmee niemand iets kan beginngen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:33

In eerste instantie zal hij jouw hulpen niet begrijpen. En gaat daarom andere dingen doen. Omdat hij het nit meer snapt.
Het kan ook zijn dat hij een spelletje met je speelt, omdat je niet consequent genoeg bent. Of hij is niet consequent opgevoed.

Dus ligt het aan de rijder/verzorger/opvoeder

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:50

Ja.

Een ongehoorzaam paard ontstaat als de eigenaar/ruiter niet konsekwent is, of een te afwachtende houding aanneemt, en niet durft op te treden. Een paard zal je altijd uitproberen, ook als hij goed is opgevoed. En een paard dat geen goede opvoeding heeft genoten manieren bijbrengen is ook heel moeilijk, en soms moet je heel hard ingrijpen. Dat moet je durven, dat is heel moeilijk, helemaal als er omstanders bij staan die zich er ook nog mee gaan bemoeien.