Wat kost een fokmerrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:09

Afhankelijk van het ras en je eisen met betrekking tot het fokken zullen de prijzen erg uit een lopen. In eerste instantie zul je opzoek moeten naar een merrie met zo min mogelijk (erfelijke) gebreken, daarnaast zal ze moeten voldoen aan de gestelde rasstandaard. Kijk of een merrie al nakomelingen heeft en hoe zij vereft in combinatie met welke hengst.
Wees er ook zeker van dat zij "makkelijk" fokt (snel drachtig raakt, géén historie van verwerpen heeft, veulens accepteerd én voldoende melk geeft). Heb je zo'n merrie gevonden dan moet je meestal toch diep in de buidel tasten.....

Er is ook een mogelijkheid tot aanschaffen van een "afgekeurde" merrie mits dit NIET door erfelijke gebreken komt. Bijv. een merrie die ooit een lelijke draadwond heeft gehad en blijvend iets kreupel is. Deze zijn vaak stukken goedkoper en er kan toch nog leuk mee gefokt worden.

Let wel: fokken kost scheppen met geld. Denk niet er rijk van te worden want dat zal je vies tegen vallen. Fok omdat je het leuk vind en weet zeker dat je veulens ook een goed thuis kunnen vinden.

Succes met je keuze


pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:15

Waarom kan je haar niet als sportpaard verkopen? Door een erfelijk gebrek? Daarbij kan ook karakter behoren.....

Goede sportpaarden zijn vaak net zo duur als goede fokmerries.


pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:18

Ik weet niet hoe het bij het KWPN in zijn werk gaat, maar kennelijk moet de merrie nog voor een volwaardig papier ter keuring aangeboden worden. In dat geval zal de prijs aan de lage kant liggen te meer daar zij nog geen nakomelingen heeft en niet meer voor de sport wordt ingezet. Het KWPN is een prestatie stamboek dus fokkers zullen hun keuze bepalen op basis van de prestaties van merries en hengst. Dit in tegenstelling tot rasstamboeken waar voor het grootste deel wordt gekeken naar de perfecte rasstandaard.

Ik ken je merrie niet en in de bloedlijnen ben ik ook niet goed thuis, maar voorzover het zich laat aanzien denk ik dat je niet een te hoge prijs moet verwachten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers