agressief

Moderators: SayaJones, Apple, C_arola, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:43

ik heb ook 2 paarden met voernijd (zie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=220177)

ik denk dat het bij jummiynikki23 een geval is van 2 verschillende zaken. ten eerste de voedernijd en ten tweede een gebrek aan respect.
met een zweep de stal ingaan lijkt mij ook niet de beste oplossing.
beter zou zijn om het paard buiten de stal het respect eerst bij te brengen met wandelen aan de lijn en andere grondoefeningen. vooral wat roundpenn werk kan ook goed helpen de dominantie op een paardvriendelijke manier te bevestigen.

als ik mijn paarden waarschuw met een opgestoken vingertje en een boze blik recht in de ogen, binden ze in (en ik sla ze niet af hoor Knipoog ze weten inmiddels gewoon dat ze niet moeten donderen met me).
als je zover met je jonge paard bent kun je kijken wat je aan die voedernijd kunt doen.
op zich is die voedernijd niet zo kwalijk, maar het jouw willen platdrukken en dus geen respect hebben voor jouw 'ruimte' is wel erg kwalijk.

first things first dus, en eerst buiten de stal respect bij brengen

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:41

Citaat:
paarden met voernijd zijn per definitie geen paarden die dominant zijn

ik denk dat je hier dit bedoeld:
"paarden met voernijd zijn niet per definitie paarden die dominant zijn"
Haha!

verder sluit ik me helemaal bij je stelling aan Cool

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:55

ik vermoed dat voedernijd meer een ingebakken gewoonte is, maar het blijft gissen want ik ben geen paard Knipoog

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:56

ben ik helemaal met je eens Haha! sterker nog, ik denk zelfs dat voedernijd op zich niets met de opvoeding te maken heeft, maar met het karakter en het verleden van het paard. die voedernijd heeft hij niet van de mens maar van zijn omgang met andere paarden.
maar hoe het paard zelf omgaat met zijn voedernijd en in welke mate hij dit naar de eigenaar uit, heeft denk ik wel met opvoeding te maken.

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:04

carola1"]
[quote="gijsenkim schreef:
Denk dat de ruimte daar een hoop mee te maken heeft............ op het land zie je het namelijk ook niet Haha! Haha!

helaas g&k. Ik heb later datzelfde paard op een wei gezet 24/7. En daar werd de voedernijd steeds erger. Hij heeft me zelfs op een gegeven moment getrap omdat ik hem bij het eten van mijn shet weg wou halen.
Nou, dat heeft ie geweten hoor Boos!
In de stal was hij beter te handelen dan op de wei.
[/quote]

tsja, als je ze op de wei voert kun je met een paard met voedernijd ook problemen verwachten lijkt me. gescheiden voeren dus.
dat je voedernijd normaal niet op de wei ziet komt omdat er overal gras staat en ze dus niet bij elkaar hoeven te pikken.
maar kijk maar eens bij de drinkbak. stel je drinkbak is even leeg, dus de paarden lusten wel een slokje. als je de bak vult zal de leider eerst drinken en een duidelijk lager geplaatst paard zal moeten wachten tot hij toestemming krijgt om te drinken.

als je dominantie goed bevestigd is zal je paard zich naar jouw toe toch fatsoenlijk gedragen, ook al gaat het met een boos gezicht.
ik ben het ermee eens dat je, om je leiderschap te bevestigen, soms best pittig uit de hoek moeten komen als jouw paard dominant is. maar als je dit probleem niet van de grond af aan grondig aanpakt en wacht tot je paard de grens al is overschreden, zul je op dat moment des te harder op moeten treden met de kans dat je ook nog eens aan het kortste eind trekt.... en dat wil je niet Haha!

dus ik zeg het nogmaals: eerst je leiderschap op alle vlakken (dus grondwerk ed) goed bevestigen voor je je echt aan het probleem gebied (in dit geval de voedernijd) kunt gaan wijden. eerst de basis en dan de rest

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie