muilkorfje om????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

muilkorfje om????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 07:59

Mijn paard krijgt iedere dag enorm verdikte klieren bij haar hals als ze in de wei staat. Ze staat nu op een landje met ongeveer 3 grassprieten per vierkante meter, maar zelfs die weet ze er nog wel uit te krijgen: ze loopt echt de hele dag met haar snufferd omlaag.
Uiteraard valt er met haar nix te beginnen onder het zadel wanneer die klieren zo dik zijn.

Nu had ik het idee om haar zo'n muilkorfje om te doen (bij de paardendrogist te koop), zodat ze niet meer de hele dag op nix kan grazen.
Zou het een goed idee zijn (voordat ik weer zoiets duurs koop??).???

Greenguard
De Greenguard is een mondmasker met gaten waarmee uw paard lekker kan grazen, maar waarmee de hoeveelheid gras die hij daadwerkelijk binnenkrijgt aanzienlijk verminderd wordt (ca. 50%).
Laatst bijgewerkt door Bergje75 op 01-04-04 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:02

Je bedoelt zo'n dichte muilkorf of een met spijlen?
Een vriendin van mij had zon korf met spijlen bij haar paard omgedaan tegen het luchtzuigen. Hij is echter in stal achter de grendel blijven hangen met die korf, in paniek geraak en de korf incluis zijn mond helemaal aan gort getrokken.

Als het dus zon korf met spijltjes is zou ik het niet doen, in de wei kunnen ze ook aan bv de afrastering blijven hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:28

Buitenzorg schreef:
Je bedoelt zo'n dichte muilkorf of een met spijlen?
Een vriendin van mij had zon korf met spijlen bij haar paard omgedaan tegen het luchtzuigen. Hij is echter in stal achter de grendel blijven hangen met die korf, in paniek geraak en de korf incluis zijn mond helemaal aan gort getrokken.

Als het dus zon korf met spijltjes is zou ik het niet doen, in de wei kunnen ze ook aan bv de afrastering blijven hangen.

Volgens mij bedoelt ze een andere muilkorf, die je bij de paardendrogist kan kopen. Knipoog
Het leek mij wel een handig ding voor zulke paarden, maar verder heb ik er geen ervaring mee. Lachen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:32

Kan je haar niet in een paddock of bak zetten, zodat ze heelmaal niets te eten heeft?

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 09:01

Nee, ze kunnen niet in de bak: alle paarden gaan op de wei. Nu moet de staleigenaar haar iedere dag om 13.00 binnenzetten, en dat wordt nog wel eens vergeten en is het ook niet erg handig voor hem.

Gisteren bijvoorbeeld, had ik een paar uurtjes vrij genomen en ik was van plan lekker te gaan rijden. Helaas, ze stond nog buiten Boos! Boos! , had hele dikke klieren en het rijden ging dus ook echt helemaal niet (ik had dus beter niet kunnen gaan rijden).
Met zo'n greenguard hoop ik van dit akelige probleem verlost te zijn.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:14

weet je wel zeker dat het alleen de hoeveelheid is? Ik kan me zo voorstellen dat er meer speelt, bijvoorbeeld allergie voor bepaalde stoffen is het gras of de mest die erover is gegaan.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:59

Onze fjord heeft in de wei altijd een greenguard om, het maakt het grazen moeilijker maar ze kunnen wel blijven eten maar moeten er meer voor doen. Die drie sprieten die ze nu vindt zal ze met de greenguard ook naar binnen krijgen. Eten met de greenguard wordt pas echt moeilijk in hoog gras!

sweetlady
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:21

het lijkt allemaal prachtig maar ze kunnen er makkelijk mee blijven haken

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:09

Komen die dikke klieren niet doordat ze met het hoofd naar beneden staan? Dit is in ieder geval bij Inka het geval.
Dat zal dan toch met zo'n muilkorf nog steeds het zelfde zijn, alleen kan hij dan minder eten.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:26

sweetlady schreef:
het lijkt allemaal prachtig maar ze kunnen er makkelijk mee blijven haken


wij zullen hem er ook nooit mee op stal zetten of iets,

in de wei gebruiken wij hem al drie jaar, hij blijft wel uit de buurt van het schrikdraad en verder is weinig waar hij aan zou kunnen blijven hangen.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:19

Lijkt mij gewoon een soort hooi koorts of grasallergie.
Heeft ze het de hele tijd als ze in het land staat of alleen in het voorjaar?
Misschien kun je haar laten testen op allergie en haar medicijnen geven daarvoor.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 13:39

Ik heb de veearts al menig maal geconsulteerd, en hij zij dat 'een percentage paarden hier last van heeft'. Ik heb al een tijdje een hoge dosis vit C moeten voeren in combinatie met een soort Bisovol. Maar dat hielp voor geen meter.

Ik vermoed zelf dat het komt doordat ze contstant aan het eten blijft op die kale vlakte waardoor haar klieren overbelast raken (op een vette wei is het minder). Op stal heeft ze het namelijk niet en daar eet ze ook vaak (hooi).

Ze heeft het overigens heel het jaar last van. Het is niet iets nieuws.