Ben ik een paardenmishandelaar :'(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Ben ik een paardenmishandelaar :'(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 00:37

Ik heb sinds een paar weken een mooie KWPN-hengst gekregen van 11 maanden.Hij is best een grote jongen.Maar nu komt mijn probleem...

We hebben thuis momenteel een beetje geldproblemen,nouja ik bedoel dat we niet zomaar geld aan vanalles kunnen uitgeven... Dus mijn paard staat op een relatief kleine,rechthoekige stal van ongeveer 2m op 4.Voor de rest is de stal goed in orde en wordt hij wel goed onderhouden,en het paard krijgs in de ochtend 1 kilo brok en 1 kilo graan en savonds ook en dan krijgt hij ook nog wat hooi.Hij heeft ook een erg klein weitje,die ondertussen is verandert in een modderpoel,en waar hij nu ook niet op zit... Huilen Ben ik een paardenmishandelaar ?

Daarbij longeer ik mijn paard aan het halster,maar wel met een longe en een longeerzweep,maar zonder kaptoom en/of bitstukje of longeersingel...

Als hij gezweet heeft,leg ik er een fleecedekentje over,maar dat is niet genoeg voor zo'n groot paard...

Daarbij even deze oproep : Heeft er iemand een kaptoom,hoofdstel,bitstukje,longeersingel of zweetdeken te koop ? Voor niet te veel geld ?

Ik ben echt derpri Huilen Huilen Verdrietig Verdrietig Huilen Huilen Huilen Huilen Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:44

Nee, want je doet het niet met opzet, maar...

ik zag nog een ander topic van je over longeren.

Een paard van 11 maanden moet je echt nog niet longeren!! Die moet nog lekker tussen zijn leeftijdsgenootjes staan.

Een stal van 2 bij 4 is echt niet zo slecht, maar als hij alleen staat zeker weer wel.

Als je niet het geld hebt om hem ergens anders te stallen waar ze de ruimte hebben (want je zegt zelf dat hij het weitje niet opkan) en andere soortgenoten dan is het misschien eerlijker om hem aan iemand te verkopen die hem dit wel kan geven.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:45

Welkom op Bokt !

Als ik je verhaal zo lees, dan vraag ik me toch wat dingen af.
Bijvoorbeeld over het voeren:
Je schrijft dat je paard 's ochtends brok en graan krijgt, en 's avonds ook.
Plus wat hooi.
Een paard heeft echt veel ruwvoer nodig, "wat" hooi lijkt me echt niet genoeg.
Een jong paard moet eigenlijk zoveel ruwvoer krijgen als hij wil, tenzij hij zich echt te vet eet.

En een paard van 11 maanden longeren ?
Waarom in hemelsnaam ?
Een paard van 11 maanden oud kun je vergelijken met een kleuter, die zet je toch ook niet aan het werk ?
Je kunt ontzettend veel schade toebrengen aan je paard, zowel lichamelijk als geestelijk.

In mijn ogen hoort een paard van deze leeftijd lekker met leeftijdgenootjes in de wei te staan.
In elk geval hoort ie weidegang (desnoods los in de paddock) te krijgen zodat hij genoeg beweging heeft, en daarmee bedoel ik iets anders dan longeren.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:46

hummm........

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:47

ik wil helemaal niet grof overkomen,
maar je weet blijkbaar niet waar je aan begonnen bent
Over het algemeen ben je echt geen paardenmishandelaar,
maar meissie... verkoop je paard aan iemand die hem WEL kan verzorgen,want anders gaat je paardje denk ik niet gelukkig worden ...
Ik hoop dat ik je niet kwets ofzo hiermee, maar volgens mij lijkt dit de beste oplossing ... want heb je er wel eens aan gedacht,dat je over 2 jaar wél heel veel geld zal moeten uitgeven aan een deftig zadel/hoofdstel/etc. ???

Kop op meis, denk ook een keertje aan je paard,en beslis,wat jij het beste vind Ach gut

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 00:59

Ik voel me echt helemaal depressief nu Huilen Maar hij krijgt wel een hele hoop hooi hoor,twee keer per dag zelfs.En speciale veulenbrok...Die zijn ook behoorlijk duur...

Maar ik heb geen goede weidegang hier in de buurt...En als er eentje is staat die niet te huur,of staan er koeien op...Ik kan wel eens aan mijn vriendin vragen,maar die heeft een merrie en daar kan hij niet bij gaan staan,toch ? Ik ben gewoon helemaal aan het huilen,ok ik stop al met longeren enzo,maar wat moet ik dan doen ??? Ik moet hem toch niet gewoon op een stal laten staan tot als hij drie jaar is en hem dan gebruiken als rodeopaard ???? Huilen Huilen Huilen Huilen Ik heb geen plaats om echt leuke dingen met hem te doen,zoals oefeningen in stappen en netjes halthouden,ik kan dat toch niet op straat doen ? En bv over een zeiltje lopen en rond kegeltjes ezno ik wil het wel MAAR IK KAN HET NIET

EN IK ZOU HET OOK ZOOOOOOO GRAAG HEBBEN OM MIJN KLEINE VENTJE MET LEEFTIJDSGENOOTJES OP DE WEI ZIEN TE SPELEN MAAR IK HEB GEEN WEI EN ER ZIJN NERGENS JONGE PAARDEN IN DE BUURT Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen wat moet ik nouhou ik zit hier te grienen Huilen Huilen Huilen Huilen

IK WIL HEM ECHT NIET KWIJT IK HOU ZOVEEL VAN HEM IK WIL HEM NIET VERLIEZEN HELP ME ALSJEBLIEF

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:02

Maar heb jij (of je ouders) geen geld om hem naar een opfok te brengen?

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:03

en ik ben toevallig niet het soort mensen dat zoveel geluk heeft als de meeste onder jullie die super mooie goudglanzende paardjes hebben en die dan ook nog alles erop en eraan hebben ,superdure zadels en hoofdstellen,allerlei dekentjes en veel spullen,en dan nog een prachtige stal en een buitenbak in de tuin,of hun paardje op een manege waar hij lekker warm en gezellig tussen de andere staat maar dat soort dingen wil ik ook heel graag maar ik kan het gewoon niet...

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:04

wat is een opfok eigenlijk en wat houdt het in en hoe duur is het dan ?

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:09

Wat is een opfok en hoe duur is ut dan ?

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:09

mag ik vragen hoe oud je bent?

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:10

Een veulen van 11 maanden hoort op het land te staan met leeftijdsgenootjes. (opfok) Sorry, ik wilde eerst niet reageren omdat ik bang was dat je ons in de maling aan het nemen was.
Maar mocht dan niet zo zijn.. Dan is het belangrijkste om dit paard op te laten voeden door soortgenoten en dat jij nog eens heel diep in de boeken gaat duiken wat je wel en niet met een jong paard mag doen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:10

Jordentjeuh schreef:
wat is een opfok eigenlijk en wat houdt het in en hoe duur is het dan ?


Een opfok is een plaats (een stal) waar ze vaak jonge paarden samen in een kudde staan. Samen in een hele grote 'stal' of stuk land.

Op deze manier kunnen ze elkaar opvoeden, heel natuurlijk bij elkaar staan en hebben ze meer dan genoeg ruimte om te bewegen zonder dat ieamnd ze moet opjagen (ze kunnen lopen en stilstaan wanneer ze zelf willen).
Gezellig met elkaar spelen.

Een goede opfok kost ongeveer tussen de 50 en 100 euro per maand. Misschien heb je niet zoveel geld, maar willen je ouders wel een handje helpen?

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:10

Maar halloooo wat is een opfok ? En hoe uur is het ?? Dan kan ik dat mssn doen,ben ik van mijn problemen verlost...

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:13

Ow...100 euro...waar vind je zo'n stallen dan ? Want zo erg ver rijden...En mag je er vaak heen gaan ??

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:14

gebruik de zoekfunctie hier op bokt maar eens ..

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:19

Maar eigenlijk,mijn paard heeft toch alles wat hij moet hebben ? Hij heeft eten en hij staat op een goede stal...En ik ken heeel veel mensen die op een paard van 2 rijden,en die paardjes lopen super ! En mijn vriendin heeft ook een pony,ze longeerde hem vanaf 1 jaar en reed op hem vanaf 2 jaar.Na !! Wat zeg je hierop ! De renpaarden werden ook ingereden vanaf hun 2 jaar en soms nog jonger !!!!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:21

Knipoog

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:21

succes dan verder !!

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:23

waarom die knipoog

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:23

lief zijn jullie allemaal zeg Huilen

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:24

knipoog is omdat je zo lief bent Knipoog Knipoog Knipoog Knipoog

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:27

ja echt wel wat bedoel je ermee

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:27

God ik ga me gewoon ff verhange heeft niemand meer last van me doegies je zult me nooit meer horen ja hoor iedereen blij natuurlij daaaaaaaaaaag tot nooit meer

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:29

triest