martingaal en springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! België

martingaal en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 13:46

Hoi,

Ik vroeg me af of je bij het springen, ook een martingaal kon aanhouden. Het paard hé Knipoog . Belemmert dat de beweging dan niet? Ikzelf heb ook een martingaal omdat ik zo mijn paard beter bij mij kan houden en omdat ze telkens haar hoofd in de lucht steekt. Alleen heb ik er nog nooit mee gesprongen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:49

Nee (het belemmert niet), want je ziet iedereen met martingaal springen, vraag me niet waarom. Maar ga maar eens kijken of wedstrijden hoeveel martingaal-paardjes je ziet rondrijden!!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:50

Nee, mits hij goed (niet te kort) zit natuurlijk Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:56

Nee, een martingaal belemmert het paard niet met springen, uiteraard indien hij goed is afgesteld.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:56

De meesten paarden hebben bij het springen idd een martingaal om maar je moet goed kijken dat hij niet te lang maar zeer zeker niet te kort is vaak als je hem omhoog doet en de ringen zitten net onder de kaakholte dan zit hij goed maar das per paard verschillend

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:03

Een martingaal kun je prima omhouden bij het springen, mits hij dus goed omzit!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:08

Een martingaal kan geen kwaad. Dat goed omdoen kun je bijvoorbeeld navragen aan iemand die er verstand van heeft. (Je instructeur bijv. als je die een hebt.) Te lang kan niet zoveel kwaad, behalve dan dat hij niet werkt. Bij te kort ga je je paard echt belemmeren in zijn beweging en ook in zijn sprong.

Die martingaal hebben ze om, om je paard na de sprong sneller weer onder controle te hebben. Veel paarden zijn in een parcours zo fel geworden dat ze door willen stormen en met een martingaal vang je dat makkelijker op, omdat ze dat het hoofd niet zo hoog kunnen heffen en je dus meer controle hebt.

Mijn paard heeft er ook altijd een om als er meerdere sprongen mee gemaakt worden en in een parcours helemaal. Als ik zelf een rustig sprongetje maak heb ik hem niet nodig. Bij meer sprongen wordt ze echter heel fel en duurt het even voor je haar terug krijgt in tempo, dan werkt de martingaal even in. Soort veiligheidsnet dus. Als jij te laat bent, doet je martingaal het.

even off-topic: Op concours hebben veel mensen hem ook gewoon om, omdat het plaatje helemaal af is als je paard er een om heeft. (zie de laatste tijd ook meer oornetjes) eigenlijk hetzelde als waarom sommige mensen thuis niet met beenbescherming rijden en op het losrij terrein ineens witte bandages omhebben. (wat natuurlijk helemaal hun eigen keus is, geen aanval, maar een constatering. ik ken best veel mensen die het om die rede hebben)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:17

Die oornetjes gebruiken wij ook, ze hebben wel degelijk nut voor zenuwachtige paarden die in het parcours las hebben van geluid bv van publiek

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:22

Martingaal gebruiken we inderdaad ook om te corrigeren als een paard zijn hoofd omhoog gooit en onder je uit rent, na of voor de sprong.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:23

Het kan best. Kijk eens naar fotos van springruiters, die hebben bijna allemaal een martingaal om Haha!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:30

idd, wat de anderen vertellen hier is waar. Het kan geen kwaad als hij goed afgesteld is.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:42

Op zich kan het idd geen kwaad zoals hierboven al is gezegd en je stop op de martingaal goed blijft zitten en niet ineens verschijft waardoor de martingaal langer wordt en het paard met zn been erin komt, zoals bij mij is gebeurd Boos!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:38

Marliesje schreef:
Die oornetjes gebruiken wij ook, ze hebben wel degelijk nut voor zenuwachtige paarden die in het parcours las hebben van geluid bv van publiek


Ik zeg toch ook niet dat ze niet werken. Ik reageerde op sjonnie de zei dat heel veel mensen met martingaal rijden op wedstrijden waarvan hij/zij het nut niet helemaal ziet... zo ken ik een paar mensen die zowel een martingaal als een oornetje gebruiken, met als rede dat de grote ruiters op tv dat ook om hebben. Niet omdat hun paarden het nodig hebben! Dat is heel wat anders, dan dat het niet zou werken bij paarden die het wel nodig hebben.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:39

xxLisaxx schreef:
Op zich kan het idd geen kwaad zoals hierboven al is gezegd en je stop op de martingaal goed blijft zitten en niet ineens verschijft waardoor de martingaal langer wordt en het paard met zn been erin komt, zoals bij mij is gebeurd Boos!


of zonder teugelstops en dat dan de ringen vast gaan zitten aan je bit. Dat heb ik al eens gezien, die pony sloeg over de kop!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:35

jakkie lijkt me echt dood eng Scheve mond bij mij kreeg hij op tijd zn been er weer uit, anders was hij waarschijnlijk ook goed onderuit gegaan...