agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:27

Mijn paard heeft ook voernijd, in het begin toen ik hem net had vond ik dat knap irri en hij reageerde soms echt agressief dat agressieve wou ik er absoluut uit hebben, hij mag met zn voernijd best zn oren in de nek doen of dreigen, maar gericht meppen of happen accepteer ik niet , dat heb ik hem 1 keer goed laten weten, toen was het klaar de voernijd heb ie nog, maar ik kan gewoon zn stal in en voer geven soms kan ik hem borstelen, maar omdat hem dat vaak alleen maar irriteert laat ik hem maar en ga hem pas poetsen of aandacht geven als ie zn eten op heeft.

Persoonlijk denk ik dat het niks met dominantie te maken heeft het is een natuurlijke drang, waar het ene paard meer uiting aan geeft dan de andere.

Stop je energie er niet in het breekt de band die jullie hebben alleen maar af, mensen die autistisch zijn stop je ook niet in een overvolle trein met als eis dat ze zich sociaal gedragen. Het is geen moedwil, echt niet.


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:38

Dat is zo, als je er tenminste vanuit gaat dat voernijd een dominantie probleem is,
paarden met voernijd zijn per definitie geen paarden die dominant zijn, het is een afwijking, die vanuit een natuurlijke drang naar boven komt, die je niet afstraft, maar in goede banen moet leiden.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:13

Laat ik het zo zeggen, de paarden/pony's die ik ken met voernijd, waaronder mijn eigen paard zijn NIET dominant, zowel onder het zadel als in de omgang, behalve dan met voeren.

Ieder paard heeft wel "iets", mag het? ze zijn niet perfect, mijn paard heeft buiten zn voernijd geen enkele stalondeugd/gebrek afwijking enz, dan kan ik hem wel een slag met de zweep geven, maar in mijn optiek help ik hem daarmee nog verder de stres in.

Natuurlijk moet je je niet laten schoppen of bijten, dat kan niet, maar 1 keer goed duidelijk zijn en daarna is het vaak afgelopen, niet met de voernijd maar met het echt agressief dreigen.
Dat hij loopt te draaien in zn stal en een kop als een oorwurm trekt is zijn probleem daar heb ik verder geen last van, hij moet zich niet geheel misdragen en de boel afbreken want dat accepteer ik zeker niet, maar verwacht geen wonderen of vrolijke begroetingen van een paard met deze afwijking, maar probeer voor hem en jezelf een veilige voersituatie te creeeren.

Wat mij wel opvalt is dat na veelvuldig observeren van paarden in het wild en in kuddegedrag dat in de vrije natuur voernijd eigenlijk niet voorkomt, je kunt je dus afvragen waarom het op stal zo'n groot probleem KAN zijn.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:13

Voernijd zit zeker in het karakter, maar met de juiste opvoeding kun je een hoop problemen voorkomen!

Het ligt ook voor een deel aan jezelf, waar ligt de grens?
bij de ene is dat als een paard chagerijnig kijkt en bij een andere pas als ie de hele stal afgebroken heeft, ieder paard moet de grens weten een paard met voernijd al helemaal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 bezoekers