werking Kimberwick en Pelham?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

werking Kimberwick en Pelham?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 23:02

Kan iemand mij de verschillen van de werking vertellen.

*welke is het scherpst?
*welk mondstuk zal ik nemen, gebroken, ongebroken, met boog, dubbelgebroken?

Ik wil een bitje omdat ik met rijden in een groep ff meer te zeggen wil hebben en niet zoals vandaag alle kanten opstuiter met gevaar voor eigen leven.

Als ik alleen rijd is er niks aan de hand, dan rijd ik met een dubbelgebroken trensje. Het gaat dus echt voor rijden in de groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:03

de overgang van een dubbelgebroken trensje naar een pelham of kimberwick is wel heel erg groot hoor! als het alleen voor wat meer controle in een groep is, kun je bijv. een dunner, enkel gebroken (water)trensje nemen, wat jij noemt is wel erg rigoreus en niet bijzonder vriendelijk voor je paard lijkt mij. Als het alleen gaat om meer controle in een groep zou ik echt niet aan zo'n scherp bit beginnen...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:04

ik rij met een ongebroken ijzeren pelham met dubbele teugels, ik zou graag een kimblewick proberen, maar die zijn er niet in 17.5 cm.

Ik heb heel vroeger (20 jaar geleden) gejaagd met een kimblewick, toen noemden ze het een thiedemann-bit. Ik had een Engels volbloed die graag voorop wilde, maar dat mocht natuurlijk niet in de jacht en ik kon haar prima houden op de kimblewick.

Ik heb nu de pelham en de onderste teugel hangt altijd in een boogje, alleen in geval van er serieus tussenuit naaien, pak ik die erbij en het bevalt me prima!

Volgens mij rijdt Soxje op een kimblewick

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 23:07

Citaat:
Alleen het commentaar van iedereen die mijn paard nog nooit gezien heeft daar word ik altijd zo moe van....
_________________


ja kan ik me iets bij indenken, telkens als ik zo'n soort vraag stel bereid ik me al voor op heel wat commentaar.

Ook mijn teugels hangen 9 van de 10 in een boogje en de Pelham is ook op 2 teugels te rijden een trens en een stang werking.
Maar ik wil even wat meer details weten. Ik ga ook niet over een nacht ijs, maar na vandaag wil ik wel wat anders ern hebben als ik met een groepje ga rijden.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:09

Citaat:
Maar ik wil even wat meer details weten


wat voor details???

*hihi* ik had die laatste opmerking die jij quote alweer weggehaald Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 10:09

Dit komt mij wel erg bekend voor. Als ik in een groep rijdt gaat er bij mijn pony ook een pelham in met dubbele teugel. Ik heb voor deze gekozen, omdat ik die kan lenen. Is een enkelgebroken.
En je hebt het al gauw nodig als je echt zo doorloper hebt. Normaal rijd ik op met een dubbelgebroken, maar strandritten ofzo in groepen altijd met pelham. Anders is er geen lol meer aan. Vaak hangt de onderste slap, zeker op het strand. Maar het stuk door de duinen heb ik hem toch geregeld nodig.

Wil er op een gegeven moment zelf eentje gaan kopen, maar weet nog niet welke. Ik denk dat het dubbelgebroken of ongebroken gaat worden. Aangezien mijn pony dat prettiger vind als enkelgebroken.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:35

ik heb een ongebroken omdat Morrie geen gebroken/dubbelgebroken verdraagt, traumaatje van vroeger in Oostenrijk en bovendien heeft hij een hele brede mond (17,5 cm bitmaat) maar dat compenseert hij in de hoogte, hij heeft geen ruimte voor een dikker bit (paardentandarts + veearts hebben dit geconstateerd)

Ik zou heel graag een kimblewick gebruiken, maar heb de goede nog niet gevonden....

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:01

Rijd mijn paard in de bak en ook wel buiten op enkelgebroken bustrens, maar gebruik afhankelijk vd situatie een ongebroken pelham met dubbele teugels. Bevalt heel goed! Stangteugel hangt gewoonlijk in een boogje, maar in geval van nood heb je iets anchter de hand. Altijd voorzichtig zijn met de stangteugel en eerst in de bak oefenen. Gebruik je zo'n teugel te fors dan kan je paard steigeren en dat is uiteraard niet de bedoeling.
Ik vind een gebroken pelham erg knijperig, je hebt dan zowel een trens als een kinketting, samen werkt dat raar. Daarom heb ik een ongebroken pelham gekozen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:32


deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:46

Ik heb een thiedemanbit voor tijdens de buitenritten met Red Bull. In de bak rij ik met een dubbelgebroken watertrens met bol tussenstukje. Maar net wat je zegt soms heeft hij van die nukken buiten en dan heb ik liever toch net iets meer te vertellen. Probleem is alleen dat ik nogal een fjord heb die, als hij echt gaat, zijn neus er ook nog eens lekker uitdrukt en dan heb ik dus niks meer te vertellen. Daarom wil ik voorlopig dat thiedemanbit weghangen en gewoon met mijn dubbelgebroken bit met thiedemanteugel gaan rijden. Maar mijn fjord is ook een rare want als ik op straat rijd heb ik alleen mijn gewone trensje maar nodig maar in het bos ga ik meestal iets harder als ik wil dan is het wel fijn om net iets meer te zeggen te hebben. En is hij braaf dan hangen de teugels bij mij ook in een boogje dus niks aan de hand lijkt me dan?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:18

Een pelham werkt scherper in dan een kimblewick, een pelham heeft een grotere hefboomwerking. De kimblewick is het vriendelijkste bit met hefboomwerking.
Een pelham moet je altijd op 2 teugels rijden, dus niet met zogenaamd vriendelijke pelhamriempjes, deze zijn namelijk helemaal niet vriendelijk.
Een kimblewick moet je op 1 teugel rijden, de teugel moet namelijk op en neer door de bitringen kunnen glijden, zodat als jij je hand hoger hebt hij inwerkt als een normale trens, en als je je hand langer houdt hij een lichte hefboomwerking heeft.

Wat betreft het mondstuk, ik zou zeker voor ongebroken gaan, een gebroken mondstuk heeft namelijk een notenkraker-werking, en deze wordt bij een bit met hefboom heel erg versterkt, krijg je het 'smile' effect van, en de onderkaak wordt met grote kracht samengedrukt.

Ik zou als je de mogelijkheid hebt om te testen, eerst een kmblewick proberen.