Is er nog goed hooi te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Is er nog goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 10:38

Bij mij op stal is de kwaliteit van het hooi heel wisselend. Gister lag er weer eens beschimmeld hooi in mijn paard zijn stal Boos! en vaak zitten er ook balen tussen die gewoon muf ruiken. Ze zijn dan donker gekleurd, heel fijn en klitterig van structuur (soms juist weer heel gof) en ruiken naar oude sok Misselijk . De ene baal ruikt lekker en ziet er goed uit (soms zelfs met een beetje groen er tussen) en is licht van kleur en de andere is weer donker. Deze laatste weken is het zowat iedere dag wel raak. Mijn paard is regelmatig aan de diarree en denk zelf dat het hier door komt. Betaal € 10.00 extra per maand omdat de mijne geen kuil mag en dan krijg ik dit....Ik heb helaas geen ruimte om zelf hooi op te slaan.

Volgens de boer is dit normaal en hij zegt dat er geen vers hooi meer te krijgen is klopt dit?
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 06-04-04 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:41

Vers niet, het ligt allemaal al een winter natuurlijk, maar schimmel hoort gewoon niet.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:42

Ja hoor! Bij ons ligt de zolder nog vol van vorig jaar! Speciaal paardenhooi Haha! Nog in de ouderwetse pakjes Haha! Het is wel een werk om het op zolder te krijgen, maar we hebben er wel plezier van!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:44

gouda schreef:
Volgens de boer is dit normaal en hij zegt dat er geen vers hooi meer te krijgen is klopt dit?


Nee, dat klopt niet, maar je moet er wel moeite voor doen. De stalhouder bij ons heeft speciaal hooi uit Engeland laten halen en dat is echt goed spul!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:46

Ellende schreef:
Vers niet, het ligt allemaal al een winter natuurlijk, maar schimmel hoort gewoon niet.


Idd, ik heb hier ook nog prima hooi liggen bij de boer vandaan. Ruikt niet muf en is niet beschimmeld. Je moet alleen wel even zoeken wil je goed hooi, ik woon in Breezand (kop van Noord Holland) en moet hooi halen voorbij Assendelft, en we zijn ook nog naar Monikkendam geweest Lachen

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:50

Wij hebben hooi van eigen land en dat is echt superspul!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:53

Welke leverancier hebben jullie? Dit verhaal komt mij nl. wel bekend voor. Er is overigens nog wel goed hooi te krijgen; bijv. in Vlist - daar heb ik het zelf zien liggen en voor stal 1 pak meegenomen en dat was echt heel goed hooi: rook goed, niet stoffig. Stuur anders even pb!
Ben trouwens ook benieuwd waar jij de luzerne koopt in de buurt...

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:56

Mijn hooi is ook prima. Ik heb erg weinig liggen(een baaltje of 4) omdat het om shetlanders gaat en ik niet veel opslagruimte heb. Ik haal het hier zo'n 10 a 15 km verder op bij Heleen (My Dominique). Ik doe rustig een week met een baaltje als ik alleen Dennis heb staan die niet op gras staat. Nu met 4 pony's(die alleen overdag een paar uurtjes op het gras staan(hoeveel hangt van het weer af, het is nu erg soppig)) doe ik een kleine week met zo'n baaltje. Dennis staat nu hele dagen op het land. En de anderde 3 krijgen 's ochtends 1,5 plak en 's avonds ong 1,5 plak met z'n 3en.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 11:04

Ik heb helaas geen plek om hooi op te slaan. Maar wou meer weten of die boer uit zijn nek praat (even netjes gezegd). Hij houd er wel meer rare dingen op na trouwens. Vrijdag was de biks bijna op heeft hij er even 2 zakken sportbiks die hij nog had liggen doorheen gegooid. Gister had hij nog steeds geen nieuwe onderhoudsbiks gehaald. Zaterdag was ik nog bij de voerhandel ha dik dat geweten.... Geen enkel paard loopt hier meer dan 1 uur op een dag (nog geen eens iedere dag) en zomaar in ene ander voer/merk kan toch niet? Vooral niet een koliekgevoelig paard van 32 toch Boos!

Lucerne moet ik een stukje voor rijden helaas. Vente in Nieuwerkerk a/d IJssel. Ik heb toen een x een brief van hartog gehad dat je het ook ergens in Haastrecht kon krijgen (niet de welkoop) maar dat weet ik helaas niet meer. Een andere dichtsbijzijnde dealer was volgens Hartog Alphen a/d Rijn. Mijn paard eet de laatste maanden zijn lucerne niet meer op laat meer dan de helft liggen. Dus de lucerne is exit denk ik.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:10

irish_lady schreef:
Wij hebben hooi van eigen land en dat is echt superspul!


Idd en je kunt het zelf controleren of eventuele (verboden) middelen en je weet zeker dat je goede kwaliteit hebt! Goed drogen en daarna maar voeren Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:19

Het is m.i. klinkklare onzin dat er geen goed hooi te verkrijgen is. Bij onze leveranciers (prov. Utrecht) komt ook gewoon nog goed hooi vandaan. Het enige 'probleem' kan zijn dat je dan Duits kruidenhooi krijgt en daar betaal je gewoon meer voor. Als er schaarste heerst betaal je meer voor goed hooi, maar dat wil nog niet zeggen dat het er niet is!
Verrot hooi is gewoon not-done, daar hoef je ook geen cent extra voor te betalen volgens mij.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:39

Ik denk dat er wel goed hooi te krijgen is. Dit keer hebben wij ook een mindere lading. Er zitten allemaal van die stekken tussen (volgens mij zuring). Een paard laat nu al het hooi liggen (echte fijnproever) en die andere eet het nog wel, maar nadat hij zijn brokken op heeft (en zijn hooi is HEILIG voor hem, normaalgesproken).
We gaan op die plek dus ook geen hooi meer halen. Goed hooi vind ik heel belangrijk. Beschimmeld hooi komt er zowiezo niet in bij mij.