Wat kan ik doen om Mysty "vrolijk" te krijgen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 16:47

Eigenlijk staat het een beetje fout, Het is niet dat ze niet vrolijk is mar eerder ongeinteresseerd.
Niet altijd hoor, dat niet, als ik (pink en kim gaan altijd mee) Met Mysty ga wandelen lijkt het wel of ze het saai vind, Ze loopt dan sloom achter je aan, oren op half elf en ogen heel sloom. Maar als we dan weer een nieuw pad kiezen loopt ze te dribbelen met haar oortje zo ver naar voren als ut maar kan. Loop je dat pad voor de tweede keer dan gaan de oortjes weer op half elf, ogen sloom en loopt ze weer achter je aan te waggelen Frusty
Hoe kan ik zorgen dat ze iets leuk vind zonder dat het "nieuw" is.
Ze is nergen echt bang voor, maar iets nieuws vind ze interessant en dan gaan de oortje weer naar voren.
Op stal staat ze als ik er aan kom ook gewoon met de oortjes naar voren en ze komt er ook heel vrolijk hinnekend naar me toe.
Wie weet raad? Verward

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 17:48

niet steeds dezelfde routes lopen ook lekker afwisselen.je kunt vast wel via meerdere routes thuis komen en proberen niet het zelfde stuk heen en terug te lopen en daar tussen in iets anders. en niet alleen met hem lopen ga hem dingen leren die hij nog niet kent.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 18:13

lekker in het land laten staan met leeftijds/soortgenootjes

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:41

O jee, dat is zo'n paard van het type waarvan Pat Parelly zegt dat je er na verloop van tijd met een helikopter in de wei moet landen om het leven een beetje spannend te houden.
Ga eens het dorp in, op zaterdagmiddag, als iedereen boodschappen doet, lekker druk. Of als het kermis is, ook zoiets. Is ze oranje-bouwzeil-proof? Is ze zewater proof? Is ze crossmotor proof? Kun je er een pilsje mee gaan pakken in het cafe? Je zylt er bij Misty niet mee komen met gewone dingen, je zult het leven atractiever moeten maken voor haar, succes.

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 22:32

Bedankt voor de tips.
Met Steef ben ik het zoieso niet eens, ik vinddan je je veulen niet tot zijn derde in de wei gooit om em er met zijn derde es uit te halen en er dan een zadel op te gooien, zo ga je niet met een paard om naar mijn mening. Bovendien heeft ze een maatje om mee te spelen, Pinky.
Verder idd was ik ook van plan om naar markten enz te gaan, als ze maar veel aandacht krijgt dat vind ze echt fantastisch. als ze mensen ziet gaan dr oortjes al naar voren.
En andere routes dat vind ze idd leuk, maar die route is de 2e keer niet nieuw meer, en op een gegeven moment heb je alle routes wel gedhad Frusty
Ze is nog niet oranje-bouwzeil-proof maar wel blauw- bouwzeil-proef *LOL*

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:47

uhm koop een skippybal en doe dat in het weiland/bak kan ze daar een beetje mee spelen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:21

IMO is het heel normaal dat je jonge paarden gewoon in het land zet en ze der heel af en toe even uithaalt. Er zijn paarden die gewoon als vuelen manieren worden geleerd. (de eerste 3 maanden) en dan in het wild opgroeien. Het schijnt dat je daar geweldige paarden van krijgt. Als je direct met je paard aan de gang wilt moet je een 3 jarige kopen!

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:24

ik heb twee paarden verzorgt twee friezen de een was drie en de andere was 1,5 en die stonden ook alleen maar in het land en daar werd nix meegedaan, nou met die drie jarige heb ik men best gedaan maar er viel NIX maar dan ook NIX mee te doen, dus niet alles klopt over dat drie jaar lang in een weitje laten staan
groetjes monica

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:31

je moet ze natuurlijk als veulen wel een goede opvoeding geven!

En ik denk ook dat het vaak aan je eigen capiciteiten ligt als het niet wil met een paard. Merk het uit ervaring met mezelf en anderen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:47

Steef, niet iedereen vind het fantastisch als er een friesse merrie naar je steigert en een flinke klap wil uitdelen.
kweet niet of jij daarop kickt??? Maar ik pas al op als mijn kleine welsh dat doet!
Ennuh, wat moon zei was waar, met Fiana (zo heette die pony) was niets te beginnen. En nee, niet alleen moon en ik vonden dat.... Frusty

En dan baal je dat er met haar niet iets meer gedaan is toen ze jonger was... basco (hengst 1,5 jaar) was daarin tegen super lief! (Werd wel iets mee gedaan)

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 02:10

hoi inge ik met met steef eens sorry hoor.
eerste 6 maanden dat ze bij hun moeder loopt moet je ze goed op voeden wandellen voetjes leren geven borstellen enz enz dan als ze van moeder word geschijden is het verstandige om ze met leeftijd genootjes in het land op laten groeien.
dan voeden ze elkaar verder op waar door je gewillige en sosiale paarden van krijg.
kinderen zie je tocht ook met elkaar spelen en die leren ook alles van elkaar nu daar moet je het mee vergelijken.
van een 0.5 tot 2 jaar lekker in kudden laten lopen.
als je hier van de zomer ben als het mag van je ouders dan zal ik je het verschil laten zien.
het is niet de bedoeling om alleen of met iets oudere paard in de wei te laten lopen.
je ziet een kind van 4 bv. ook niet met een kind van 10 spelen zie dit als voorbeeld meer eigenlijk voor die met de fries bedoelt.
groetjes

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 11:17

Mischien off-topic, maar ik wilde ff reageren op dat "jonge paarden op t land gooien'.
Ik heb daar ook over getubt, en heb hem toen we hem kochten (toen was hij 1 jaar en 2 maanden of zo) meteen met 3 andere hengsten het land opgegooid en niets mee gedaan.
Nu (hij is nu anderhalf) heb ik hem weer op stal, waar hij overdag de hele dag met 2 andere pony s loopt, en s'nachts op stal staat.
Ik heb niet het idee dat dit slecht is? Verward
Ja als je de mogelijkheid hebt, kun je hem inscharen.
Maar ik vind ook dat het per paard verschilt. Het ene paard wordt er beter van, de ander niet.
Die van mij is erg gelukkig met zijn pony-vriendjes en heeft een lekker grote stal s'nachts.
De veearts raadde het me af Chester met echte kou en regen buiten te laten.
Ook de fokker zei dat hij weinig ruimte nodig had, als hij maar eten had.
Dat wil niet zeggen dat Chester niet de ruimte heeft hoor, hij heeft ruimte zat, en kan de hele dag door spelen.

Ik denk ook niet dat Misty hier slechter van zal worden, maar ze moet natuulijk wel lol in d'r leven houden, vandaar jouw topic.

Ik zou ook veel afwisselende dingen met haar doen, maar niet te vaak.
Gewoon af en toe eens iets heel spannends doen, zodat ze zich echt blij kan maken wanneer ze met je gaat wandelen. Dat ze weet van wanneer je haar pakt en met haar de weg op gaat, dat ze meteen denkt: Joepie leuk we gaan weer wandelen!! *LOL*
Snap je?? *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 11:31

'Poetsen' met vreemde dingen, ritselend plastic zakje (zoals voor groente in de supermarkt).

Toestemming vragen op een school en haar een keertje bv voor een basisschool mee neemt voor een kwartiertje tussen de kinderen...

Een labyrint van kleurige paraplus' maken (dichte *LOL* ) en haar tussen door laten lopen en achteruit...

Op een bouwterrein zijn vaak heeeeel leuke dingen, van die plasticbuizen met stof eromheen...

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 11:59

Ik denk niet dat het erg goed is om Mysty de wei op te doen, ze is nou al beledigd als ik een dag niet kom. Ze wil gewoon aandacht.
En bovendien kan ze met een spelen met Pinky, die is amper een jaar ouder. In de wei gooien is in mijn ogen niet goed, sorry.
Ik ga nu veel afwisselen, ik ben van plan zaterdag naar het dorp te lopen, dat is voor haar nieuw. Ook omdat Pinky dan niet mee kan, die word de komende vijf weken ingeleerd voor het mennen. Dat zal ook nieuw voor haar zijn.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:03

in de wei kun je zo ook wel aandacht geven hoor Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:03

Citaat:
Op 2001-11-15 22:47, schreef Pinky_girl:
Steef, niet iedereen vind het fantastisch als er een friesse merrie naar je steigert en een flinke klap wil uitdelen.
kweet niet of jij daarop kickt??? Maar ik pas al op als mijn kleine welsh dat doet!
Ennuh, wat moon zei was waar, met Fiana (zo heette die pony) was niets te beginnen. En nee, niet alleen moon en ik vonden dat.... Frusty

En dan baal je dat er met haar niet iets meer gedaan is toen ze jonger was... basco (hengst 1,5 jaar) was daarin tegen super lief! (Werd wel iets mee gedaan)




Die knol zou niet blij met mij zijn. HIj kreeg gigantisch op zijn donder!

Het moet toch niet zo zijn dat als zo'n 3jarige wat lastiger is en dat hij gewoon niet makkelijk dat hij als slachtpaard bestemd is? Er zijn ongelovelijk veel paarden die in een kudde opgroeien en ik ken er meerdere en het zijn allemaal fijne paarden die in het begin wat moeilijker zijn. Natuurlijk moet je als ze bij de moeder zijn wel manieren leren!