westernzadel voor recreatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

westernzadel voor recreatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 18:32

Ik wil graag weten of hier mensen die met een westernzadel rijden zonder western te rijden, dus gewoon voor de recreatie.

Ik ben er namelijk over aan het denken om er eentje aan te schaffen, een leuk middenklasse zadeltje, puur voor het maken van buitenritten. Ik vind mijn eigen zadel op den duur gewoon niet meer fijn zitten, niet lekker ontspannen.

Kan iemand me de voor- en nadelen van een westernzadel geven??
Verder heb ik helemaal geen ervaring met dit soort zadels en jammer genoeg kan ik er niet eentje lenen om te proberen....

Of raad iemand me misschien een ander zadel aan?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:37

Waar woon je? Misschien is er in de buurt wel een mogelijkheid om eens een lesje te nemen op een westernzadel. Maar ook al gebruik je het zadel alleen voor recreatieve doeleinden...zorg ervoor dat je goede kwaliteit koopt, en vooral dat het goed past. Want niet ieder westernzadel past op ieder paard, hoe graag de mensen dat ook zouden willen en je proberen wijs te maken....

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 18:42

Ik woon in Vught, bij Den Bosch.. Ik zou eigenlijk niet weten of er hier in de buurt iets van een westernmanege is! Maar ik bedoel met mijn middenklasse zadel geen slecht zadel...Ik heb al geïnformeerd bij het drunensruiterhuis en ik neem aan en hoop dat men er daar verstand van heeft!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:46

Ik heb heel lang recreatief gereden met een westernzadel. Mij beviel het prima, helaas heb ik tot op heden geen passend en betaalbaar zadel kunnen vinden, anders reed ik nog steeds met een westernzadel.
Let er wel op dat je beenligging heel anders is met een westernzadel. Zowel jij als je paard zullen daaraan moeten wennen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:48

Wat noem je een middenklasse zadel? Prijzen van Westernzadels zijn hoog ....een Billy Cook bijv. komt snel op een paar 1000 Euro!

En als een dressuurwinkel beweert verstand te hebben van het aanpassen van westernzadels....hmmm, ik zou daar toch voorzichtig mee zijn.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:50

ik rij ook vaak recreatief met een westernzadel. Ik heb zo'n goedkope van Divoza (225 euro geloof ik) en die zit prima.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 19:36

Ik was inderdaad meer op zoek naar zoiets! 1000 euro wordt me toch echt iets teveel. Het is een zadel 'voor erbij'. Maar ik vind niet dat een goedkoop zadel meteen een slecht zadel is...Het ligt er ook aan hoe je ermee omgaat en hoe vaak je het gebruikt.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:10

pas wel op dat het Drunens ruiterhuis je niet wijs maakt dat de zadels op elk paard passen. Ik ben daar ook eens naartoe geweest met een vriendin van me. Ikzelf heb een handgemaakt zadel en zij wilde er ook eentje voor erbij. Die man vertelde doodleuk dat ze op ieder paard pasten. Toen ik zei dat dat kul was schaafde hij zijn mening snel bij. Heel vreemd want voor dressuur- of springzadels aanpassen hebben ze een heel goede service. Laat je iig niets aanmeten in de zaak maar laat ze bij je aan huis komen. En vraag wat pastips op het westernforum (Sablou ofzo)zodat je zelf ook een beetje ziet waar zo'n man mee bezig is als hij bij je aan huis komt en je geen onzin aan laat praten.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 23:41

Dus er zijn goede ervaringen met het drunens ruiterhuis, goed dat ik dat nu weet...Maar wie hebben er dan wel verstand van? Ik ga zelf natuurlijk niet een beetje aan zitten klooien! maar hoe moet zo'n zadel dan precies liggen? En hoe kom ik in godsnaam aan iemand die mij verteld dat het zadel goed ligt! Dit wordt nog moeilijker dan ik dacht..

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 01:01

ik heb recreatief gereden met een westernzadel. maar omdat mijn paard erg hoog opgooit in draf en ik er niet lekker op kon lichtrijden heb ik het na een jaarvaarzelen en twijfelen weer verkocht. ik rij nu op een austrailian stockzadel. zit ook errig lekker. het lijkt een beetje op een westernzadel maar dan met langere zweetbladen enzo...

Afbeelding

deze heb ik maar dan in het zwart... zit echt heerlijk!!! OK dan!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 01:42


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 01:48

bevertje schreef:
Dus er zijn goede ervaringen met het drunens ruiterhuis, goed dat ik dat nu weet...Maar wie hebben er dan wel verstand van? Ik ga zelf natuurlijk niet een beetje aan zitten klooien! maar hoe moet zo'n zadel dan precies liggen? En hoe kom ik in godsnaam aan iemand die mij verteld dat het zadel goed ligt! Dit wordt nog moeilijker dan ik dacht..


Er zijn genoeg adresjes van mensen die langs komen om zadels te passen...Evelien van Eurohorse bijvoorbeeld, of anders Arthur van Osch (van Burgmeijer Quarter Horses) Alleen vrees ik dat je daar geen zadeltje van 225 Euro kunt krijgen. En hoe je weet of een zadel past? Dat is voor een leek heel moeilijk te zeggen. Een tip kan ik je wel geven.

[WN] SPEND A DAY WITH THE (clinic)

Voor datum moet je even met de topicstarter contact opnemen....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 08:56

Ik vraag me wel af of jouw Engelse zadel dan wel fijn ligt en zo ja, of hij voor jou wel goed geschikt is.
Zelf ben ik niet zo heel kieskeurig wat zadels betreft, d.w.z. ik heb heel duidelijke voorkeuren maar kan wel in alles wegrijden, maar een buitenrit van een uurtje of 2 red ik ook niet op alle Engelse zadels.
Met mijn Passier kan ik echter wel 4 uur rondrijden zonder een centje pijn, ik zit daar gewoon heel goed in, zelfde geldt voor mijn Daaleman zadel.

Als ik jou was zou ik dus eerst eens daarnaar kijken, het is zonde geld om een extra zadel erbij te kopen omdat je in je eerste zadel helemaal niet lekker zit. Dat krijg je in je rijden ook altijd terug.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 09:31

Uit welke regio kom je, bevertje? Er komt ook bij jou in de buurt vast wel iemand aan huis passen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 09:40

ik irj trouwens met mijn dressuuurzadel gerust een hele dag. heb het stock zadel eigenlij gekocht om er endurance mee te gan rijden maar als ik heel heel eerlijk ben vind ik mijn dressuurzadel lekkerder zitten...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:00

Laat je zadel alsjeblieft passen door iemand die er varstand van heeft, koop alsjeblief niet zomaar een zadel en neem het mee naar huis. Ik zie dat zo vaak, mensen willen dat het past, dus he! magischerwijs past het gewoon. Ook al weten ze helemaal niet hoe ze dat kunnen zien en staat het paard er bedenkelijk bij te kijken, het past - want ze hebben geen zin om terug te gaan naar de winkel.

http://www.euro-horse.nl/shop.htm
Zij past aan huis en schijnt ook middeklasse zadels te verkopen (en middenklasse is in mijn ogen tussen de 600 en 1500 euro ongeveer...)
Zelfs al wil je een goedkoper zadel (en als je het weinig gebruikt is daar wat mij betreft niet echt iets op tegen mits het past) dan zou je kunnen bellen of zij tegen vergoeding langs wil komen om dat zadel te passen. Kijk maar eens op die site, ze heeft daar een goede methode voor.
Ook http://www.horseman.nl/ heeft veel prima zadels en wil aan huis komen passen.

Maar laat het alsjeblieft passen, en door iemand die verstand heeft van western zadels. Een 'engelse' winkel vind al gauw dat het past omdat ze er 98 van de 100 x gewoon geen bal verstand van hebben. Je kiest je eigen schoenen toch ook niet 'op het oog' uit? Dan let je ook op schoenmaat en trek je ze aan om er even een stukje op te lopen. En je laat je daarbij niet adviseren door een opticien...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:05

Mijn stalgenootje (Z-dressuur) heeft laatst op Mander gereden (Mander wordt western bereden) en haar mening over het zadel was dat ze in zo'n zadel een buitenrit van hier naar Tokio wel aan zou durven. Zegt toch wat over een westernzadel als recreatiezadel! Haha!

Gewoon doen dus, maar zoals Cassidy zegt, koop wel kwaliteit!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:04

Evelien van Eurohorse heeft idd goed advies en komt aan huis. Ze heeft ook vaak 2ehands zadels. 225 euro s wel erg goedkoop daar moet je ect geluk mee hebben wil je voor dat geld wat tegenkomen (van goede kwaliteit uiteraard).
Bij het Drunens ruiterhuis hebben ze ook trekking zadels in engels model. Niet zo zwaar als een westernzadel dus maar wel heel erg comfy Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:07

oh, by the way. Een vriendin van me heeft nog een kunststof westernzadel liggen dat ze weg wil doen. Misschien dat je met haar de onderhandelingen aan kan gaan, ze wil er nl erg graag vanaf omdat ze fanatiek dressuurt. Maak eens een malletje van de rug van je paard zodat je de maten weet. Misschien heb je geluk en past het.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:22


bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 18:54

hartstikke bedankt voor alle reacties!! Ik ben al wel totde conclusie gekomen dat ik beter een tweedehandszadel kan kopen, dan een nieuw zadel voor de zelfde prijs. Ik zal inderdaad eens mijn pony gaan meten...En dan op zoek gaan. Maar er zit geen haast achter, ik wil graag de tijd nemen voordat ik iets koop. Ben er ook nog niet helemaal zeker van of ik uberhaupt wel een westernzadel wil, al hoor ik wel veel positieve reacties! Maar wat preferen jullie kunstof of leer?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:56

Leer. Wat ik tot nu toe gezien heb van kunstof vond ik weinig indrukwekkend. Maar ik geen toe dat ik hoge eisen stel.
Als je iets tweedehands koopt zou ik Evelien van Eurohorse bellen en vragen of ze wil komen kijken of het past. Zal je misschien een paar tientjes kosten aan voorrijkosten, maar dan weet je ook heel zeker dat het goed past...

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 19:07

ik heb wel al meer mensen gesproken die kunstof ook niet geweldig vonden... Ik moet zeggen dat ik leer ook mooier vind..Maar ik wil gewoon zo veel mogelijk meningen te weten komen, die dan ook nog onderbouwd zijn. Maar je bedoelt dus dat ik haar ook gewoon kan bellen om te vragen of een zadel past?? Dus zonder dat het een zadel van haar is...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:16

Ik weet hiet niet, ken haar zelf niet, maar alsje de voorrijdkosten betaald zal ze dat misschien wel willen doen mits ze er geen dag voor uit hoeft te trekken. Bel haar gewoon eens, kan je gelijk vragen of ze iets tweedehands in je prijsklasse heeft...

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 19:26

Ik zal haar eens opbellen, bedankt voor de tip.
Verder niemand ervaringen?