NH, het aanleren van kunstjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

NH is:

heel natuurlijk zodat elk paard weet wat je bedoeld.
4 (40%)
gedrag aanleren zodat het natuurlijk lijkt.
Geen stemmen
niks natuurlijks, maar wel leuk.
3 (30%)
helemaal niks.
Geen stemmen
anders nl:
3 (30%)

Totaal aantal stemmen: 10


YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

NH, het aanleren van kunstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 00:06

Ik heb verschillende stijlen van NH goed bekeken en ben van mening dat het niets met paardentaal te maken heeft.
Het is niets meer of minder dan het paard aanleren bepaalde bewegingen te maken als de mens aangeeft dit te willen.
Wat een ruiter doet als hij zijn benen aan legt of de teugels beweegt. (een paard moet ook leren dit te volgen!) doet een NHer met zijn lichaam. Het paard moet ook eerst leren wat de reactie moet zijn op bepaalde lichaamshouding voor deze het goed kan uitvoeren.
Het reageert dus niet vanuit natuurlijke reactie maar vanuit aangeleerd gedrag, net zoals aangeleerd word in de klassieke rijkunst dat een paard voorwaarts moet gaan als er been gegeven wordt.
Het valt mij nl op dat elk paard het eerst moet "leren" anders snapt ie zijn eigen taal niet.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:28

Ik heb anders gestemd, ik vind dit nl. een :Interesante discussie Haha! , je hebt enkele sterke punten lijkt me.

Opmerkelijk is anderzijds wel dat elk paard dat de taal "leren" moet de voorspelde tekenen telkens weer vertoont. Das niet zo gek daar studies hebben uitgewezen dat paarden onderling ook op zulke manieren communiceren.
Wat je tracht te doen is het paard te overhalen om tegen al zijn instincten in te gaan en geen angst meer te tonen tov de mens (het "roofdier")
Dit bereik je door hem in z'n eigen taal te benaderen. (al is dat eigenlijk zo goed als onmogelijk daar wij mensen onze oren altijd "agressief naar achteren hebben gericht Knipoog )
Verder ben ikzelf niet bekend met veel verschillende stijlen, ik ken Parelli en Monty Roberts (zou dan weer een fraudeur zijn Verward ).

Maar er zijn wel meer wegen die naar Rome leiden, volgens mij is er geen heilige manier. Het hangt van je doel voor ogen af denk ik Lachen

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:35

Ik vind NH wel heel leuk om mee bezig te zijn, het is vriendelijker dan de meeste manieren van omgaan met paarden, maar je moet het paard idd eerst leren hoe het moet reageren.
Een natuurlijke reactie vind ik het dus niet. Probeer jij je maar eens dezelfde lichaamshouding aan te meten als een paard. We staan anders, we hebben andere oren, we hebben geen staart, we slaan en schoppen van voren, en hebben niet echt indrukwekkende tanden die we kunnen ontbloten.
Verder vind ik de methodes te duur om natuurlijk te zijn Haha! Als je echt goed wilt omgaan met je paard kost dat dus klauwen vol met geld.

Leuke discussie, ik hoop dat er meer mensen op reageren want ik ben ook benieuwd hoe anderen erover denken.