Wei geinjecteerd, wanneer paarden er weer op??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Wei geinjecteerd, wanneer paarden er weer op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 22:27

Titel zegt het al, hoe lang moet ik wachten eer mijn paarden er weer op kunnen??

Gr. Clau

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 01:10

In de laatste BIT stond een stuk over weide etc. en daar hadden ze het over een termijn van 3 weken voor de paarden er weer opgingen na het injecteren.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:18

Is afhankelijk van het weer..
Als het veel regent na het injecteren dan is 3 weken voldoende.
Ikzelf houd meestal 4 à 5 weken aan (op advies van de boer die bij ons het land bemest). Dan zijn de sleufjes weer mooi dicht en het gras wat voller.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:33

Ongeveer een maand.
Als het veel regent dan is de wei inderdaad sneller "begraasbaar", maar vaak gaat het ten koste van de structuur.
De weidegrond heeft ook wat tijd nodig om te herstellen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:17

Vraagje, vorig jaar is het bij ons ingezaaid (een stukje van slechts 30x80mtr) en nu is het uiteraard helemaal kaal. De paarden staan al weken op de paddock en mogen niet meer op het landje.
Heeft het nut voor mij om dit stukje te laten injecteren? of zou ik het dan helemaal verpesten?
En weet iemand wat het ongeveer kost als ik dit door een loonwerker laat doen?

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:58

Kun je geen vaste mest laten strooien? Aangezien je wei niet zo heel groot is. Heb je een grote kans dat de loonwerker het kapot rijd. Helemaal als het pas ingezaaid gras is. Of je moet iemand weten met een kleine trekker en giertank.
En je moet er rekenig mee houden dat er een kans is dat het gras na het injecteren, niet meteen gaat groeien. Dit ligt namelijk ook aan hoe koud het is. Succes ermee

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:05

Vaste mest strooien kan wel want binnenkort komt de loonwerker toch de mesthoop weghalen en die strooien ze over de akkers om ons heen maar dan heb ik wel eigen mest op het land, is dat niet schadelijk (i.v.m. worminfecties) voor mijn paarden?
Is idd ook wel weer zo dat de loonwerker alleen maar zwaar materiaal heeft en mijn landje heeft best zachte grond....hmmm misschien toch maar weer kunstmest strooien dan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:35

ga eens naar een boer bij je in de buurt en vraag daar om advies....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:32

Tanja, in jouw geval zou ik voor kunstmest gaan.
Zo hoeft er ook geen zwaar materiaal op je kwetsbare land te komen.
30 x 80 meter is prima met de hand te doen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:13

Ja dat is idd. prima te doen, we hebben het al eerder gedaan dus ik denk dat we dat dit jaar ook maar weer doen
Ik vroeg het mij alleen af of injecteren niet beter was, dat zei iemand laatst nl. een keer tegen mij maar ik denk dat ik nou net een tikkie te weinig grond heb Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:33

Natuurlijke mest wordt door sommigen nog als "hoogwaardiger" aangemerkt als kunstmest.
Of het terecht is durf ik niet te zeggen, daar zijn de meningen nogal over verdeeld Knipoog
Het grote nadeel van injecteren vind ik dat je al snel schade toebrengt aan je kwetsbare weiland.
Je moet er tenslotte met grof materieel op, en dat kan funest zijn voor je net opkomende gras.
En zeker als de wei nog aan de natte kant is, dan loop je een behoorlijk risico op beschadiging.
Dan is het maar de vraag of de mest zoveel nut heeft dat het zelfs de schade kan overtreffen Knipoog
In zo'n geval is kunstmest een uitkomst.
Je kunt het met de hand strooien, dus geen/nauwelijks schade, maar wel de positieve effecten.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:33

Helemaal met Oscar eens.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:39

T@nj@ schreef:
Ja dat is idd. prima te doen, we hebben het al eerder gedaan dus ik denk dat we dat dit jaar ook maar weer doen
Ik vroeg het mij alleen af of injecteren niet beter was, dat zei iemand laatst nl. een keer tegen mij maar ik denk dat ik nou net een tikkie te weinig grond heb Haha!

Ben je belazerd!
Je wilde toch niet Lodewijks bellen om dat stukje te injecteren?
Flauwekul. Pas ingezaaid land kun je helemaal niet opkomen met zwaar matariaal. Beetje kunstmest er straks op.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:41

in de categorie milieuvriendelijk scoort kunstmest natuurlijk wel een hoop slechter dan 'echte' mest

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:45

En dat is nu weer de grootst mogelijke kolder.

In kunstmest zitten alleen de hoognodige mineralen.
In drijfmest zitten naast die mineralen ook nevenproducten die minder vriendelijk zijn voor het milieu.

Onzin dus.......

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:10

Je kan ook bij AVEVE gewoon koeienkorrels gaan halen Niets "kunst" aan, het stinkt zelfs nog wat Misselijk

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:37

CGJ12 schreef:
Ben je belazerd!
Je wilde toch niet Lodewijks bellen om dat stukje te injecteren?
Flauwekul. Pas ingezaaid land kun je helemaal niet opkomen met zwaar matariaal. Beetje kunstmest er straks op.


Haha! Nee, belazerd ben ik niet Haha!
Lodewijks is vorig jaar ook over het landje geweest hoor, hij wacht altijd netjes tot de boel droog is en het kan Komende tijd hoop ik dat de regenval wat minder wordt (liever even helemaal niet meer) en dan komt Henk de mesthoop weer weghalen, dan zal hij ook over het landje moeten met zijn zware geschut, de mesthoop ligt nl. helemaal achter bij ons op de paddock en vanaf het land wat om ons heen ligt kan hij er niet bij dus dat moet sowieso wel.
Maar ik ga gewoon weer kunstmest strooien o.i.d.

Sonja, de AVEVE is dat in Nederland of Belgie? Zou ik zo iets ook bij de Welkoop kunnen krijgen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:46

Ja hoor, gewone droge koeiemestkorrels (staat een zwart/wit bonte koe op in een groene wei) Haha! Aveve is in België, Welkoop heeft vrijwel het zelfde gama aan produkten Knipoog

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:53

Bij ons wordt altijd kunstmest gestrooid.
De paarden blijven tijdens en na het strooien gewoon op de wei staan, behalve de paarden die het leuk vinden voor de tractor te gaan staan (of paarden die in paniek raken met tractor in de wei maar die hebben we momenteel niet).
Wel strooien we alleen kunstmest als we zeker weten dat we regen gaan krijgen en het kunstmest niet nog dagen op de wei ligt.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:31

Als je vaste mest erop doet moet dat meteen worden ondergewerkt, op straffe van een fikse boete van een aid-er, die net op dat moment uiteraard langskomt. Dus geen goed idee op pas ingezaaid land.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 01:01

'K heb een AID-er als buurman Schijnheilig Kijk uit waar je je dit jaar je doodgeboren lammeren laat.... Daar zijn ze nl. voor op campagne....