vraag over een mexicaanse neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

vraag over een mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 18:36

hallo allemaal,

ik heb met de zoekmachine gezocht maar kon toch niet helemaal vinden wat ik zocht.

Ik vind een mexicaanse neusriem echt super mooi staan bij paarden en wilde er daarom zelf ook een kopen maar wist niet wat de inwerking ervan was.
nu hoor ik van veel mensen dat het een gemene neusriem is en dat hij heel scherp inwerkt, dat geloof ik best maar ik zou jullie eigen meningen er wel eens over willen horen.....en wat wordt er precies bedoeld met een scherpe inwerking?
werkt die neusriem ook zo scherp in als het paard "gewoon normaal" loopt? Niarda doet namelijk nooit echt moeilijk met rijden, soms verzet ze zich iets tegen je hand maar dat is meestal na 10 minuten weer over en dan loopt ze super ontspannen.....

Dus mijn vraag is: wat vinden jullie van een mexicaanse neusriem en waarom en zouden jullie mijn juist af of aanraden er (toch) een te kopen??? en ook graag waarom....

Groetjes Crista

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:50

Een mexicaanse neusriem is idd een van de pittigste neusriemen die er zijn. Hij werkt alleen in als het paard de mond opent,wat overigens voor alle neusriemen geldt.
Persoonlijk zou ik als ik jou was het niet doen, vooral omdat je zelf al aangeeft dat je een makkelijk paardje hebt.
Je hebt dan de kans dat als je er een mex. neusriem omheendoet, en ze een keertje haar mond opent dat ze dan veels te hard wordt afgestraft.
Vergelijk het hier eens mee:
Je houdt je kamer bijna altijd netjes, maar af en toe vergeet je het, en krijg je een standje, tot je het weer eens vergeet, en je een gigantische knal van je moeder krijgt.
Snap je waar ik naartoe wil Knipoog

Ze verzet zich soms tegen je hand, en jij corrigeert het, tot ze ineens die mex. neusriem omkrijgt(auw!)

Vooral (prof)springruiters gebruiken het, maar die hebben dan ook erg hete paarden onder hun kont, en die hebben dan wel wat anders aan hun hoofd dan het rustig te corrigeren(bv een barrage rijden Tong uitsteken ) (Alhoewel dit geen excuus is voor alle (spring)ruiters met een mex. neusriem)

IK zou dus lekker je normale neusriem omlaten, want waarom zou je je paardje onnodig harder straffen dan nodig is Knipoog

ff offtopic: Mooie bonte heb je

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:41

Ik rijd zelf regelmatig met mex. neusriem maar ik merk helemaal niets van de pittige inwerking. Volgens mij ligt het wel degelijk aan je paard en hoeft het niet bij ieder paard pittig in te werken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:45

Zolang je paard z'n mond niet openspert maakt het qua inwerking niets uit (namelijk: geen inwerking). Scheelt ook nog wel hoe strak je 'm doet.
Maar ik vind "mooi staan" geen goede reden om zomaar iets aan het harnachement te gaan veranderen. Ja, een ander sjabrakje ofzo, maar geen neusriem met een andere werking.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:55

Zolang jij niet weet hoe dat ding inwerkt en het onnodig is, zal ik hem niet omdoen... Een gewone neusriem staat net zo mooi Lachen