Pony trekt elk halstertouw kapot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Pony trekt elk halstertouw kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 10:23

We hebben al een tijdje 2 nieuwe veulentjes op stal.
Van allebij bijna een jaar oud.
Ze poetsen enzo en lopen er mee gaat heel goed.
Maar zodra jana ( 1 van de veulens) vast staat gaat ze hangen.
Ze heeft nu al iets van 4 touwen kapot gemaakt,Gister ging ze "zitten" en trok weer een touw kapot.Ze had toen ook een klein wondje.

Weet iemand er iets tegen dat ze niet meer gaat hangen??

-XxX-Madieke

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:08

Een veulen dat ik kende deed dat ook. Misschien niet de meest vriendelijke methode, maar ik deed het touw om de neus, zodat het zeg maar strak trok als hij ging hangen. Niet fijn voor het paard, maar het werkte wel. Als hij een keer niet hangt uitvoerig belonen. Het veulen waar ik het over heb was het binnnen een week afgeleerd!

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 11:14

Ik denk dat jana dat nog niets boeit.. Op der "kop" geven zeg maar... doet ze ook niet veel mee Verward
Beetje een ezel Tong uitsteken

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:28

gewoon op een andere manier vastzetten, dat als ze gaat hangen dat het touw vanzelf losgaat.

verder zou ik het gewoon blijven proberen, en er ander bij het poetsen bezighouden, dus bijv. iets geven om mee te spelen, of hooi ofzo... succes

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:49

erbij blijven staan wanneer ze gaat hangen of wil gaan hangen touw losmaken(dus zo vst maken dat ie nog los wil) een klein zetje op de kont dat ze niet gaat zitten nen niet meer gaat hangen
in een stand zetten met een ketting achter de kont kan ook dan heeft ze de mogelijk heid niet om te gaanhangen

amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:03

heb je gepbt. groetjes

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:06

MissDonna schreef:
Ik denk dat jana dat nog niets boeit.. Op der "kop" geven zeg maar... doet ze ook niet veel mee Verward
Beetje een ezel Tong uitsteken


Zoals je zelf al zegt zijn het jaarlingen! Deze moeten dus nog leren vaststaan. Dat leren ze niet goed als je ze daarbij op hun kop geeft als ze gaan hangen, dan gaan ze altijd vaststaan associeren met angst voor het op de kop krijgen, omdat ze gewoon nog niet zo goed snappen wat vaststaan is en als je bij een jong paard trekracht op het hoofd uitoefnet, of als de paal dat doet waar het paard aan vaststaat, zal de eerste, natuurlijke reactie zijn om er tegenin te gaan.
Wat je wel kan doen is eerst het paard schijnbaar vast te zetten, dus touw met een slag om een paal, of wat dan ook waar je hem aan vastzet en dan iemand anders dat touw vast te laten houden. Deze persoon op een afstandje laten staan (dus lang touw moet je hebben (longeerlijn ofzo). Deze persoon kan dan meegeven als het paard druk op het touw zet, zodat het paard zich niet meteen zo gevangen voelt.
Ook kan je nog een strotouwtje achter d'r oren langs te doen en dan strak vastmaken aan de bovenste ringen van het halster. Zorg voor een goed stevig halster en stevig halstertouw. Als het paard nu gaat hangen voelt het druk/pijn achter de oren en zal weer naar voren schieten (als het goed is).
Als het paard gaat hangen, doe dan even een stap achteruit zodat je er niet onder komt als ie omdondert en negeer het verder gewoon en ga weer verder met poetsen als hij weer goed staat, bellon hem dan ook!!!!
Veel succes Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:59

Mijn merrie begon na een tijdje met klieren. Ze kon zó braaf vaststaan en op een gegeven moment had ze het hangen door. Als ze ging hangen, gaf ik haar zo'n enorme schop onder der kont dat ze naar voren schoot. Helaas moet ik er ook bijzeggen dat zij ook een aantal touwen gesloopt heeft. Ze staat nu in de opfok en ben bang dat ze dit gewoon doorzet als ze terugkomt.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:27

soms kan het helpen om er een (niet zo stevig)touwtje bij te doen, die zit dan strakker dan het gewone halstertouw, als je paard dan gaat hangen knapt die eerst en schrikt je paard(als het goed is) en houd die op met trekken(en staat dus nog vast aan het halstertouw)

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:05

Elke keer als het touwtje breekt wint hij weer omdat hij los is.
Ik heb het ook gehad maar als je dan 2 touwen gebruikt 1 gewoon sterk halstertouw wat je losser doet en een dun stro touwtje wat straker zit en kan breken.
Als hij gaat hangen dan breekt het 1ste touwtje en komt hij het 2de touwtje tegen.
Van die korte schok moet hij als het goed is wel schikken.
Anders dat ene met de longe proberen.

Succes OK dan!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:06

gewoon een keer asan een ketting zetten. krijgt ze vanzelf wel door dat ie niet kapot gaat. vaak is het dan al snel afgelopen.
en anders gewoon een goede tik van achter geven... een paard, hoe jong ook, mag gewoon niet hangen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:15

Als het echt rottigheid is: vastzetten aan iets wat echt NIET losgaat en laat maar hangen... Niet teveel paniek van maken, laat ze het maar uitzoeken. Heb er ook wel eens eentje een kwartier op z'n kont laten zitten, toen viel eindelijk het kwartje en ging hij naar voren. En dan is het braaf!!!
Een paard dat geleerd heeft dat hij zich los kan trekken omdat er altijd wel iets knapt, is bloedlink, dat moet je echt snel de kop indrukken.

Wat ook kan helpen om ze naar voren krijgen is de bezem tegen z'n kont aan! Niet afrossen met de bezem, maar prikken met de borstelharen.

Niet aan die kop gaan sjorren of proberen een touw dat op spanning staat los te maken, denk aan je eigen veiligheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:22

helemaal met Margreet eens

Zet ze maar eens vast aan iets wat nooit los kan.
laat maar hangen, dan valt het kwartje idd wel.
want bij elke keer dat hij wel los kan, weet hij dat het zo de manier is om weg te komen.

Verder ben ik total geen voorstander om een paard onder de 3 vast te zetten.
dan zijn de wervels nog niet sterk genoeg deze druk aan te kunnen, volgens een DA die me dat eens verteld heeft.
(wat dan daarna op LDR word gegooid Tong uitsteken )

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:24

Zoals je al zegt zijn het jonge dieren--> jaarlingen. Boos worden is dus echt het laatste wat je moet doen!!! Als er de mogelijkheid is om ze aan 2 touwen vastzetten is dat echt ideaal. Ieder aan een kant van halster. Op deze manier krijgen ze de touwen niet stuk en wordt de druk ook beter verdeeld (Zo zet ik mijn paard vast als ik haar ga wassen, want aan 1 touw wilde ze ook ontzettend gaan hangen). Het wil ook wel eens helpen om ze vast te zetten aan een zogenaamde "koeien"band. Die moet je goed stevig om hun nek doen, zodat het niet over hun oren kan schieten, maar natuurlijk moeten ze wel nog lucht kunnen krijgen Knipoog . Ze hebben dan geen druk achter de oren en voor heel veel en vooral jonge paarden is juist die druk achter de oren zo bedreigend dat ze weg willen --> dus juist gaan hangen. Door deze band is de druk weg/minder en dat is vaak net voldoende om dus niet als vluchtweg te gaan hangen. Soms is het zelfs al voldoende om het touw niet onder maar aan 1 van de zijkanten van het halster vast te maken!!

Het advies over dat meegeven van touw ed... is zeker als ze nog nooit hebben geleerd om vast te staan een zeer goed begin! ! Zo wennen ze eraan dat ze op hun plek moeten blijven zonder dat er ineens een hele enge druk achter de oren ontstaat, waar ze van willen vluchten!!
Heb dat ook wel alleen gedaan. Gewoon goed lang touw aan halster en dus 1x om buis/door ring of dergelijke en dan heb je 1 hand om met de druk te spelen (meegeven als echt wil hangen/en als ie echt weg wil lopen van achter een duwtje en touw weer korter maken) met je andere hand kun je dan bv poetsen of je oefend zo gewoon alleen het "vast" staan en blijft op een afstandje met het touw "spelen".

Succes met oefenen en vooral HEB VEEL GEDULD Knipoog , wordt niet kwaad en probeer het touw los te hebben voor ze echt gaan hangen, dit hangen is ook nog eens voor de jaarlingen zelf lichamelijk zeer gevaarlijk (verdraaiing wervels in nek en hals ed..)

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:51

mijn merrie, al 12, deed exact hetzelfde. Probleem was dat ze dus ging hangen of trekken aan het touw en zich gevangen voelde en dus in paniek raakte. Wat ik nu heb gedaan is het touw los door de ring laten hangen, of rond de paal. Dus zij dacht dat ze vast stond maar in werkelijkheid was dat helemaal nie zo. Als ze nu gaat hangen gaat het touw dus vanzelf mee, ik pak dat touw en er is niets aan de hand, geen paniek etc.. bij mij heeft dit echt geholpen, ik heb geen touwen meer die kapot zijn, en na een tijdje heb ik haar gewoon vast gezet en ze probeer het niet eens meer!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:54

Wees trouwens ook heel voorzichtig met dingen die uitrekken. Als het dan knapt en jij of je paard krijgt het tegen je aan... Dan is het een hele grote au!! Ook ben ik niet zo weg van het "bungyjump" effect dat zoiets geeft. Bij iets dat rekt is de druk ook niet gelijk weg als je paard een stapje naar voren doet, dus het goede gedrag wordt niet direct beloond.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:47

Met een paar methoden ben ik het echt totaal NIET eens:
- touw om z'n neus binden, want dan stopt 'ie er ooit wel mee: dan raakt dat beestje alleen maar in paniek als je er de volgende keer aankomt met je touwtje, bovendien kan zo'n klein teer beestje zich heel makkelijk verwonden, alleen al doordat 'ie bijvoorbeeld in verwarring of uit evenwicht raakt ofzo.
- aan iets vastzetten dat echt niet kan breken: NOOOOIT DOEN!! dat heb ik dus een keer zien gebeuren - paard had het hangen uitgevonden en werd met een trailertouw (zo'n touw waarmee je een paard in de trailer vastzet en dat 50 x sterker is dan een halstertouw en dat nooit hoort te kunnen breken) aan een balk vastgezet; paard gaat op een gegeven moment hangen, komt niet los en raakt helemaal in paniek - echt d'r ogen draaiden helemaal weg - dus ze gaat uit alle macht hangen en langzaam maar zeker gaat dat touw dus draadje voor draadje kapot, uiteindelijk is het door en schiet het stuk, het paard - echt totaal in paniek - schiet naar achteren en de vonken springen (ja, echt waar!) onder d'r hoefijzers vandaan -- resultaat: paard kreupel en doodsbang om vastgezet te worden
Als een paard gaat hangen en in paniek raakt gaat er altijd wel iets kapot tot het los is: het halster of halstertouw breekt altijd eerder dan het paard.

Een goede tip heb je verder bij de rest al kunnen lezen: het paard 'schijnvast' zetten en spelen met het halstertouw, zodat het paard de druk niet hoeft te ervaren maar wel kennis maakt met het vast staan.

Veel succes ermee en zet 'm alsjeblieft nooooit ergens aan of mee vast dat 'toch niet kapot kan gaan - daar kunnen alleen maar trauma's aan overgehouden worden!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:50

iig het touw aan 1 kant vastmaken, ik eens van iemand gehoord dat als je ze in het midden vastzet van het halster, dus waar het eigenlijk 'hoort' kan het zijn nekwervels of rug beschadigen bij het hangen.

zelf hangt mijn pony ook, en ik zet hem regelmatig vast, onder de spuit, dus met afspuiten en wassen enz. staat hij gewoon vast, in het begindeed ik het touw er gewoon doorheen, en later zette ik hem gewoon vast.

dat ging allemaal goed, en toen ging ik hem ook op het erf zetten, maar op een 1 of andere manier deed hij het toen niet, dan ging hij lopen schrapen met zijn hoeven, en zodra ik maar mijn toon verhoogde ging hij al hangen...

ook een moeilijke situatie dus, maar gewoon blijven proberem.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:07

sorayalover schreef:
erbij blijven staan wanneer ze gaat hangen of wil gaan hangen touw losmaken(dus zo vst maken dat ie nog los wil) een klein zetje op de kont dat ze niet gaat zitten nen niet meer gaat hangen
in een stand zetten met een ketting achter de kont kan ook dan heeft ze de mogelijk heid niet om te gaanhangen



Ze gaat dan zitten Verward
Het is echt een geval apart Tong uitsteken

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:14

ook een ketting zal niet helpen.. Dan trekt ze de halster wel kapot..
Ze heeft het halster ook al 1x kapot gemaakt Verward


idd ShiningHorse... Dat van dat tou om der neus is niet zo best ..
Maar als het echt te enigste oplossing is ??
Dan denk ik dat hun ( de meisjes die haar verzorgen..!! ) dat toc gaan proberen..

Maar ik zal ze al deze tips laten zien.. Dan zoeken ze het wel uit denk ik Lachen\Bedankt voor alle tips Lachen