in-uitjes,wat is het nut hiervan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

in-uitjes,wat is het nut hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 15:01

tijdens een springles heb ik een reeks in-uitje gedaan.Ik von het erg leuk,net of je zat op een konijn,en het paard leek het ook leuk te vinden.Maar wat is hier nu eigenlijk het nut van?

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:12

het verbetert de voorbeentechniek. Het paard leert snel te reageren op de sprong en z'n voorbenen goed op te trekken. (toch?)
Wel leuk he, zo'n kangaroe-experience... Lachen

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:28

Ik vind die dingen wel ZO eng!!! Mijn ex-huurpaard is een x over die inuitjes gesprongen. Dus 2 hindernissen achter elkaar, in 1x, en die stonden dus op springafstand voor een paard. Gelukkig zat ik er zelf niet op, maar ik ben me wel doodgeschrokken. Doodeng, die dingen! Behalve 40 cm, dat durf ik misschien nog wel

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:39

dat ken ik Flor, was wel een leuk gevoel eerlijk gezegd. Ze worden er handig van, sneller in het voorbeen en losser in de rug. Mooi verlicht blijven zitten en paard onder je door laten springen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:55

ze worden er handig van, ze trainen hun ruggebruik, de ruiter leert meekomen in de beweging, het is goed voor de conditie...

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:58

handig en snel worden ze ervan.......goede voorbeentechniek en ruggebruik, vind ik ook allemaal.

Een tijdje geleden deed ik dit iedere week één keer, ongeveer 5 in-uitjes op 80 a 90 cm hoog en na een paar weken kreeg mijn pony duidelijk meer bespiering in zijn achterhand!!

dus misschien ook goed voor de achterhand bespiering....

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:55

ze leren er ook nog eens van opletten. Ik heb laatst een lijntje van 5 kruisen met een balk ervoor en erachter (zodat je linksom en rechtsom kon springen) gesprongen. Vond het best eng Scheve mond , maar mijn pony ging uiteindelijk helemaal los laten in zijn lichaam. Als ik dressuur rijdt moet ik daar echt moeite voor doen Knipoog . Dus het is zeker goed voor ze!
De kruisjes zijn dan niet veel hoger dan 40 cm. Als het hoger wordt dan leg ik tussen de hindernissen een balk op de grond.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:05

Het is toch goed voor het ruggebruik? Vooral bij paarden die hun rug moeilijk ontspannen.

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:15

Als je het tijdens de les jezelf al afvroeg wat het nut ervan is, dan vraag je het toch gewoon aan je instructeur? Haha!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:22

voor het gymnastiseren van het paard

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:00

Inderdaad, Ze worden er los van. Een mooie oefening voor de rugspieren.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:08

niets meer aan toe te voegen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:53

*mandy schreef:
De kruisjes zijn dan niet veel hoger dan 40 cm. Als het hoger wordt dan leg ik tussen de hindernissen een balk op de grond.


dat snap ik niet helemaal... leg je dan tussen 2 in-uitjes een balk op de grond, of leg je 2 balken per sprong, alsin boven elkaar?

Ik heb ergens eens gelezen (weet niet meer waar) dat het inderdaad super goed is voor de conditie.

Simpele manier: aan de ene kant 3 in-uitjes zetten en dan zo dat je ze van 2 kanten kunt springen. Dan aangaloperen.
-Op de lange kant waar de het leeg is uitstrekken in galop
-dan over de in-uitjes (natuurlijk eerst terugnemen)
-van hand veranderen met simpele galopswissel
-weer uitstrekken lange zijde
-nog een keer over de in-uitjes
KLAAR

als dat gaat kun je er vaker over heen, en de in-uitjes uitbreiden tot 5. (meer passen er niet op een lange zijde...)

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:17

Ik leg de balk ertussen, bijvoorbeeld; balk op de grond, hindernis van 50 cm, weer een balk op de grond, hindernis van 60 cm en weer een balk op de grond en dan een hindernis van 70 cm. het zijn dan wel geen echte in-uitjes, maar wel een leuk vervolg erop. De balken op de grond kan je ook weg laten zodat er gewoon een galopsprong tussen de hindernissen zit, maar als er balken op de grond liggen let mijn pony beter op en komen we beter (goed) uit.
o, ja als je de in-uitjes op de diagonaal zet dan kan je er meer achter elkaar zetten. Je kan het dan helaas maar van 1 kant spingen.