Staart en benen wassen maar waarmee en hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Staart en benen wassen maar waarmee en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 16:35

hallo,

ik weet dat hier al meerdere topic's over izjn maar daar kon ik niet alle antwoorden vinden die ik wilde (waarschijnlijk omdat ik echt een klns ben met die zoekfunctie Verward )

Ik heb een (bijna helemaal) wit paardje, maar ze houd er net als de meeste erg van om in de stront te rollen!

Hoe maken jullie de manen en staart goed schoon?
Ik beodel dus met wat voor shampoo ofzo en wassen jullie de staart met een emmer of gewoon de slang erop? en de benen?
Voetjes in een emmer zetten of gewoon natspuiten en met koud of lauw water enzo?

ik hoorde laatst van iemand Biotex, maar mag dat wel? kan det geen kwaad?? en hoorde ook dat als je zilvershampoo wilt gaan gebruikenje erg op moet passen welk merk.

Het schijnt dat sommige merken de huid een soort van "opvreten" klopt dat? en waar mag je de benen mee wassen??? ook met biotex of met zilvershampoo of moet dat met WEER iets anders?

euhm tja dit was het wel zo'n beetje geloof ik......alsvast bedankt voor de reactie's (als die komen)

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:37

Gewoon in een warm water met groene biotex zetten kijk maar in mijn profiel hoe wit ze daar van worden!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:50

Witte sokken was ik altijd met een emmer water en wat groene zeep. Even goed borstelen en weg is al het vuil. Wel goed afspoelen en afdrogen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:00

Ik gebruik ook Biotex maar ik was alleen als het echt niet meer om aan te zien is. (maar ik ben wel een zeurpiet hoor, ik rij niet op een paard met strontvlekken)
Wel heel goed uitspoelen.

Zilvershampoo werkt ook heel goed, tien minuten in laten trekken. Maar dat vind ik te duur voor "zomaar" gebruik. Doe ik alleen voor een wedstrijd of keuring.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:18

Ik gebruik voor Jip zijn benen en staart gewoon de brandslang met koud water, dus dat doe ik niet als het erg koud is. En verder gebruik ik meestal zilvershampoo van het kruitvat, dat gebruik ik nu al 8 jaar ofzo, heb er nog geen problemen van ondervonden.
Gewoon goed natspuiten, dan de shampoo erin masseren (maakt niet uit of het nu om de benen, manen of staart gaat, ik doe het bij alledrie hetzelfde) eventjes laten zitten en dan weer heel goed uitspoelen, dus met de slang erop en dan met je andere hand boenen, masseren, etc.

Een meisje bij mij op stal rijdt wedstrijden met haar haf en moet dus ook in de winter wel eens zijn benen, staart en manen wassen. Benen en staart gaan nog wel met koud water, tenslotte kun je in de winter ook gewoon je paard zijn benen afspuiten na het werk en de staart is niet een plek waar ze veel warmte verliezen, maar de manen wordt een stuk lastiger. Toen het toch echt een keer moest, omdat ze op de manenkam helemaal grijs waren geworden van het rollen, heeft ze een fohn meegenomen om hem weer droog te blazen!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:20

eerst met groene zeep (is dat niet hetzelfde als biotex Verward )
en daarna met zilvershampoo van het Kruitvat. Die is niet duur en ruikt ook nog eens lekker Haha!

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:29

Groene zeep is geen groene Biotex. Gebruik alleen nooit blauwe Biotex, want daar zit chloor in en kan je irritaties krijgen op de huid. Lachen Ik gebruik groene Biotex ook daarvoor en ook om wondjes mee schoon te houde, ideaal Haha!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:35

Ik gebruik altijd ( is dan wel geen wit paard) gewone paardenshampoo.
eerst met een slang met lauwwarm water paard afspoelen, dan shampoo erin masserenen bij echt vieze plekken borstelen. Dan dat afspoelen, en zonodig nog een keer. Met de staart precies hetzelfde.
veel succes Lachen

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:40

Zoals al vaker gezegt word met biotex..ik laat wat biotex oplossen in water en voeg het aan de shampoo toe..spierwit word het!

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:40

Biotex en zilvershampoo van de kruidvat ( niet duur en werkt super ) Kijk maar in mijn profiel Haha!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:19

Ik ga met de rest mee, ik gebruikte ook nog wel eens die shampoo speciaal om manen wit te maken. Als je het erop spuit is het pimpelpaars en ff laten intrekken komt het helemaal goed.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:34

mickydo schreef:
Biotex en zilvershampoo van de kruidvat ( niet duur en werkt super ) Kijk maar in mijn profiel Haha!


Juist die heb ik ook, van de Kruitvat Haha! Echt goed spul *LOL*

Karlijntje

Berichten: 63
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:38

Je kan ook betadine shampo gebruiken!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:52

Wij gebruiken altijd vloeibare Driehoek zeep. Wel goed uitspoelen, dan geeft het geen problemen. Wel een goed resultaat!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:07

Ik gebruik voor mijn haflingertje teatree(als je het zo schrijft ) shampoo..
Dan weet ik zeker dat het geen kwaad kan als er toch nog restjes ofzo blijven zitten, en het wordt er echt goed schoon van.

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:10

Je kunt ook gewoon Dreft gebruiken (nog goedkoper) en milde shampoo van t Kruidvat (dat is helemaal goedkoop). Dan ruikt zn staart ook nog s lekker Haha!
Ik was trouwens altijd met de slang.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:15

Ik heb dan geen schimmel maar wel een vos met 4 witte benen, die doe ik altijd eerst helemaal afspuiten, losse vuil eraf. Dan lekker inzepen met Groene Zeep (Driehoek Zeep) met een borstel de hoeven en als de benen erg vies zijn met een zacht borsteltje ook de benen schoon maken. Dat weer helemaal goed afspuiten en tijdens het afspuiten met je hand of met de borstel goed al het zeep eruit aaien/borstelen.
de staart op dezelfde manier; eerst nat maken met slang, dan met groene zeep helemaal wassen en weer uitspoelen. Daarna helemaal haar voor haar uitpluizen, vlecht erin en de volgende dag een super mooie golvende staart!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 02:02

Voor de staart gebruiken we altijd een oplossing van Vanish Oxy. Gebruiken tot de staartwortel. Helpt perfect. Goed uitspoelen en na wassen met conditioner.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:13

heet meest veilige is gewone paardenshampoo nemen.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:35

MelodyT schreef:
Zoals al vaker gezegt word met biotex..ik laat wat biotex oplossen in water en voeg het aan de shampoo toe..spierwit word het!


ohw hihi werkt dat zo Lachen Bloos , ik heb het zaterdag voor het eerst met biotex gewassen, ik gebruikte het net zoals shampoo : benen nat spuiten daarna wat biotex op mn hand en in soppen,ff laten intrekken en daarna uitwassen! Ik d8 al, jezus wat werkt dat spul goed, maar ik heb dus gewoon veelste veel gebruikt Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:04

Ik spoel alles met de slang af en gebruik voor de staart en benen paardenshampoo en een borstel. Een vorig paard van mij (die ook mok had) waste ik altijd met driehoek groene zeep in zo'n gele fles.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:02

ik gebruik eigenlijk altijd paardeshampoo, maar omdat Siki altijd buiten staat heb ik haar nog niet gewassen (rijd haar pas sinds eind augustus).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:23

Na al het bovenstaande geprobeert te hebben zonder bevredigend resultaat kwam ik op het volgende.
Mijn zilvershampoo was op, maar Jamaica's staart zag er echt niet uit! Dus ik in de kantine een fles afwasmiddel gepakt, en dat erin gedaan.
Resultaat was verbluffend!
Wel goed uitspoelen!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:34

Ik gebruik zilvershampo van het kruidvat maar nu hoorde ik ook van iemand dat n Sunilsopje ook goed werkt..
ZIjn er meer mensen die Sunil gebruiken?

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:57

Werken deze tips ook als het paard mokgevoelig is? Ik durf ulisse´s beentjes niet te wassen, ben veel te bang dat ze mok krijgt.
Ik maak de vieze plekken zo goed mogelijk schoon met zo´n blokje waar je ook de vliegeneitjes mee kan verwijderen (ruw blokje), en als er dan nog wat zit met babydoekjes! Werkt redelijk goed.

Als je bijna elke week wedstijd hebt dan, vind ik het wel wat veel om steeds te wassen, of niet?