Hoe ver scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Hoe ver scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 13:11

Van het weekend gaan we Sheril scheren, maar nu twijfel ik nog over een dingetje. Ik wil haar hoofd, benen en rug sowieso bedekt laten, maar ik vraag me af of het slim is om haar hals helemaal te scheren (anders alleen de onderkant). Ze heeft een hele dikke vacht, is niet geschoren geweest dit jaar en staat ook niet onder deken, heeft geen conditie, met als gevolg dat ze na een renpartij in de bak al bezweet is. Ze heeft een buitenstal met open luik. Ze doet nu nog niet veel, maar gaat wel aan het werk. Mijn vragen zijn dus:

Zal ik alleen buik en onderkant van de hals scheren of de hals ook helemaal?
Red ze het met een geschoren hals met een 200 grams deken?
Moet ik haar hals ook bedekken als ze zweet met een geschoren hals (ik heb alleen een zweetdeken zonder hals)?

Dit is allemaal nieuw voor mij, ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 15:09

Ik heb geleerd dat je na 1 jan. niet meer mag scheren omdat anders de zomer vacht niet goed door komt.
En eind febr. gaan paarden al weer uit zich zelf verharen.

Verder heb ik geen ervaring met de paarden half scheren.
het enigste wat ik laat staan zijn de benen en heb nu voor het eerst een half hoofd geschoren (tot de bakstukken) En dan het stukje onder het zadel heb ik ook laten staan tegen schuuren tege tegaan.

Ik weet dus ook niet hoeveel vulling je nodig hebt als je de rug niet scheert maar als je hem helemaal scheert heb je aan 200 gram niet genoeg.

Ik weet niet of je nu van plan bent intensief te gaan rijden maar als dat niet zo is zou ik niet aan scheren beginnen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 15:15

Ik zou met dit weer ook echt niet gaan scheren. Als je nu zijndikke vacht eraf haalt terwijl hij dat niet gewend is, vraag je volgens mij om moeilijkheden.
Ik zou het dit jaar maar even laten wat het is en dan volgend najaar pas scheren.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 15:23

Ik zou nu ook niet meer scheren, te laat in het seizoen, maar mocht je het volgend jaar willen proberen, half scheren bedoel ik, dan kun je me pb-en voor plaatjes en evt. foto's. Imker is nl. ook half geschoren (jachtmodel= onderkant hals, buik en flanken. Benen, hoofd en rug niet)

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 15:53

Grappig, een paar weken geleden had ik hier een topic of ik in januari nog kon scheren, en toen kon het volgens iedereen nog http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=34027&highlight=. Het lijkt mij onlogisch als je 31 december nog wel zou kunnen scheren en 5 januari niet meer. Het lijkt mij wel beter om haar te scheren en een warme deken op te doen, dan dat ze eigenlijk niet eens los kan omdat ze na een paar rondjes al bezweet is en uren nodig heeft om te drogen. Lijkt me ook niet echt prettig als ze daarna in haar buitenstal moet.
Dus eigenlijk ben ik er wel uit dat ik scheer, maar nog niet hoe ik moet scheren.
Zijn er nog meer meningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 17:15

Dat topic heb ik over het hoofd gezien ander had ik daar ook zeker gereageerd. Haha!

En ik scheer Kawa altijd op zijn laast ongeveer half novenber omdat ik dan als de winter echt begint ,jan. febr. zie dat Kawa al weer haren terug heeft, Maar net zoveel dat hij niet nat blijft maar wel wat warmte in zijn nekkie heeft met het gure weer wat we b.v. deze week hebben.
Dus of je paardje het nu niet koud krijgt met een geschoren nek betwijfel ik toch zeer met het pokke weer van de afgelopen tijd en wat ons nog te wachten staat.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 17:17

misschien kun je eens de scheertopics op zoeken,
ik weet dat er een link tussen staat voor een website....
op die website beschrijven ze de verschillende patronen en waarom je die en die patroon het best zou kunnen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 10:14

Je bent een beetje inconsequent met je antwoorden Imker, in dat andere topic beweerde je nog bij hoog en bij laag dat het helemaal geen kwaad kon als ze dat dier in januari nog wilde gaan scheren Verward Maar dat terzijde.

Ik denk, in tegenstelling tot de rest, dat je haar een groot plezier doet door haar wel te scheren, en ik zou de hals ook doen. Ze zit immer veel te dik in haar vacht om conditie op te gaan bouwen.
Als je de hals bedekt laat, dan zweet ze binnen drie minuutjes, en je gaat het longeren en later rijden toch steeds verder uitbouwen. Ik denk dus dat het prettiger is als de hals ook geschoren is. Voor de kou op stal hoef je het niet te laten. Vanaf vandaag blijven de bovendeuren overdag ook dicht (de paarden zien elkaar tussen de boxen ook en hebben lichtvensters aan de muur en in het dak, dus ze staan niet in een graftombe hoor, voor wie de situatie niet kent) omdat de waterbakken anders bevriezen. En die enorme bos manen zorgt ook nog voor aardig wat warmte op de hals.

Als je de hals wel scheert, dan droogt die tenminste snel na het werk. Desnoods gooi je even een dun plaidje over de hals, die je even vaststopt onder het kopstuk van het halster en bij de schouders onder je normale zweetdeken. Dan is ze na het werk binnen tien minuutjes helemaal droog, terwijl je anders uren moet wachten....

Ik heb geen bezwaar tegen scheren na 1 januari, die paarden kunnen toch niet op de kalender kijken *LOL* . Maar ik heb meer moeite met paarden die met deze kou zeiknat op stal moeten.

Ik hoor morgen wel wat voor modelletje ik ervan mag maken Haha! (ik zou het dekenmodel nemen dat Niels heeft)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 10:59

Nounounou, Sonja, ben ik even betrapt. Verward De eerste keer dat ik mezelf tegenspreek en meteen al dat ik inconsequent ben. En bij hoog en laag beweren, not!!!
Ik moet zeggen dat je goed oplet....Maar toch wel lastig als ik mezelf tegenspreek. Maar hier even een beetje uitleg over waarom eerst wel, en dan weer niet scheren in januari.

In principe kan het scheren in januari geen kwaad, mits de temperatuur het een beetje toelaat. Scheren met -5 graden vind ik geen goed idee. Waarom: Isolatie van je paard is ineens weg, dus veel meer kans op verkoudheid. Is het nou +5 graden, scheelt dat dus 10 graden in temperatuur. en dat is een redelijk groot verschil. Meestal worden paarden die in okt. of nov. geschoren worden, ook nog in jan. geschoren. Maar dan zijn ze dus al een keer geschoren en dus al gewend aan de frisse wind op hun blote velletje.

Ik zou even wachten tot de temperatuur wat beter wordt, of anders een paar dagen nog binnenhouden als ze geschoren is, zodat ze niet ineens een klap van de kou krijgt.

Nou, ik hoop dat ik mezelf nu duidelijk heb gemaakt en ik mezelf niet TE erg heb tegengesproken.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 11:56

Tja, Imker, ik zat hier gisteren nog eens over te denken en ik geloof wel dat ik een mooie vergelijking heb gevonden. Van de week had ik tegenwind op de fiets (8 km, gedeeltelijk door de polder), vrij dikke kleren aan en kwam ik met een bezwete rug thuis aan. Als ik dan geen droog t-shirt aan doe voel ik me nog een paar uur koud en rillerig, ook al ben ik binnen. Als ik wel wat schoons aan doe heb ik daar natuurlijk geen last van.
Als Sheril (die echt 0,0 conditie heeft) tijdens het loslopen een paar rondjes gerend heeft zweet ze, niet onwijs maar voldoende om nat te zijn. Met een zweetdeken krijg ik haar niet helemaal droog, bovendien vind ik het ook niet zo fijn voor d’r als ze eerste een zweetdeken opheeft die er daarna alsnog afgehaald wordt. Dus uiteindelijk krijg ik haar niet droog op stal, buik en hals blijven iets vochtig en staat ze dus met een ‘nat t-shirt buiten’ (en niet in huis, zoals ik was). Conditie opbouwen zit er dan inderdaad niet in, en haar tot april alleen maar los te laten lopen is ook niet te doen (alleen binnenbak is nu bruikbaar, daar rijdt meestal wel iemand) dus ze zal toch aan het werk moeten.
Andere optie dan haar elke keer uren nat te hebben is scheren, wel zo dat de rug, benen en hoofd (die toch het eerst af zullen koelen) bedekt blijven. In plaats van haar vacht krijgt ze dan een ander isolatielaagje, een deken. Bovendien heeft ze lange, dikke manen. Dan kan ik haar niet meer even zonder deken in de longeerpaddock zetten om te mesten, maar kan ze wel aan het werk en kan ik haar daarna met een gerust hart achter laten.
Tja, dan weet ik wel waar ik voor kies, in plaats van een ‘nat t-shirt paard’ kies ik voor een paard die lekker haar energie (waar ze wel zat van heeft) kwijt kan, en daarna lekker droog onder een warme deken naar haar stalletje kan (met een goede laag stro en als het vriest de bovenluiken dicht. Natuurlijk zullen we ook zorgen dat ze tijdens het scheren het niet koud krijgt.)

Sonja, het zal het zelfde model worden als Niels. Kun je zo’n scheerapparaat eigenlijk nog op verschillende lengtes instellen? Help me er aan denken dat ik vanavond die deken pas!

Sorry, erg lang verhaal geworden Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:15

Imker kreeg ik ook niet droog, vandaar dat ik hem heb geschoren. Je maakt een goede vergelijking. Zorg dat je paardje het niet koud krijgt, hoor! Een goede deken (of dekens) is van groot belang! Succes met scheren en ik hoop op foto's (evt. op PB-tje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:28

Hihi Imker, ik moet toegeven dat ik het nagekeken heb hoor. Want Miran en ik hadden het er gisteravond over, en toen zei ze dat er tegenstrijdige adviezen waren, dus ik heb het grijnzend nagekeken vanmorgen. Haha! Tja, da's de pest van Bokt, het is maar net hoe je een vraag interpreteert, en hoe je het ook wendt of keert, je weet niet met wie je 'praat'. Misschien heb ik wel helemaal geen paard en weet ik er echt niks meer vanaf dan wat ik in de penny bij de kapper heb gelezen (hebben ze die daar Verward )

Miran, het scheerapparaat is niet op verschillende standen in te stellen, ik heb wel verschillende messen. Maar van de grovere messen krijg je streepjes, en dat vind je vast niet zo mooi....

Oh ja Imker, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ze een tijdje binnen moet blijven en voldoende dekens op moet. Ze staan binnen, en de bovendeuren blijven dicht als het overdag ook vriest, omdat de waterbakken anders bevriezen. En mocht Miran een deken tekort komen, dan kan ze er altijd even eentje van Milena bijnemen, ze hebben dezelfde maat en ik ben een heeeeel klein beetje dekentjesfreak.... Haha! (Mileen heeft er maar een stuk of twaalf, dus ik moet er nodig nog eentje bij hihi )

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:36

Haha, Sonja, ik ben blij dat ik een mede-dekenfreak heb gevonden. Ik heb er ook een stuk of 10, waarom, God knows. Hij kan ze toch niet allemaal tegelijk op, want dan past hij niet meer door zijn deur. Ik ben blij dat je niet echt boos was, dat zou het laatste zijn wat ik zou willen. Veel succes met scheren en laat even weten hoe het geworden is.

TIPJE: Leg een goed passend zadeldekje op de rug van je paard en scheer onder de lijn van dit dekje. Dus waar het dekje aan de onderkant ophoudt, begin je met scheren. Zo ziet het er mooi uit als het zadel erop ligt. En scheer onder de spierlijn van de hals, da's bij Imker verkeerd gegaan, daar is het te hoog gedaan en dat is niet zo mooi.