Hoe onderhouden jullie de staart&manen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Hoe onderhouden jullie de staart&manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 11:09

Mijn paard had een normale staart, maar omdat het elke dag volstrekt op een bos touwtjes lijkt, ben ik zo dom geweest om het elke dag te kammen.
Nu heeft hij van boven nog een mooie volle staart, maar aan de onderkant stelt het weinig voor. Scheve mond

Ik heb de zoekmachine gebruikt, en kwam de raarste dingen tegen, Nu pluis ik wel uit, maar om elke maand voor 10,- een antiklit te kopen. Scheve mond

Hebben jullie nog tips? En hoe onderhouden jullie het(ook de manen, M'n paard heeft namelijk vrij lange manen)?

M’n paard heeft een zwart/witte staart, en manen, hoe houden jullie dat schoon? Is wassen het enige dat helpt? Verward
Alvast bedankt
OK dan!

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:28

Mijn haflingers heeft spierwitte manen die ik alleen in de zomer was (en dus ook de staart).
verder spuit ik de manen eerst in met antiklit (1 x in de 6 weken het blijft altijd vrij lang zitten bij haar) daarna met een harde borstel. De staart pluis ik eerst uit dan antiklit erin spuiten en daarna nog een keer met de harde borstel.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:37

Marilyn der staart is nu grijs, terwijl ze palomino is Haha!
Maarja ik ga hem niet elke dag wassen Scheve mond
Eerst een beetje antiklit erin en dan met de harde, dan uitpluizen en dan de manen nog even met de zachte

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:39

Ik doe de manen van mijn haf ongeveer 1x in de week met antiklit en de rest van de week borstel ik ze licht door. Haar staart spoel ik in keer in de week uit met lauw water (zonder shampoo) en dan antiklit erin en doorborstelen. De rest van de week laat pluis ik hem alleen uit.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:42

leuk paardje heb je Haha!
heb eventjes in je profiel gespiekt.
ik was silas zijn staart 's winters ongeveer 1 x in de maand, omdat hij anders toch wel erg zwart wordt (hoort wit te zijn Haha! (haflinger))
verder borstel ik hem 1 x in de 3 dag eventjes een beetje, met een zachte borstel.
manen raak ik zo min mogelijk aan Lachen want dat is mijn trots Lachen
als ik ze staart heb gewassen spuit ik er ongeveer 1 x in de 2 weken anti klit in. dit blijft lang zitten en zo komen er niet zoveel klitten in!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:04

Ik was elke week eigenlijk wel de staart en dan antiklit er in. 's zomers was ik ook regelmatig de manen en die borstel ik gewoon elke dag en ook de staart maar dan wel van onder naar boven steeds kleine stukjes.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:08

Met teerspray Haha! . Nee geintje, normaal met antiklit en af en toe een wasbeurt met shampoo als de staart erg modderig is. Alleen vanochtend ging het even fout en was het geen antiklit maar teer dat ik op Janneke's staart aan het spuiten was Frusty .

Ineke2

Berichten: 33116
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:14

Niet elke dag borstelen, alleen de strootjes eruit halen.
Ik borstel de dikke staart van mijn pony om de dag ofzo en dan pak ik hem beet en begin vanaf onderen. Telkens een pluk, dan trek je niet veel haren mee.
Ik gebruik trouwens geen harde borstel, maar een manenborstel lijkt op een gewone mensen haarborstel.

Nizpie95

Berichten: 236
Geregistreerd: 08-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:16

mijn pony zijn staart is meestal ingevlochten op stal!
1x in de week spuit ik zijn staart in met anti klit en pluis ik zijn staart uit met mijn handen niet met een borstel, want dan hala ik er nog aardig wat haren uit!
hierna blijft hij 2 dagen loshangen en daarna gaat tie weer in een vlecht!
doordat ik hem invlecht is zijn staart een stuk dikker en langer geworden, hij stond altijd te schuren ermee (stalondeugd)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:23

Ik was niet zo heel erg vaak. Jip zijn staart is momenteel nodig aan een wasbeurt toe (is haf, dus witte staart, nu donkergeel tot bruinzwart), maar ik heb een beetje weinig tijd. En ach, ik vind het belangrijker dat hij goed gepoetst is onder het zadel en hoofdstel dan dat hij een perfect witte staart heeft (die na een dag toch weer geel is).
Maar als ik hem was, dan haal ik hem daarna helemaal uit de klit (uitpluizen) en spuit hem behoorlijk in met antiklitspray. En dan kan die er weer een poos tegen.
Wel haal ik altijd de strootjes enzo eruit als ik ga rijden, want dat vind ik echt geen gezicht.

Duvel heeft een donkerbruine staart, die nogals eens dofgrijs eruit ziet, van het zand van de (buiten)bak, als hij weer eens lekker uitgebreid heeft liggen rollen. Die was ik eigenlijk alleen maar voor wedstrijden en dan doe ik het net als bij Jip, wassen en uitpluizen en flink besprayen met antiklit. En dan blijft hij weer een poos mooi.
Ik ga de staarten iig nooit zomaar iedere dag uitkammen of -borstelen.
Er komt alleen een kam in het bovenste stukje van Duvel zijn staart, om goed te kunnen vlechten. In dat bovenste stuk spuit ik ook geen antiklit, want anders blijft de vlecht niet zitten!
En een borstel komt alleen door zijn staart, nadat ik hem al heb uitgepluisd en als er een flinke lading antiklit inzit. Meestal borstel ik zijn staart vlak voor een wedstrijd (dan voldoet die dus aan eerdere voorwaarden)zodat hij mooi zwierig eruit ziet.
En verder kan het me eigenlijk niet zo heel erg veel schelen hoe zijn staart er bij hangt.

duppie82

Berichten: 70
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Almere/Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:45

Ik borstel de manen altijd helemaal door en doe dan een paar vlechten in. Dit laat zitten voor een week of als er dreads ontstaan eerder. Zo trek je geen haren elke dag eruit. Zo groeien ze ook wat sneller omdat je er niet aanzit. De staart borstel ik wel elke dag, vlechten gaat niet zo makkelijk met een enorme friese bos staart. Maar daar gebruik ik wel anti klit voor, om de week. Maar doordat ik de manen ingevlochten hou ( bovenkant niet te strak ) zijn haar manen in 2 maanden tijd een paar cm gegroeid. Dat gebeurde eerst niet toen ik ze lke dag borstelde...Lachen

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:52

Soms even de staartuitpluizen, verder niets, de staart is nu nog mooi dik, in model en gezond Knipoog

Van de manen snij ik wanneer nodig een stukje af. Binnen 10 minuten klaar en geeft een netjes resultaat.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:08

mijn paard had eerst ook een dunne staart van onder, en een dikkere van boven. ik zit er eigenlijk nooit aan behalve als ik hem was, dan spuit ik er daarna equishine in en dan pluis ik hem uit. en nu wordt der staart steeds voller van onderen, omdat het dikke zeg maar naar beneden groeit Tong uitsteken
Haar manen trek ik zo'n 3 keer per jaar, en dan niet te kort, maar een handlengte ofzow.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 13:31

Tiffy"]
Met teerspray Haha! . Nee geintje, normaal met antiklit en af en toe een wasbeurt met shampoo als de staart erg modderig is. Alleen vanochtend ging het even fout en was het geen antiklit maar teer dat ik op Janneke's staart aan het spuiten was Frusty .
[/quote]
Slim , ik zal het maar niet gaan uitproberen Schijnheilig Zo had ik ook een keer hoevenvet op m'n zadel gesmeerd, en zadelvet op de hoeven Bloos Bloos Bloos

[quote="nizperamon schreef:
mijn pony zijn staart is meestal ingevlochten op stal!
1x in de week spuit ik zijn staart in met anti klit en pluis ik zijn staart uit met mijn handen niet met een borstel, want dan hala ik er nog aardig wat haren uit!
hierna blijft hij 2 dagen loshangen en daarna gaat tie weer in een vlecht!
doordat ik hem invlecht is zijn staart een stuk dikker en langer geworden, hij stond altijd te schuren ermee (stalondeugd)

zal ik eens gaan uitproberen, maar hoe doe je dat in de zomer?
Toen het zomer was, was ik vergeten de vlecht eruithalen.
En telkens als er toen een vlieg op hem kwam, en hij het met zijn staart we wou zwiepen. Kreeg hij de schrik van zijn leven omdat een ingevlochten staart wel erg hard aankwam Haha! .

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:50

Ik heb een tinker met een erg dikke staart en lekkere dikke manen (allebei zwart/wit).
De manen heb ik altijd in vlechten hangen.
Ongeveer eens in de 2 weken haal ik die vlechten eruit, spuit ik ze in met anti klit, haal ik de klitten (die er eigenlijk niet in zitten, glij er zo doorheen) eruit en vlecht ze weer opnieuw.
De staart heb ik los hangen want die is gewoon te dik om te vlechten.
Eens in de 2 tot 3 weken spuit ik hem vol anti klit en pluis ik hem uit met de hand, daarna borstel ik hem nog even door met een mensenborstel (ander trek ik te veel haren uit).
Wassen doe ik alleen als Luna er netjes uit moet zien (als we bv naar de keuring moeten) of als ie echt zo giga vies is dat je er niet meer naar kunt kijken.
Dat laatste komt eigenlijk nooit voor ondat de anit klit een soort vuilafstotend laagje over de staart legt en deze vrij lang blijft zitten.
Ik gebruik ongeveer een halve fles anti klit per maand.
Tot slot knip ik eens in de maand zo'n 10 tot 15 cm van de staart af (aan de onderkant).
Laatst bijgewerkt door Inge_83 op 15-03-04 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:58

gewoon niets aan doen! hoe meer je kamt hoemeer haren eraf breken of die je er helemaal uit trekt.
Eens in de maand (ik doe het alleen als ik een wedstrijd heb of naar de keuring moet) gaat er antiklit in en daarna pluis ik 'm uit eerst met mijn handen en daarna met een harde borstel erdoor.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:16

Ik doe er ook zo min mogelijk aan. Een keer in de twee weken ofzo wassen (voor iedere wedstrijd meestal) En daarna anti-klit. IKgebruik ook af en toe dat spul van leovet ofzo, rider's magic, vind ik iets voordeliger als spray, en blijft lekker lang zitten.
Ik pluis een keer in de week helemaal met de hand uit.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:18

hoe minder je doet hoe beter het is. uiteraard wel voor je maar wedstrijd ofzo gaat. ik was dan eerst de staart, spuit het in met antiklit doe het ik een vlecht en pluis het pas op het laatste moment uit. dan is de antiklit goed ingetrokken en haal je er minder haren uit.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:18

P.s. over zwart/witte staarten gesproken... de mijne heeft dus een zwarte staart, maar met een witte pluk erdoor. Geen grote, maar je ziet zo van die witte haren. Hierdoor denkt iedereen dat zijn staart vies is.. (grijs)
wat moet ik hier nou aan doen? Verven? Lachen of andere iedeetjes?

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:20

ik doe er soms wat aan als ik wedstrijd heb dan was ik het.en anders haal ik alleen het stro eruit .

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:23

Veel equishine er in en regelmatig uitborstelen(iedere keer als Dennis gepoetst word). Werkt prima. Ik doe het al dik 3 jaar en hij heeft echt een geweldig volle bos manen en een turbo dikke staart.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:31

Ons fjordje heeft ook maar een dun staartje we borstelen de staart eigenlijk niet. En voor dat we er mee aan de gang gaan spuiten we er antiklit in dit laten we ff uitwerken, en dan met je handen ontklitten. En alleen naar beneden met je handen. Dus niet schuin of opzij omdat dat makkelijker gaat. Als je naar bendeden gaat met je handen ga je met de haargroei van de staart mee, en breek je dus minder haren af.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:34

Af en toe wanneer het me uitkomt spray ik met antiklit. Wassen doe ik nauwelijks ( wel soms wat lauw water om vieze mest eruit te krijgen )
Ik borstel de manen en staart met een gewone mensenborstel, niet met zachte haartjes maar met van die plastic puntjes.
Daarna even met zachte borstel erdorrheen en dan is het wel weer klaar.
Ik pluis haast nooit uit maar hou het bijna elke dag bij door even de mensenborstel erdoorheen te halen.
Door het pluizen raak je toch vaak nogal wat haren kwijt.
Bas heeft een beste bos manen en een aardige staart die ik graag wil behouden, dus eigenlijk doe ik er zo min mogelijk mee.

Alice01

Berichten: 744
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:44

manen en staart spray (eens in de drie dagen)staart VOORZICHTIG borstelen, niet te strakke vlecht er in leggen en de staart in een staart zak doen.!
Blijft hij geggarandeerd mooi en schoon!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:00

Eens in de zoveel tijd de staart heel voorzichtig borstelen, manen gewoon dagelijks en in de zomer alles wassen