Pavo Kruidenmelange & Equiral Qi - ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Pavo Kruidenmelange & Equiral Qi - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 14:21

Een vergelijkend warenonderzoekje:

* Wie voert Pavo Kruidenmelange en/of Equiral Qi?
* Of nog beter: wie heeft ervaring met beide?
* Waarom heb je voor het een of het ander gekozen?
* Wat voor effect merk je?
* En wat zit er nou eigenlijk in het een wat er niet in het ander zit?

Ik ben benieuwd naar ervaringen!

BTW met Qi bedoel ik de basismix, dus niet de verschillende karakterblends.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:24

Equiral Qi basismix geef ik regelmatig, ziet er goed uit, ruikt goed, "eerlijk" naar graan. Er zit spelt in, beetje een vergeten graansoort, waardoor er ook echt iets te kauwen is, de meeste voersoorten zijn tegenwoordig zo zacht, waardoor de kiezen niet echt meer afslijten.

Met Pavo kruidenmelange heb ik geen ervaring, ik geef verder alleen Dodson&Horrell.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:26

Bij ons op stal krijgen een aantal paarden nu Subli kruidenmuesli en dat is echt superspul! Ruikt heerlijk, de paarden vinden het geweldig (ten minste; het paard dat ik rijd eet altijd eerst de muesli eruit en heeft ook echt veel meer eetlust sinds hij die muesli krijgt). Behalve dat ze het lekker vinden is ook duidelijk een conditie verschil te zien; de paarden zijn voller, hebben een glanzende mooie vacht, kortom zien er goed uit.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:27

Dodson & Horrell is inderdaad ook erg goed, daar heb ik ook veel ervaring mee maar het is wel eerrrrruuug duur.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:29

Ik heb nog pavo kruidenmelange gegeven aan een paard omdat ze op dat moment een moeilijke eter was wat betreft vitaminen in haar voer. Ook gaf ik het een periode aan de paarden nadat ze een winter steeds sukkelden met hoesten en koorts. Hiermee waren ze in no time opgeknapt en blinken in hun huid als nooit te voren. Wel werden ze er nogal heet van. De mengeling ruikt ook heerlijk.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:14

Ik voer die van mij havens muslie zonder geplette haver en hij vind het heerlijk ruikt ook lekker de rest heb ik nog geen ervaring mee.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:24

Ik voer Natal pavo kruidenmelange, waarom?
Ik voer Natal dus kruidenmelange omdat hij kracht tekort kwam, hij krijgt nu 3 kilo op een dag van die kruidenmelange, hij krijgt ook nog sportbrok van pavo erbij

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:40

Ik geef al een tijdje pavo kruidenmengeling samen met cerevit-pavo en geplette haver. Mijn paard lust het heel graag en het ruikt erg lekker.
De kruidenmengeling van equiral heb ik ook gegeven, maar pavo radde me aan als ik cerevit geef met haver de kruidenmengeling van pavo een betere verdeling is .

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:16

Kore krijgt na het rijden altijd 2 bekertjes muesli van Subli, gewoon als extraatje. Eerst had ik een zak Kruidenmuesli, en nu Structuurmuesli om te vergelijken. Die Kruidenmuesli rook veel lekkerder, maar of het Kore veel uitmaakt weet ik niet. Ze staat wel altijd enthousiast te kijken en zacht te hinniken als ik het emmertje te voorschijn haal!
Op Horse Event in Deurne van de zomer had ik een emmertje Equiral Qi meegenomen, dat vond ze ook heerlijk!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:22

Mijn paard krijgt Pavo Kruidenmelange.
Ik voer dit samen met haar bix, gewoon voor een beetje extra.
Ik heb voor Pavo gekozen omdat ik al haar voer van Pavo heb en er tevreden over ben
Merk weinig verandering, ze is iets actiever als in de tijd dat ze alleen bix kreeg.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:26

Treasure heeft een tijd op onderhoudsbrok en Qi gestaan en ik vond haar daar toch wat loom op. Ze werd wat iel en matjes. Ben toen overgegaan op de kruidenmuesli van Subli en onderhoudsbrok en nu ziet ze er goed uit.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:32

Koortje schreef:
Op Horse Event in Deurne van de zomer had ik een emmertje Equiral Qi meegenomen, dat vond ze ook heerlijk!



Ik ook voor Rover Lachen. Hij eet echt alle soorten muesli, heb eigenlijk nog nooit verschil gemerkt. Hij krijgt ook van pavo e kruidenmuesli, die eet hij goed en ruikt superlekker!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 21:03

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe! Maar weet ook iemand wat het grote verschil in samenstelling is tussen die twee soorten voer? Ik ga anders maandag eens naar zowel Pavo als Equiral bellen, om te vragen of ze me een overzicht willen sturen van de ingrediƫnten en voedingswaarden, dan kan ik die vergelijken.

De reden voor mijn vraag is de volgende. Ret krijgt al jaren Pavo Kruidenmelange, een schep per dag tijdens het wedstrijdseizoen en in de winter (als de training op een lager pitje staat) een halve schep. Afgelopen zomer won ik op een wedstrijd een zak Equiral Qi en die hebben we hem deze winter gevoerd (en daarna nog een zak). Het lijkt erop dat hij er goed op reageert - hij heeft energie, ziet er ook erg gezond uit, lekker vol en glanzend, niet zo schraal als na andere winters, maar ik weet dus niet of dat van de Equiral komt.

Omdat het wedstrijdseizoen er weer aan komt, zitten we erover te denken om weer over te stappen op Pavo. Daar heeft Ret het altijd goed op gedaan. Maar aan de andere kant heb ik bij Equiral een meer 'natuurlijk' gevoel. Weet dus niet goed wat ik moet doen en de bodem van de voerton komt in zicht, dus volgende week wil ik wel besloten hebben wat de volgende zak wordt: Pavo of Equiral. Knipoog

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:07

www.pavo.nl?
staat geloof ik wel wat uitleg over de verschillen tussen de types voer

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:07

Op www.pavo.net kun je ook zien wat er in de Pavo-brokken/granen zit. Wellicht heb je daar alvast iets aan?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:10

Samenstelling EQuiral Qi

Voedingswaarde
Ruw eiwit 11,00%
Ruw vet 5,50%
Ruwe celstof 13,00%
Ruwe as 8,00%
Zetmeel + Suiker 32%
VEP (eenh/kg) 800
VREp (g/kg) 80

--------------------------------------------------------------------------------

Calcium 1,1%
Fosfor 0,4%

--------------------------------------------------------------------------------

Toegevoegd per kg
Vitamine A 12.500 IE
Vitamine D3 2.000 IE
Vitamine E 220 mg
Koper (sulfaat) 15 mg

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 21:11

Bedankt voor de links, maar die ken ik al. Er staat wel beschreven welke granen er concreet in zitten, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een overzicht met getalletjes per 100 gram voer o.i.d. die je altijd op de zakken vindt (en ik heb niet zo'n zak bij de hand). Dus wat er aan welke vitaminen in zit, het vetgehalte, dat soort dingen.

Van de Pavo Kruidenmelange weet ik bijvoorbeeld ook dat het goed aanvullend voer is voor sportpaarden (staat ook op de site). Vandaar ook dat we het destijds zijn gaan voeren. Maar of dat voor Equiral Qi ook geldt, dat weet ik dus niet. En daarom wil ik die overzichten gaan vergelijken. Toch maar eens bellen dan. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:13

Ik voer ook de kruidenmelange van pavo,en ondanks dat het een schimmel is glimt ze.Ik ben het vooral gaan geven omdat ze wat spier problemen heeft en er in de kruidenmelange extra vit.E en biotine zit.Zelf vindt ik ze wel verdacht tam er op.Het is een paard wat normaal voor alles door het dak ging en dat heeft ze ondanks dat dit sportvoeding zou zijn helemaal niet.Dat was bij mij eigenlijk de enige twijfel of ik het wel wilde voeren,maar dat valt dus 100% mee.De andere voeding ken ik niet.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 21:16

En van de site van Equiral word ik helemaal niet veel wijzer, het lijkt erop dat Qi een soort basisvoer is dat je moet aanvullen met karaktervoer:

Citaat:
Naast deze karakterblends die speciaal zijn afgestemd op een type, is er een algemeen voer ontwikkeld. Dit is de energieblend EQuiral Qi. EQuiral Qi is geschikt voor alle types. Het is eigenlijk de boterham en de karakterblends vormen het beleg daarop. Het brood vormt de basis en we maken vervolgens een keuze uit het beleg dat we er op willen hebben.


Dus vandaar dat ik harde cijfers wil hebben. Tong uitsteken

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:19

Karin schreef:
Dus vandaar dat ik harde cijfers wil hebben. Tong uitsteken

Pst, kijk eens een paar posts hierboven. Daar heb ik het staan van Equiral.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 21:22

Hee mooi, dank je! We zaten tegelijk te posten, vandaar dat ik over jouw reactie heen had gekeken. Knipoog

Waar heb je die trouwens opgedoken?

Nu nog de cijfers van Pavo, dan kan ik ff gaan vergelijken. Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:22

Had me ooit eens aangemeld bij de Equiral site om die onzinnige test te doen.
En dan heb je wel toegang tot deze gegevens.
Had dat namelijk zelf ook ooit eens nodig.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 21:35

Haha, ik heb die onzinnige test ook eens zitten doen (tegelijk met mijn zusje en er kwam hetzelfde uit voor Ret Haha!). Maar ik ben mijn inloggegevens kwijt en zag het niet zitten om mezelf opnieuw aan te melden. In ieder geval nogmaals bedankt! Lachen

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:47

de pavomix ken ik niet.Ik voer al 5 maanden de structuurmix van equiral.Hij vindt het heerlijk.Maar ik ben er niet helemaal tevreden over.Maar ben er nog niet uit of het aan dat voer ligt.Ik sta op een manege waar ze gewoon merkloze basisbrok voeren.Daar krijgt ie 2,25 kilo per dag van.Dan geef hem nog 3/4 kilo struktuurmix erbij.Maar hij is schraal en wil niet aankomen.Nu stap ik over op equisanum.Dat is meer op oliebasis.voelt veel vetter aan.Kijken of ik hem daar wel dikker mee krijg.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:52

ik voerde het beide nu alleen even geen equiral stud meer wat bij ons verkopen ze niet de sportbrok van equiral en daar zat voor mijn paard te weinig in waardoor ze dun werd.

voor de rest is de equiralbrok een hele goed brok al ik de sport ervan zou kunnen krijgen zou ik die galijk weer nemen en de kruidenmelange van pavon voer ik ook als extra is ergsmakelijk en zitten veel gezonde kruiden in ze zijn nu ook niet meer ziek. sinds de huistvesting is veranderd en het voer.