Ruiterbewijs vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Ruiterbewijs vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 18:29

Ik organiseer voor de manege een ruiterbewijs examen. En natuurlijk heb ik de zoekfunctie al gebruikt voor wat meer info maar daar zag ik vooral topics over wat je met het rijden moet doen en of het moeilijk is ed.
Ik vroeg me af:
1 Komt er 1 examinator en hoe controleert hij of je netjes buitenrijdt? Omdat je in groepjes weg moet met een korte tussenpoos lijkt meefietsen door een persoon mij niet handig. Of staat hij op een punt van de route te kijken?
2. Hoe lang duurde jullie buitenritje? Ik weet dat het minimaal 20 min duren moet maar de route die ik nu bedacht heb duurt drie kwartier. Zou dat te lang zijn?
3. Moest je ook draven over de weg? In de instructies stond dat je waar mogelijk moet draven maar veel berm hebben wij hier niet en lang niet alle paardjes staan op ijzers.
4. Moet je behalve springen en het tonen van je houding en zit in alle drie de gangen ook een dressuurproefje oid rijden?
5. Zijn hier ook mensen die zoiets zelf (mede) georganiseerd hebben?

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:38

Stuur deze vragen eens door naar srr@knhs.nl. Ik denk dat zij jouw vragen wel kunnen beantwoorden

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:30

Pjelk schreef:
1 Komt er 1 examinator en hoe controleert hij of je netjes buitenrijdt? Omdat je in groepjes weg moet met een korte tussenpoos lijkt meefietsen door een persoon mij niet handig. Of staat hij op een punt van de route te kijken?

ze reed in een auto rondjes zegmaar, en maakte soms aantekeningen als ze je zag rijden en stelde een keer een vraag (soms rijden ze mee op een fiets of zelfs paard (?), maar wij gingen ook in groepjes van 2, terwijl het soms groepen van 5 zijn)

2. Hoe lang duurde jullie buitenritje? Ik weet dat het minimaal 20 min duren moet maar de route die ik nu bedacht heb duurt drie kwartier. Zou dat te lang zijn?
15 minuten ofzo, heel kort iig. we wilden eigenlijk een route van ruim een half uur maar die is afgewezen omdat ie te lang was!
3. Moest je ook draven over de weg? In de instructies stond dat je waar mogelijk moet draven maar veel berm hebben wij hier niet en lang niet alle paardjes staan op ijzers.
nee, wij moesten draven waar mogelijk en dus ook zoveel mogelijk. alleen als het niet kon (was 3/4 vd route maar ok...). dus heel de tijd draven maar niet op woonerf, als er tegenliggers/achterliggers zijn/bij drempels/kruisingen enz. door de berm draven was niet mogelijk.
4. Moet je behalve springen en het tonen van je houding en zit in alle drie de gangen ook een dressuurproefje oid rijden?
nee, wel oefeningen zoals op een volte en dan met ene een klein rondje naar buiten zodat je op de andere hand kwam, hals laten strekken om te kijken of je niet aan de teugels hangt en terwijl de hele groep aan de ene kant van de wei was helemaal naar de andere kant galopperen, een circel galopperen en dan terugkomen, op de helft gaan stappen om te kijken of ze niet onder je vandaan renden terug naar de "kudde"
5. Zijn hier ook mensen die zoiets zelf (mede) georganiseerd hebben?
nee, ik deed gewoon mee Lachen

met rood mijn ervaring van afgelopen zomer, tussen haakjes wat ik van anderen heb gehoord evt.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 22:51

boomer schreef:
Stuur deze vragen eens door naar srr@knhs.nl. Ik denk dat zij jouw vragen wel kunnen beantwoorden


Dat zou kunnen maar ik was eigenlijk juist benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf mee deden.
Yessy: bedankt voor je antwoorden!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 00:20

examen: tijdens sgw kamp in Ermelo. Ik rijd zelf al langer dan ik me wil herinneren Knipoog en heb ooit al eens als lagere schoolgup het examen gehaald.

Citaat:
1 Komt er 1 examinator en hoe controleert hij of je netjes buitenrijdt? Omdat je in groepjes weg moet met een korte tussenpoos lijkt meefietsen door een persoon mij niet handig. Of staat hij op een punt van de route te kijken?

Bij ons was er 1 examinatrice die met de auto de examenroute reed, en zo de ruiters beoordeelde.
Citaat:
2. Hoe lang duurde jullie buitenritje? Ik weet dat het minimaal 20 min duren moet maar de route die ik nu bedacht heb duurt drie kwartier. Zou dat te lang zijn?

ongeveer een kwartier denk ik, dus ja dat lijkt me te lang. Overigens moesten wij wel eerst een kwartier rijden voor we bij de examenroute waren.

Citaat:
3. Moest je ook draven over de weg? In de instructies stond dat je waar mogelijk moet draven maar veel berm hebben wij hier niet en lang niet alle paardjes staan op ijzers.

ja, overal waar dat enigszins kon incl woonwijken. IMO kun je trouwens best draven over asfalt met een paard zonder ijzers.


Citaat:
4. Moet je behalve springen en het tonen van je houding en zit in alle drie de gangen ook een dressuurproefje oid rijden?

Nee, we moesten met een groepje van een man of tien wat dingen tonen die zij opgaf: lichtrijden met lange teugels, doorzitten zonder beugels aan de lange teugel, individueel aangalopperen + wegrijden van de groep + volte + halthouden, af- en opstijgen, voetje optillen: dus de dingen die genoemd worden in het reglement.

Citaat:
5. Zijn hier ook mensen die zoiets zelf (mede) georganiseerd hebben?

ik niet

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 05:10

1. De examinator fietste bij ons van te voren naar halve wegen de route waar hij een punt had uitgezocht waar hij bleef staan. Bij ons was dit een punt op de route waar hij ze wel tien minuten in het zicht had waarop ze ook een rotonde langs moesten.

2. de route was bij ons net iets meer dan 20 min.

3. Zoveel mogelijk route in draf afleggen waar het mogelijk was.

4. Geen dressuurproef, werd net als in een les verteld wat je moest gaan doen, eerst op en afstijgen, stap, draf, galop, sprongetje maken, tussen 2 hindernissen door rijden waar dekens over hingen.

5. ik zelf niet, vriendinnetje wel.

je mocht bij ons op stal ook niet wisselen van paard, de gehele examen moet je dus met het zelfde paard doen. Bij ons was iemand uitgeschakeld omdat haar paard ivm hoefproblemen niet naar buiten kon ondanks dat ze van iemand een ander paard aageboden kreeg om naar buiten te gaan.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 07:24

1 Komt er 1 examinator en hoe controleert hij of je netjes buitenrijdt? Omdat je in groepjes weg moet met een korte tussenpoos lijkt meefietsen door een persoon mij niet handig. Of staat hij op een punt van de route te kijken?
Bij ons kwam er 1 en er was per toeval iemand die hem controleerde of hij alles wel deed volgens de regels.
2. Hoe lang duurde jullie buitenritje? Ik weet dat het minimaal 20 min duren moet maar de route die ik nu bedacht heb duurt drie kwartier. Zou dat te lang zijn?
Ongeveer een half uurtje, ik weet niet of dat te lang is, maar van tevoren keuren ze je weg nog goed dus als het te lang is dan zal je het snel genoeg te horen krijgen
3. Moest je ook draven over de weg? In de instructies stond dat je waar mogelijk moet draven maar veel berm hebben wij hier niet en lang niet alle paardjes staan op ijzers.
Wij moesten niet draven, maar deden het wel op pleken waar het kon, want anders ben je ook super lang bezig
4. Moet je behalve springen en het tonen van je houding en zit in alle drie de gangen ook een dressuurproefje oid rijden?
Wij moesten geen proefje rijden, maar wel draven zonderbeugels
5. Zijn hier ook mensen die zoiets zelf (mede) georganiseerd hebben?
Ja ik heb het georganiseerd met iemand anders van stal

Veel succes,
greetz Anouk