ijzers of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 16:07

ik heb dus binnenkort mijn paardje maar ik vraag me af of ik hem ijzers ga geven, nu heeft hij er geen omdat we niet van het erf gaan. dus niet op straat. maar als hij van mij is zou ik wel op straat gaan niet heel veel zo 5 min om naar de manege te gaan of zo. du sgen wandelingen van 2 u.
maar ik twijfel ook ik vind ijzers en asfalt een gevaarlijk ecombinatie om dat dit sliert...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:10

sliert?

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:13

sliert ken ik ook niet ,of bedoel je dat die sleep met ze benen.?
als je elke dag naa buiten gaat en lang buiten loopt zou ik ijzers erom doen,

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:18

gewoon aan je smid vragen wat hij adviseert. ligt er ook aan hoe snel de voeten slijten. als je alleen maar naar de manege hoeft die vlakbijis.. of een wandelingetje gaat maken(aan de hand ofzo) dan is het niet echtnodig. je kan beter zonder ijzers, beter voor het hoefmechanisme.

en bedoel je met sliert glijd ofzo? je hebt meer kans datie uitglijd ja. maar dat kan altijd

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:18

Geen ijzers opdoen als het niet noodzakelijk is. Kijk het eventjes aan Knipoog

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 16:28

ja ik bedol uitglijden, hij heeft al is op het asfalt uitgegleden met vorige eigenaar. en ik ben echt geen wandelruiter 5 min heen en terug na de manege en mss in de zomer ff een uurtje in boswegelingetjes

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:00

Als het paard goeie sterke hoeven heeft en je gaat niet veel naar buiten dan zou ik het niet doen maar als je gwoon veel naar buiten gaat is het zker noodzalkelijk, want bijvoorbeeld bij ons is er geen grasberm waar je in kan rijden. En omdat je aangeeft dat je het niet van plan om veel buiten te gaan rijden zou ik het persoonlijk niet doen..

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:11

Ik zou geen ijzers nemen. Volgens mij is een paard op blote voetjes beter af en voor 5 min. naar de vereniging zou ik er niet eens over denken om ijzers te nemen. Zonde van het geld en zonde van zn hoeven.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:47

zolang de hoeven niet te hard slijten en je paard er niet gevoelig op loopt zou ik het niet doen!scheelt een hoop in kosten!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:01

Niet alleen de kosten, onder normale omstandigheden is de onbeslagen hoef gezonder dan de beslagen hoef Knipoog

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:25

Volgens mij bedoeld ze dat het SIERT in plaats van SLIERT
hhihihi Haha!
ik kan het ook fout hebbe maar da denk ik zo even

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:27

Ik zou het even aankijken, mochten de hoeven toch te snel slijten of extreem gaan scheuren kun je er altijd nog ijzers onder laten leggen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:30

ik zou het eerst maar eens even aankijken hoe de hoeven zijn
voor hetzelfde geld heeft het paard supergezonde sterke hoeven en is het helemaal niet nodig
wij hebben er acht op stal en geen 1 heeft ijzers en zomers maken we toch regelmatig beste buitenritten
en stal dat de hoeven toch best blijken te slijten kun je ook aan hoefschoenen denken
dan kan ze lekker op blote voeten blijven en als je een flinke buitenrit gaat maken , schoenen aan en haar hoeven worden goed beschermt

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 19:22

hij heet best sterke hoeven, geen scheurtjes of gebrokkeld mooi rond, du skunnen best tegen een stootje

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:25

Dan zou ik het niet doen!! Je kan voor de zekerheid altijd je hoefsmid vragen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:38

Gewoon informeren bij je hoefsmid. Die kan vertellen of je paard wel of geen stevige hoeven heeft en meestal zijn die er heel eerlijk in in wat het beste voor je paard is en daarbij neemt hij zeker in gedachten mee hoeveel jij over straat moet.
(bij ons tenminste wel, paarden bij welke het geen nut heeft om ijzers onder te doen, beslaat hij dus ook niet, tenzij de eigenaar het perse wil!)

En de eerste keren (als je in het begin de smid nog niet langs komt of je paard nog niet bekapt hoeft worden) kan het weinig kwaad om een paar keer over straat te gaan! Aangezien je ook aangeeft dat het maar een klein stukje is!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:40

Voor 5 minuten lijkt het mij niet nodig. En vaak is er ook nog een berm naast de weg!

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:05

Hij heeft nu geen ijzers zeg je.

Nou dan is het heel simpel : houden zo , en gewoon in de gaten houden hoe het gaat met de hoeven. Vind je het slijten toch te snel gaan dan kun je later altijd nog ijzers eronder laten slaan door de smid.

Of eigenlijk kun je dan beter hoefschoenen nemen....

Als je nauwelijks op de weg komt + hoeven zijn altijd al onbeslagen geweest , dan is het heel erg zonde van die hoeven om er ijzers onder te slaan. En helemaal zonde is het als je er dan vervolgens geen gebruik van maakt en het alleen maar voor van en naar de rijvereniging is.

Dan kun je HELEMAAL beter hoefschoentjes nemen

Maar waarschijnlijk heb je geeneens hoefbescherming nodig ,
hou het gewoon lekker zo , doe wat je graag wilt doen en hou de hoeven in de gaten. Dan ben je er altijd nog ruim op tijd bij om later te kiezen voor ijzers / schoentjes Lachen