Je mag toch pas echt inrijden met 3 jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 18:35

Ja, deze vraag is vaak ter discussie, maar mij hebben ze overtuigt, met 2,5 beginnen met longeren,... na een tijdje er een zadel bij... dan een hoofdstel... en heel af en toe iemand er op... MAAR pas met 3 jaar echt inrijden...
TOCH??? Verward Verward Verward

Zag ik op marktplaats.com:

Zeer chique best bewegende bijna 3jarige NRPS D-pony. (Casper X El Beauty)
Stokmaat is 145 cm en zal nog enkele cm groeien.
Pony is zadelmak en ingereden.
Moeder is meervo....

En dat beesie moet nog 3 worden (dus dat zal in maart-mei gebeuren...)
Dus mij leek het erg vreemd... JULLIE MENING???
Verward Verward Verward

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:42

tja, ik wacht met pinky tot hij 3 is. Een maandje maakt echt niets uit, maar waarom zou je haasten?
Hoofdstel in mag naar mijn weten al veel eerder.
Pinky is 2,5 en loopt al voor de wagen, juist ja, met hoofdstel. In zadelmak maken zie ik ook geen probleem. Maar inrijden? mwa, liever tot 3 wachten. een keer erop zitten allah.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:43

je mag met 2,5 wel rustig aan beginnen, maar ik zou gewoon wachten tot, drie, laat ze lekker baby uit zijn *LOL*

kon met Wj wel nietr wachten endaarom Youri, maar ben blij dat ik ze allemaal pas vanaf 3 heb ingereden

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 18:45

Ik help nou mee met Winner inrijden, een haffie dat in maart 3 wordt...
Nou, het is nog net een veulentje hoor, zo speels, dus laten we hem nog lekker veel in de wei spelen hoor!
En pas met 3 jaar ECHT inrijden....
Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:45

Tja wat is mogen... er zijn helaas ook mesnen die met een 2 jarige rijden.. niemand die zegt dat het niet mag je wordt er (helaas) niet voor opgepakt.
Het is zoals jij het beschrijft wel het beste al zou ik bij sommige paarden misschien zelfs nog langer wachten...

Ik heb ookal op Hinke gezeten (veulen van toen 2 mnd..)
met stef als getuigen al moet ik dan wel eerlijk zeggen dat ik er boven hin en zij op de grond lag te slapen Haha!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:49

Het is altijd nog beter om te wachten tot ze volgroeid zijn, en dat is met een jaar of 5, toch?
Maar er zijn maar weinig mensen die echt geduld hebben.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:51

das wel beter, maar sommige paarden groeien door tot hun 8ste, Youri is vorig jaar nog een cm gegroeid,
breedte en hoogte Frusty

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:52

Ik wel Schijnheilig . Mijn paardje is nu 3 van in maart en ik heb er in't totaal 3x eventjes op gezeten. Maar ik ga wachten tot ze vier is, want ze is echt nog wel jong naar mijn idee. Ziet er nog niet volwassen uit. *LOL* En zeker mentaal niet Knipoog .

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:52

3 jaar is jong zat Boos!
ik snap niet dat mensen niet doormaal kunnen wachten Boos!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:59

achja wat is mogen. je mag je paard ook in stukjes hakken en dan frituren als je dat leuk vind.
3jaar is een standaard leeftijd. sommige rassen wat later andere weer wat eerder. naar mijn idee kan je t best naar je paard kijken en zien wat je doet. als jij een 4 jarige hebt die er uit ziet als een 2jarige ben je IMO niet erg goed bezig als je erop gaat. maar als je een bijna 3 jarige hebt die al volwassen oogt kan je rustig aan beginnen. maar het maakt niet uit hoe oud het paard is (natuurlijk wel maar KIJK) als je maar rustig aandoet en alles in jullie tempo doet.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 19:03

yep marjolein, das waar. je hebt een driejarige van 6 en je hebt een driejarige van 2 om het maar zo uit te drukken.

ben het dus ook mega met marjolein eens Haha!

maar als je dus met 3 jaar graag op je paardje wilt rijden, wat ik goed kan snappen. Begin dan rustig als je niet kunt wachten. Niet te veel maar wel doeltreffend

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 19:04

en zorg natuurlijk voor goede begeleiding. ook altijd erg belangrijk. die zien meer dan jij kan voelen (heel vaak dan Haha! )

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 19:21

Ik ben het helemaal met marjolein eens.
En als het verkeerd is gedaan: dan is de slager over een paar jaar weer blij!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 19:22

Nou Carola, dat vind ik weer wat overdreven...
Mensen laten vaak het paard de dupe worden van hun eigen fouten... en dan zeggen ze ook nog dat het paard fout is (slager/verkoop) en moeten ze er snel van af...
Maargoed, ik ben het wel eens met Marjolijn!
Haha!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 19:26

Helaas is het niet overdreven. Ik heb het in de praktijk al heel vaak gezien.
Jonge paarden die snel zwaar worden belast. Pezen en botten zijn daar echt niet op gebouwd, en als zo'n paard een jaar of 8, 9, 10 is beginnen de blessures te komen, met als gevolg vaak de slager.
Jammer maar waar. Waarom denk je dat het gemiddelde NL'se paard maar 8 jaar oud is?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 19:32

carola heeft helaas helemaal gelijk..
men wil te snel teveel.. Het is tegenwoordig al raar als je paard met 6 geen Z loopt.. Die van mij is ook hard op weg en staat nu na paard&Koets weer een weekje stil.. afgelopen zomer nog weer 4 weken het land in omdat het anders veel te hard gaat.

Overgens ga ik helemaal met marjo mee met als opmering dat een paard dat eruit ziet als een 4 jarige geestelijk nog wel een 2 of 3 jarige blijft dus al zou hij het lichamelijk aan kunnen doe alsjeblieft rustig aan zodat je paard ook tussen de oren goed blijft.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 16:06

Sommige paarden zijn nog helemaal niet volgroeid als ze 3 jaar zijn! Sommige zijn pas echt volgroeid als ze 5 jaar zijn! Maar voor die tijd mag je wel alvast gaan oefenen met hoofdstel en zadel, maar alleen geen gewicht op de rug, en nier te veel trainen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 17:00

Ik snap dan niet waarom veel mensen dat dan toch doen. Ik kan me niet voorstellen dat het zo schadelijk kan zijn als dat jullie zeggen. Ik hoor dat ook alleen maar hier op bokt, maar overal zeggen de mensen dat je in veel gevallen zelfs al gerust met de 2,5 mag beginnen, als je het maar rustig aan doet.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 17:19

Indy gaat volgend jaar ook op stal, ze is dan 2,5. Dan gaat we beginnen met longeren, en na een tijdje erop. Dat zal dan in het voorjaar worden, dan is ze bijna 3. Ze is al erg volwassen voor haar leeftijd, zowel lichamelijk als volwassen. Als het zo doorzet, is dit het plan. En dan kunnen jullie hoog of laag springen, maar jullie kennen mijn paard niet }>

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 17:53

Ik ben het ook eens met nonnie. Mijn paard is nu bijna 3 en ook zadelmak. Ik rijd hem 4x in de week. Als ik dat niet zou doen dan breekt hij de tent af. Doet hij nu zelfs al. Daarom laat ik hem volgende week castreren, wordt hij hopelijk iets rustiger.En kan ik ook wat rustiger aan met hem doen. Je moet kijken naar het paard en je merkt snel genoeg wat hij wel of niet aankan. Met een merrie of een ruin wacht je meestal wat langer maar met een hengst moet je weer niet te lang wachten, die walst zo over je heen. Mijn hengstje was altijd zeer rustig en braaf, een dooie zelfs. Maar sinds een maand heeft hij ondekt dat hij hengst is er is geen land meer met hem te bezijlen. Ik ben blij dat ik hem al een beetje aan het werk heb gezet, dan kan hij daar zijn enerige een beetje in kwijt. Maar dan nog staat hij te springen in zijn stal. En vooral dat schreeuwen van hem naar de merries, dat is het ergste.

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 16:15

naar mijn idee wordt het steeds jonger met dat inrijden, kunnen mensen niet even wachten...zucht...

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 16:38

Ik ben het niet met je eens dat het geslacht hierin uitmaakt Seapy.
Ik heb met mijn hengst zelfs nog een jaartje langer gewacht dan met m'n ruin om hem wat volwassener te laten worden (ingereden op 4,5 jarige leeftijd).
Om een ruiter te kunnen dragen moet een paardenrug vergroeien, de ruggewervels groeien aan elkaar. Daarom moet je het rustig opbouwen en is het niet raadzaam op te jonge leeftijd te beginnen.

Mijn Lipi was 6 maanden toen ik hem kocht en wordt minstens 30 jaar en al die jaren zal ik hem blijven rijden en verzorgen, wij hebben en hadden dus nooit zo'n haast...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 19:33

ik vind dat je moet wachten met inrijden tot ie minimaal 3 jaar is, daarvoor (vanaf 2,5 jaar) ff longeren en kun je wel al zadelmak enzo maken.
Maar de een is op 3 jarige leeftijd al volwassen en de ander op z'n 6e, per paard verschillend.
Bij de friezens taat een twenter als je die niet kent denk ej dat ze 6 is.
Ze is dan ook moddervet maarja.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 20:13

Citaat:
Op 2001-11-22 16:19, schreef Nonnie:
Indy gaat volgend jaar ook op stal, ze is dan 2,5. Dan gaat we beginnen met longeren, en na een tijdje erop. Dat zal dan in het voorjaar worden, dan is ze bijna 3. Ze is al erg volwassen voor haar leeftijd, zowel lichamelijk als volwassen. Als het zo doorzet, is dit het plan. En dan kunnen jullie hoog of laag springen, maar jullie kennen mijn paard niet }>

Ik ga helemaal niet springen!! Maar ik weet wel dat jij erg graag wilt beginnen met rijden (daarom zocht je eerst ook een pony erbij) en dat jouw beslissing om vroeg met Indy te beginnen daar ook door wordt geleid.

Het is voor je paard sowieso beter om te wachten. Je paard kan er nooit slechter van worden als je wacht tot ie 3,5 of zelfs 4 jaar oud is.



loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:17

ik ken ook een paar mensen die de pony al met de 2 en 2.5 hebben ingereden. ik vind dit vroeg en zou het zelf nooit zo doen. dan kun je de pony misschien wel eerder rijden maar dan is ie waarschijnlijk ook eerder versleten. dus dan kun je volgens mij beter een 1/2 jaar of jaar wachten dat je er later langer plezier mee hebt. Koe Lachen