Hoe groot ????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

Hoe groot ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 19:02

Hey,
Ik ben van plan een veulen tekopen van nu ongeveer 5 maanden oud, het is een hengstje en nu 1.20m groot, ik heb geen idee wie de ouders zijn, het is een mooi stevig gebouwde jongen.
Wie kan mij een idee geven over hoe groot hij ongeveer gaat worden Verward .
Ik ben zelf 1.75m en 64 kilo, denken jullie dat ik er straks nog oppas als hij 3 is ( ik groei niet meer).
Wie heeft er verstand van de groei bij veulens?????????

dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 20:09

oh, ja ik wil er later als hij groot is freestyl mee gaan rijden via Nh manier, dus dat is de reden dat ik dit veulen wel leuk vind, maar ben gewoon benieuwd hoe groot jullie denken dat hij word?
nu 4 maanden en 1.20, wie heeft er ook een veulen hoe groot zijn die en hoe oud, dan kan ik een beetje een schatting maken. Scheve mond

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:53

wat is het voor veulen. de grootte hangt sterk af van het ras
Als hij nu 1.20 is en het een stevig ventje is denk ik dat je er wel op zal passen..

maar is hij nu 4 of 5 maanden??

plaats anders even een foto voor de duidelijkheid

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:58

HIj wordt waarschijnlijk ongeveer even groot als de ouders, dus als je die weet kan je een schatting maken. BIj een veulen is het heel moelijk schatten aangezien die in groeispurts groeien. Bij de ene is dat wat later dan bij de andere.

dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 21:01

Hallo,
Ik weet niet wie zijn ouders zijn, hij is namelijk via een mark gekocht, maar de eigenaar is overleden, dus moet hij weer weg hij is nu 5 maanden en een paar dagen.
het is een beetje een haflinger type, heeft wel iets meer sokken en hij is donker bruin.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:06

wat een laat veulen dan!denk dat het wel een paard word waar jij op kan hoor!

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:33

een strotouwtje vanaf onderkant kogel totaan schouder (oksel) houden... dan vast houden bij de oksel en het touwtje dubbelklappen naar boven toe... dan weet je hoe groot hij ongeveer wordt... kan een paar centimeter schelen hoor maar niet veel...

wat kan ik weer lekker uitleggen mensen >;) NOT

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:02

Let op, als het een ponyveulen is, die groeien heel erg hard en zijn als ze een maand of zeven a acht zijn, vaak al haast even groot als hun moeder.
Een goeie indicatie is te kijken naar de hoogte van de knieën. Dus je plaatst het veulen naast een ander paard/pony en kijkt of de knieën van het veulen hoger of lager komen dan die van het andere dier. Komen ze lager dan blijft het kleiner dan het andere dier, komen ze hoger dan wordt het groter.
Ik denk dat jij met jouw lengte toch minstens een flinke D-pony mag hebben, dus je zou contact kunnen zoeken met mensen die pony's fokken, die weten vaak hoe groot hun veulens op een bepaalde leeftijd zijn. Als hun veulens op 5 maanden 1.20m zijn dan heb je toch een indicatie dat je veulen minstens een D-pony kan worden.