voor het eerst op een dressuurzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

voor het eerst op een dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 09:28

Naar aanleiding van mijn topic; dressuurzadel of vzh zadel toch eerst maar een dressuurzadel van iemand geleend om te kijken hoe het beviel.

Wat zit dat ontzettend "sh*" zeg, is dat normaal Haha! Haha! ? Er zal in mijn houding dat wel iets giga mis zijn. De beugels waren naar mijn gevoel extreem lang. En ulisse gooit heel hoog op, als ze niet verzameld loopt. Maarja, als je zelf al niet lekker zit... Ik had het gevoel dat ik alle kanten op hobbelde (het eerste half uur vooral). Scheen trouwens niet zo te zijn geweest om te zien, iedereen zei dat het er juist heel mooi uit Pling zag Maar voordeel was wel dat ze veel beter naar mijn benen luisterde. Ik rijdt normaal met stompe sporen, 2cm, maar die heb ik niet nodig gehad.

Het zadel dat ik geleend had was een "country(en dan nog iets)" geen goedkoop zadel, volgens de eigenaresse. Ze had er 2ehands nog € 450,00 voor betaald.

MAAR, ik geef niet op, vrijdag ga ik er weer op rijden, en ben van plan om ook de proef zaterdagavond ermee te rijden, ben benieuwd...

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:33

Toen ik voor de eerste keer op mijn ds-zadel zat, had ik ook het idee dat ik mijn oude zadel maar weer snel terug moest nemen. Normaal gesproken moet je erg aan een ds-zadel wennen. Dus ik zou idd nog een aantal keertjes ermee gaan rijden, en als het dan nog niet bevalt, kun je altijd nog terug naar je vz-zadel!

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:11

ofwel is het voor haar niet het goede dressuurzadel. Je hebt verschillende merken en modellen. Het best zou zijn als je gewoon verschillende modellen kan uitproberen.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:57

Ik vind dus een vz zadel dus voor geen meter zitten !! Maar ik rijd alleen maar dressuur... Het is maar waar je je paard voor gebruikt natuurlijk als je gewoon recreatief rijdt en je vz lekker vind zitten waarom zou je dan overgaan op een dressuur ???

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 11:23

Ik wil graag verder in de dressuur, en heb het idee dat je (uiteindelijk) op een dressuurzadel dan beter zit. Het ziet er ook mooier uit vind ik.

Ook (hoopte ik én) vond ik dat ze beter reageerde op het been. ulisse is wel redelijk aan het been, maar ze is nou eenmaal niet zo´n gevoelig paardje, en heeft een behoorlijk eigen willetje.

Tja, en of dit zadel wel bij mij past, alleen deze kan ik echt uitproberen, als er iemand langs komt met zadels, dan kan je ze maar even uitproberen. Krijg je dan wel een goed beeld? Ik heb dan ook het gevoel dat ik wel een zadel móet nemen.

Omstanders vonden wel dat het zadel wat groot voor mij was.

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:31

Ik heb vorige week ook een 2e hands dressuurzadel gekocht. Ik moest er ook heel erg aan wennen. Het zit veel zachter (mijn oude zadel had soort schuimgevulde kussens), en mijn paard lijkt breder. Dit komt natuurlijk doordat bij dit zadel de kniewrongen meer naar achteren liggen en bij mijn vzh/sp zadel heel ver naar voren lagen. Ik heb er nu 5 keer mee gereden en het begint al te wennen. Gewoon ff doorzetten dus!
Het kan ook komen dat het zadel niet lekker zat omdat het te groot voor je was. Als je niet zo'n groot zitvlak hebt dan ga je schuiven in een 18 inch zadel terwijl je in een 17 of een 17,5 inch heel stevig zit. Dan lijkt het ook alsof je geen steun aan je zadel hebt.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:33

Whahaha ik had precies hetzelfde toen ik voor het eerst op mijn nieuwe dresuurzadel zat! Het zat voor geen meter! Precies al die dingen die jij zegt. Mijn tip: rijdt er nog eens een keertje mee. En nog een keer. Na vier keer rijden met een dz voelde ik dat het veeel fijner was dan een vzhz. Je moet er gewoon aan wennen. Het hoeft niet gelijk het verkeerde zadel te zijn. Je moet erop leren rijden.
Ik had trouwens het gevoel dat mijn benen alle kanten opvlogen, vanwege de lange zweetbladen. Maar tegen mij zei ook iedereen dat het er mooi uitzag (ook instructrice zei dat). Niet gelijk opgeven dus. Ik heb nu een fantastisch zadel en wil niet anders meer! ff doorbijten! Knipoog

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:48

Ik moest er ook enorm aan wennen toen ik van een veelzijdigheid naar een dressuur ging. Vondt het verschrikkelijk zitten en het leek of ik niet stevig zat. Rij er nu dagelijks mee. Als ik nu weer op een veelzijdigheidszadel ga zitten vindt ik dat veel minder lekker zitten

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:52

Odessa1 schreef:
Het zadel dat ik geleend had was een "country(en dan nog iets)" geen goedkoop zadel, volgens de eigenaresse. Ze had er 2ehands nog € 450,00 voor betaald.


Dan zal het wel de County Competitor (2000) zijn geweest. Ze kosten nieuw, bij de Divoza €1797,99 compleet.

Maar een dressuurzadel is inderdaad wennen. Maar als je na een tijd weer op een VZH zadel zit of springzadel, dan weet je echt niet wat je overkomt.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:27

Ik zou wel de tijd nemen om een goed zadel voor je paard en jezelf uit te zoeken... een goedpassend zadel is ontzettend belangrijk !

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:06

Ja en als je 1 keer op een dressuurzadel hebt gezeten is de kans klein dat dat meteen het perfecte dressuurzadel voor jou is. Ik heb ook tig zadels geprobeerd voor ik eindelijk de goeie had. Ik heb overigens zelf niet veel last van het veranderen van zadels. Ik heb een vzh en een dressuurzadel voor mn pony en ik rijd goed op beide, maar geeft wel de voorkeur aan de dressuur, zit ik netter in. (maar ja, als ik ga springen wil ik liever de vzh) Ik heb ook een hele tijd gehad dat ik alleen nog maar een vzh voor mn pony had, waar ik vaak op reed, maar mn bijrijdpaard had een dressuur dus reed ik wekelijks vaak op beide zadels, dan wen je er ook wel aan, maar echt moeite met de overstap vna vzh naar dressuur heb ik niet gehad. (maar het ligt voornamelijk aan of je het juiste zadel onder je kont hebt Knipoog)

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:36

Ik vindt het heerlijk zitten een dressuur zadel, ben ook erg aan mijn zadel verknocht.
Twee weken terug in djerba heb ik een week land op een veelzijdigheids zadel gereden en ik had toch pijn in mijn kont van dat zadel het was ook weer een verademing om weer in mijn eigen te zitten.