Waarom rijden springruiters meestal met martingaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Waarom rijden springruiters meestal met martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:24

Hoi
Op heel veel foto's en bijf. op t.v met springwedstrijden hebben springpaarden altidj een martingaal Verward
waarvoor is dit? Verward
Droetjes Samantha Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:32

Door de martingaal kun je je paard beter onder controle houden tussen de sprongen. Hij kan zich niet aan de hulpen ontrekken door zijn hoofd omhoog te brengen. Maar brengt hij zijn hoofd omlaag dan werkt de martingaal niet tegen. Hij schakelt alleen dan in wanneer hij nodig is. Ik gebruik hem ook altijd.

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:33

Omdat sommige paarden opgefokt zijn als ze naar de sprong toe rijden, Heb al paarden gezien die hun hoofd te hoog willen houden dan en op dat moment geen controle hebben is niet bepaald leuk..

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:34

Oke dankjewel Haha!
Ik wist nooit waarom dit was Knipoog

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:55

mijn paard doet met springen zijn kopook helemaal omhoog of hij zet zijn hals vast en dan kan sturenniet meer.. maar als ik er een martingaal aan doe dan steigertie en voktie, blijftie weigeren en doetie nix meer en hijl oopt constant tegen d emartingaal aan te beuken.. dus bij sommige paarden werkt dat niet, vandaar dat je ook wel eens paarden(met name ind e wat hogere klasses) met borstuig(martingaal er aan vast) en slof ziet.. die hebben dan voor het geval hij raar doetmet de martingaal nog een slof vast, waar ze meer controle(lees vast trekken Haha! mijn menig Knipoog ) mee krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:57

wat een l*lkoek
je mag helemaal geen parcoursen starten met een een slof

en of de martingaal nu aan een borsttuig vast zit of niet, maakt niks uit voor de werking van dat ding.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:00

in onderlinge wedstrijden heb ik ze vaak zat gezien en dat is mijn ervaring.. ik vond het nl toenik het zag belachelijk.. tmoet leukblijven voor het paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:02

raar, woonende in het spring mecca van NL, dat ik ook op onderlinge dit niet zie gebeuren in een parcours.
Want tot nu toe ken ik hier in de buurt nog geen plaatsen waar het toegestaan is met slof te springen, ook niet op een onderlinge.
at ze in training doen, is wat anders.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:02

was in zeeland op stal de kroo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:04

Zal het eens aan een stalgenote vragen die haar fam in zeeland heeft wonen.

En je hebt trouwens een mooi probleem als je met slof moet springen, maar in het echt zonder, wat moet je dan doen?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:05

En er zijn ook wel ruiters in de hoogste klasse die zonder hulpteugel rijden.
Met slof rijden mag niet, zelfs niet in het Z. Wel zie je sommige ruiters met dubbele teugel, maar dat is iets totaal anders. Een martingaal is altijd een losse, d.w.z. kan over de teugels schuiven. Hoe de martingaal voor vastgemaakt wordt maakt niet uit, dat kan tussen de voorbenen aan de singel, maar ook aan het borsttuig. De werking blijft gelijk.

Maar een slof mag nooit. In de hogere klassen wordt er vaak beter gereden dan in de lagere klassen. Zit je een paard te veel in de mond te sjorren tijdens het springen, dan springen ze na een tijdje niet meer, je krijgt namelijk springfouten als je het paard vasthoudt boven de sprong. Je ziet wel dat ruiters het paard proberen te plaatsen voor de sprong, maar boven de sprong krijgt het paard de ruimte om de sprong af te maken.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:14

runningkawa schreef:
wat een l*lkoek
je mag helemaal geen parcoursen starten met een een slof


Ik heb dit ook nog nooit gezien!
Ik heb dan zelf zoon elastische martingaal! KAn ook voor borsttuig gebruikt worden maar ik gebruik em altijd als martingaal!

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:38

Ik rijd mijn paard ook altijd met een martingaal en daaraan vast zit een borsttuig... moet zeggen dat het ook handig is om stiekum eens aan vast te houden Schijnheilig