te dik....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

te dik....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 19:28

Dribbel is te dik en moet dus afvallen. Wat is een goede manier om een shetlandpony af te laten vallen?
Moet ik hem meer laten werken (hij is pas 2,5) of op minder biks zetten?
Zijn er nog andere ideeën?

(hij is te dik geworden doordat hij té veel biks kreeg Frusty uiteraard zonder mijn toestemming... Frusty )
Laatst bijgewerkt door Joyce op 03-01-02 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:37

weg
Laatst bijgewerkt door snoopy2002 op 03-01-02 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:45

Nou, wat Snoopy2002 zegt, is helemaal fout! Zo'n jong dier moet je zeker niet teveel gaan belasten! Hoeveel brok krijgt ie nu per dag? En welk merk? Hoeveel ruwvoer krijgt ie per dag? Als je dat verteld, kan ik je beter helpen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:49

Jonge paarden in de groei moet je niet ineesn op dieet zetten.
Misschien dat je langzaam aan iets kan afbouwen.
Dit lijkt me meer een vraag voor een DA op voedingsadvieseur.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:50

Als hij van het biks te dik is geworden moet je hem daarvan minder geven.Hooi is natuurlijk altijd goed. Maar wel geleidelijk
aan
minder biks geven

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 19:51

nee ik wil hem idd nog niet zoveel longeren/belasten. ik longeer hem 1 a 2 keer per week even 10 minuutjes aan het hele longeerlijn (8 mtr volte dus zeg maar) hij krijgt wel elke dag beweging (los in de bak, of met een andere pony, wandelen , VD enz)

Hij krijgt nu 2 keer per dag 1/4 biks. en 2 keer per dag kuilgras (gewoon een pluk).
Het is gewoon biks, niet speciaal voor sportpony's ofzo.. merk weet ik niet Bloos
Laatst bijgewerkt door Joyce op 02-01-02 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:26

nou sorry hoor maar met 2,5 mag je best (langzaamaan) gaan longeren. Ze veranderen hier met de dag! Eerst is het tot 2 wachten, dan 2,5 is prima en dan beginnen ze zelfs dat je nog langer moet wachten. Zucht..

Joyce: Ik denk dat het het beste is om hem langzaam aan minder bix te gaan voeren. Wat krijgt hij per dag? Pinky 1 kilo (is wat groter en ietsjes ouder dan drib) maar hij loopt 1/2 keer per week voor de kar en krijgt iedere dag plak hooi.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Dikke shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:45

Hoi,
Ik denk ook dat je de biks langzaam wat moet afbouwen. In tegenstelling kun je hem dat wat meer hooi geven. En wat beweging betreft: Put hem niet uit, maar je kunt hem best een paar keer per week wat longeren. Of ga wat met hem wandelen of zorg dat hij in de wei kan.
Staat hij nu op stal of buiten?

Groetjes,
Linda

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 20:53

op stal, hij kan niet op de wei (pensionstal, en de wei is alleen somers Scheve mond )

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 21:36

Mijn 3,5 jarige shetlander Noeschka was ook iets aan de stevige kant toen ik haar kreeg. Ik voer haar nu 's-morgens een krap pondje brokken en verder alleen wat hooi verdeeld over 3 a 4 keer per dag.
Ze staat als het enigszins kan de hele dag op het land.
Voor haar conditie ( en vooral de mijne Haha! ) ga ik bijna iedere dag met haar wandelen en draven zowel op zachte ondergrond als op verharde wegen.
Inmiddels zijn we 3 maanden verder en ik vind dat ze er prima uitziet.

Femke, ook een shetlandmerrie heb ik sinds gisteren en die zag er al prima uit toen ze kwam. Bij haar wordt het een kwestie van in conditie houden en dan blijft ze prima op gewicht.

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:53

carola, je komt echt "RUW" over!
ik zeg toch ook niet meteen van "ja nu longeren en hem meteen ..."
en trouwens heb ik niet gezegt dat ze het meteen moet doen maar na het inrijden (had ik er eigenlijk wel bij horen te zetten). dus kom niet zo ruw over. het lijkt wel of je meteen ruzie zoekt! en dat wil ik niet.

gr, tamara

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:54

snoopy2002 schreef:
carola, je komt echt "RUW" over!
ik zeg toch ook niet meteen van "ja nu longeren en hem meteen ..."
en trouwens heb ik niet gezegt dat ze het meteen moet doen maar na het inrijden (had ik er eigenlijk wel bij horen te zetten). dus kom niet zo ruw over. het lijkt wel of je meteen ruzie zoekt! en dat wil ik niet.

gr, tamara



Tja, je maakte gewoon een heel domme opmerking, dat totaal het verkeerde advies was. Door middel van te reageren op de manier zoals ik deed, probeerde ik Dribbel duidelijk te maken dat ze dat echt niet moest doen! Dit topic is voor dribbel, zij moet advies krijgen.
En denk je nou echt dat 10 minuutjes kalm aan longeren een paar keer per week een pony die de hele dag door in de wei loopt, laat afvallen?
Dat is echt geen ruziezoeken hoor, maar dat heet het behoeden van Dribbel om verkeerde dingen te gaan doen!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:29

Let wel op dat als je paardje nu op deze leeftijd al te dik is, dat je echt consequent met hem op zijn voeding moet letten... Te zwaar is zowiezo nooit goed, maar op deze leeftijd zijn zijn botten nog lang niet uitgehard en ontwikkeld, en als ie nu al te zwaar is, moet ie op dieet !

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:28

hallo Knipoog
ik denk da t jij dribbel wel wat brok mindert moet geven,niet in keet de helft ofzo maar steeds een heel klein handje minder.
en meer hooi voeren ,ik vind dat ze voor een shetlander best veel brok krijgt hoor,ja wandelen zou ook wel helpen denk ik,of joggen ook goed voor jou conditie Haha!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 23:43

snoopy2002 schreef:
weg


huh????????
weg?????
kon er niet iets meer uitleg bij?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 23:45

oeps snorrie... Ik geloof dat ik me iets te laat in deze discussie meng. Ik neem aan dat er eerst iets anders stond???

dribbel? kan je niet wat vet an mijn paardje geven? Die is veeeeeel te mager...

sorry dat was ff niet antwoord op je vraag, maar die heb ik eerlijk gezeg dook niet....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 23:51

Ik weet niet wanneer een shetje is uitgegroeid, maar bij andere paarden rond de 2,5 moeten zij nog een eind groeien, al zeker in de breedte. Het is dus zeer belastend als je shetje nu op dieet is, het kan bij een verergerde vorm van overgewicht groeiachterstand doen ontstaan.

Kijk dus uit, en zet het paardje op een goed dieet. Probeer het inderdaad af te bouwen, maar doe daar niet te lang over!

Suc6!

En inderdaad...veel beweging helpt ook flink bij het afslanken, trek je sportschoenen aan en ga lekker een eindje rennen met die shet Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:15

Hallo Lachen
Ik geloof dat Snuit (shetje van Wennie) alleen maar hooi krijgt, en daarbij af en toe een handje biks. Snuit is ook nog jong, en aan hem is niet te zien dat ie er onder lijdt dat ie niet veel biks krijgt. Vraag anders even aan Wennie wat ie precies eet!!!

En natuurlijk kan lekker wandelen en eventueel een paar keer per week een klein stukje naast je fiets draven ook geen kwaad. Doen ze met Snuitje ook Knipoog

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 00:15

t gaat inmiddels al beter, hij lijkt nog 2 keer zo dik door zijn dikke wintervacht daardoor verkeek ik me er erg op. niet dat ie nu mager is Haha! kan best wat af, maar niet dat het té erg is.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:18

Hehe ok Lachen Maar wel uitkijken dus. Door een lekkere dikke wintervacht lijkt een shetje al gauw 2 keer zo dik, terwijl het in werkelijke reuze meevalt.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:55

Een dieet is heel iets anders dan gewoon verstandig voeren, d.w.z. niet ongemerkt te veel. Overgaan op verstandig voeren is niets mis mee.

Vervolgens de verhalen over "belasten". Vaak worden daar ook zaken door elkaar gehaald.
Belasten is b.v. aanspannen op berijden en dan natuurlijk in welke mate. De nadruk bij belasten ligt voornamelijk in het onnatuurlijke gedeelte ervan.( In relatie met leeftijd)

Veel beweging is voor geen enkele pony verkeerd en beinvloed het gewicht natuurlijk ook.

Het is niet voor niets dat een veulen al kort na de geboorte net zo hard kan lopen als de moeder !
Goed nadenken.. en je komt een heel eind; longeren kan nauwelijks kwaad bij een 2 jarige, tenzij het weer te eenzijdig toegepast wordt. (b.v. te lang te kleine volte of te eenzijdig op dezelfde hand.. dan is het opeens weer wel belasting)

Wandelen kan natuurlijk nooit kwaad, al was het een veulen.