inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 20:18

Okee, er zijn hier al heel veel discussies over geweest, maar nu een iets andere vraag. Het is zo`n beetje algemeen bekend dat je een paard vanaf 3 mag inrijden. Maar wie is er ooit met die regel gekomen? Wat ik bedoel, iedereen brult wel dat je "pas" (of al?) met 3 mag inrijden, maar weet je eigenlijk ook wel precies waarom? Het gros banketstaaft gewoon maar mee met de rest. Als er ooit eens een regel in het leven was geroepen dat paarden pas met 7 mogen worden ingereden, dan had iedereen nu geroepen "7". En dan zou iedereen die met 5 op een paard gaat zitten een dierenbeul zijn. Paarden schijnen in slachtvoer te veranderen als ze te vroeg worden ingereden. Maar wat precies beschadig je dan? In welk stadium van groei moet het paard zijn om te beginnen? Op engelse sites lees ik vaak over de "closing of the knees" Verward
Ik heb (jawel Cool ) een boek over Anky v. Grunsven waarin staat dat Bonfire met 2,5 zadelmak werd gemaakt, met 5 Z2 liep en met 7 Grand Prix. Bonfire ziet er nou niet bepaalt vesleten uit dacht ik zo. Dus waarschijnlijk heeft de manier waarop je rijdt meer te maken dan met de leeftijd waneer je een paard inrijdt. Ik geef toe, het is een beetje een vaag topic. Ik ben met Leroy, Perry en Leroy allemaal begonnen toen ze 3,5 waren. Waarom precies weet ik eigenlijk niet.
Ik heb ooit ergens een heel artikel gevonden op internet waar het heel nauwkeurig in beschreven stond. `s kijken of ik dat ergens weer kan vinden.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 20:33

ze hebben soraya pas met haar 5de in laten rijden... omdat ze nog niet goed met haar bespiering was Verward hebben ze mij toen verteld.... nou ja

ik denk zelf dat een paard van 3 dan over zijn grootste groeischeut heen is.. vaak groeien ze daarna een cm of 5 door (dacht ik zo weet het niet zeker)..... vaak beginnen ze met 2,5 zadelmak maken... en idd bonfire ziet er niet versleten uit... denk ook hoe het paard in is gereden en hoe hij daarna is doorgereden ermee te maken heeft

verder heb ik er niks zinnigs over te vertellen maar heb er niet zo heel veel verstand van...

greetz ingrid

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:35

Het is makkelijker een jong paard van 3 in te rijden, als een volwassener paard van 5. Het karakter wordt immers ook sterker door de jaren heen.
Toch zijn de meeste 3-jarigen nog niet sterk genoeg voor echt rijden. Wat een geode optie is om een paard/pony relatief jong (3) aan te rijden (niet met de auto Knipoog en het dier dan vervolgens weer een poosje met rust te laten. Om aan te sterken. Wat ook goed is om zo'n jong dier dan wel onder het zadel te houden, maar dan op buitenritjes. Je moet uitkijken voor een te zware belasting op een te slap paardenlijf. (wat gaat er kapot? rug, gangen, spiergebruik, spierontwikkeling, manieren)
Wat Anky en Sjef doen moeten ze zelf weten, ze weten het zeer waarschijnlijk ook. Als zij een 2,5 jarig paard aanrijden, heeft dat een goed doordachte reden, mag je verwachten (misschien erg lastig in de omgang, moet manieren leren?). Maar je kan erop vertrouwen dat zij zo'n jong paard bepaald niet in de poeier rijden. Zij zijn deskundig, kunnen heel goed inschatten wat kan en wat niet kan. Voor de leek/amateur/hobbyist is het beter gewoon wat meer geduld te hebben. Een sterker paard is minder gauw kapot.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:59

Volgens Anky en Sjef zijn sommige paarden mans genoeg om met 2,5 jaar ingereden te worden. DAt denk ik zelf ook. MAar er zijn zeker nog paarden die je beter nog een jaar de wei op kunt gooien. Ook als een paard 3 is, moet je spelenderwijs beginnen, niet te veel afdwingen, het paard niet te veel laten inspannen. Ook niet elke dag rijden, en ook niet te lang achter elkaar. DAt beest moet nog zolang mee in de sport, dan moet je hem niet al gelijk laten afzien want dan krijgt hij al vroeg een afknapper. Ik denk dat de regels voor inrijden bepaald worden door veeartsen en fysiotherapeuten. Dat op een 2,5 jarige leeftijd zadelmak maken is nu ook weer niet zo heel schadelijk hoor, je maakt er dan echt geen slachtpaard van. Maar bij sommige jonge paarden levert het zeker geen voordeel op.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 11:19

Citaat:
Op 2001-11-21 19:18, schreef Pril:
Ik ben met <b> Leroy, Perry en Leroy</b> allemaal begonnen toen ze 3,5 waren.


Hihihi.
Er staat een stuk over in het boek van Tineke Bartels. Met 2,5 zadelmak houdt niet in dat hij ingereden was met 3 Lachen Bonfire heeft nogal de nodige moeite gekost begreep ik.
Was toch ingereden door haar broer????

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 11:31

Bonfire was geen makkie nee, een heel explosief beestje dat de ene broer van Anky zadelmak heeft gemaakt. Maar inderdaad, inrijden is iets anders dan zadelmak maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 13:19

Zelf kijk ik hoe een paard er met de 3 uitziet.
Ziet hij er redelijk volwassen uit dan begin ik met rustig inrijden, maar ziet hij er nog echt "veulen -a chtig" uit laat ik hem nog lekker een jaartje op de wei staan.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 13:36

Ik heb (jawel Cool ) een boek over Anky v. Grunsven waarin staat dat Bonfire met 2,5 zadelmak werd gemaakt, met 5 Z2 liep en met 7 Grand Prix. Bonfire ziet er nou niet bepaalt vesleten uit dacht ik zo.

een paard mag pas vanaf zijn 6e Z lopen, dacht ik? Verward

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 14:09

Nee met 5 jaar.

Maar nu heb je nog geen antwoord op je vraag. Ik denk dat men door de jaren heen heeft gekeken wat de beste leeftijd is om een paard in te rijden en dat daar als gemiddelde uit is gekomen 3 jaar. En dat je verder kijkt of je nog even moet wachten omdat een paard nog groot en slap is of dat je al iets eerder kan beginnen. Als je te lang wacht, zijn ze veel sterker en slimmer en dat werkt ook niet bepaald mee.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 17:13

dat de gemiddelde leeftijd 3 is, betekend dat sommige ouder zijn, maar ook dat sommige jonger kunnen zijn.....

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 08:20

Orri, Oeps, het moet natuurlijk Leroy, Perry en Ronald zijn Haha!

Heeft iemand ooit gehoord over het fenomeen "sluiten van de knieen" Verward

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 09:26

Elk paard apart beoordelen en als je er genoeg verstand van hebt en met gezond verstand een paard bekijkt kun je zelf beoordelen of hij oud genoeg is, lees ontwikkeld.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:57

Pril:
in het nederlands heet dat het sluiten van de groeischijven geloof ik (uit mijn hoofd, is al lang gelden die biologieles).

een bot groeit vanuit de groeischijven, en zolang hjet groeit is het nogal "zacht" en kwetsbaar. Wanneer het been is uitgegroeid, sluiten de groeischijven zich (of moet je het andersom zeggen), en dan is het gehele bot "verbeend" om het zo maar te zeggenm. Dan is het dus harder en steviger en niet meer zo kwetsbaar!

Academisch gezien rammelt mijn verhaal nogal, grinnik, maar zo zit het ongeveer in elkaar, haha!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 06:40

Je hebt het duidelijk genoeg uitgelegd hoor, Tender! Ik snap wat je bedoelt!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 10:25

ik denk dat het heel erg aan het paard ligt.

naiade is nu 6 maar daar zijn ze echt veel te vroeg mee begonnen, dat merk je nu nog.
ze heeft niet genoeg kunnen puberen en spelen en ravottan.

nifty is nu 5 en is pas toen ze 4 was zadelmak gemaakt, daar hadden wel misschien beter iets eerder mee kunnen beginnen omdat hij nu regelmatig nog net een net zadelmak paard is maar goed hij is wel goed bespierd en ziet er prima uit!

jamie is dit jaar mei 3 geworden, we zijn in januari begonnen met longeren, in julli was ze zo goed zadelmak dat er een uur in de les of een kort buitenritje op gemaakt kon worden zonder te veel (teugel) druk.
deze pony is er gewoon aan toe!

sharona is nu 5 en net zolang, nou ja 3 maanden langer dan jamie zadelmak en bij haar zou ik niet weten of dit eerder had gekund!

Ik denk dat het dus echt per paard verschillend is.
Wij rijden ook paarden en speciaal pony's zadelmak voor klanten bij ons thuis.
Toen kreeg ik van de zomer een pony en die was er nog lang niet aan toe, die was net 3 en al veel te volwassen voor zijn leeftijd.
Die hebben we heel rustig aan opgepakt want bij dat soort pony's ben ik zo bang dat ze daar na zo'n klap krijgen maar dat heeft deze gelukkig niet gehad....