Welke eisen stellen aan een verzorger/bijrijder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Welke eisen stellen aan een verzorger/bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 13:27

Welke eisen stellen jullie aan een bijrijder/verzorger naast trouw, verantwoordelijkheid en eerlijkheid?

Zelf vind ik het bv heel belangrijk dat een bijrijder/verzorger niet bang is, maar absoluut NIET roekeloos mag zijn.

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:22

Hmmm, volgens mij kun je juist beter niet te veel eisen stellen. Lijkt mij in ieder geval niet zo leuk om een hele waslijst te horen wat je allemaal moet/niet mag. Bedenk juist wat voor leuke dingen je bijrijder/verzorger mag doen en concentreer je daarop. Dat is voor je verzorger/bijrijder in ieder geval veel leuker en dan merk je vanzelf wel of het klikt of niet (met jou en met het paard). Dat is altijd toch maar een kwestie van afwachten...

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:35

gewoon zeggen wat jij wel en niet wil hebben het is ten slotte jouw paardje
ik accepteer ook wat ik wel en nie mag bij me verzorgpony(toevallig mag ik veel ahah)
maar als ik iets niets zou mogen zou ik het ook niet doen er zal wel een goeie reden voor zijn dan tog?

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:40

ik zou wel goed bedenken wat mag en niet. en dan niet alleen de leuke dingen.
het is belangrijk dat jij er een goed gevoel bij krijgt.
als jij niet wilt dat een ruiter roekeloos rijd. dan mag je dat best zeggen.
ik zou zelf wel de verzorging voorop zetten. het is niet leuk als je bij je paard komt en hij staat zonder deken (ik noem maar wat) terwijl jij erom hebt gevraagd dat de deken op gaat.
verder moet je voor jezelf beslissen
mag hij/zij ermee naar buiten. springen. enz. dan zijn dat de leuke dingen voor de ruiter
goede afspraken maken is belangrijk. dan weten jullie beide waar je aan toe bent.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:47

ik zou wel de eis stellen dat ze op de dagen dat zij je paardje moet verzorgen dat ook daadwerkelijk doet (ga je wel vanuit) en dat ze niet hem ff gewoon 5 min uit stal haalt als ze een keertje geen zin heeft. Verder zou ik ook wel willen dat ze met het paardje doet wat jij wil; bv als jij vind dat hij erg moe is de laatste tijd dat ze dan niet toch een uur gaat rijden etc, maar dat valt ook wel onder verantwoordelijkheid. Verder moet je denk ik gewoon op elkaar inspelen en niet al te veel bij-eisen stellen want het moet wel leuk blijven voor hem/haar om je paard te verzorgen

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:24

Leg in de zadelkast een briefje waar puntsgewijs opstaat wat je wel en niet op prijs stelt, op deze manier kan je haar daar later op aan spreken en zij kan altijd zien wat ze wel en niet mag doen.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 15:57

Die roekeloosheid bedoel ik niet alleen het rijden mee, maar ook op stal, dus ook tijdens de verzorging.

bv. met een groen, jong paard wat niets gewend is moet je niet zomaar achterlangs lopen als je niet weet hoe hij daarop reageert om maar wat te noemen.

Je ziet toch vaak (dus niet altijd Haha! ) dat jonge meisjes die niet bang zijn uitgevallen van dit soort dingen uithalen. En als het paard dan uithaald van de schrik, nog een klap van zo'n meisje krijgt ook. Dat vind ik onverandwoord.
punt 1. omdat het paard word gestraft als hij terecht schrikt (we hebben het nogsteeds over een jong, onervaren, dus groen paard).
punt 2. het meisje ziet het gevaar niet in of wil dat niet inzien en loopt dus zelf groot risico.

Bij niet willen inzien van gevaar spreek ik over roekeloosheid en bij niet inzien van gevaar over onwetendheid.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:59

Dat hangt helemaal van het paard af, op welk niveau de bijrijder rijdt en op welk niveau je paard getraind wordt.
Over het algemeen zou ik niet teveel eisen stellen maar wel duidelijk afspraken maken.

Tallie1979
Berichten: 22747
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:00

De enige eisen die ik heb zijn:

- Eerlijk met mijn paard omgaan
- Regelmatig komen
- Op tijd afbellen indien het niet gaat
- Netjes zijn met zijn spullen
- Niet naar buiten gaan met hem

Verder is niets te gek Haha!

boemel

Berichten: 8391
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:30

Ik heb eigenlijk best wel wat eisen en daarom komt er ook alleen iemand op, die ik al ken. Omdat ik anders toch bang ben voor teleurstellingen/ problemen achteraf.

- Aan afspraken houden
- Voorzichtig met mijn spullen
- Voorzichtig zijn met mijn paard.
- Niet te bang zijn
- Goed kunnen rijden, met een zachte hand

Verder mag een bijrijder best met mijn paard op de weg of in het bos.
Of een keer met de trailer weg. Dat maakt mij niet uit.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:51

Dat deze consequent is, vooral wbt de omgang met het paard
en vriendelijk natuurlijk Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:27

Bij mij komt er zo een *misschien* toekomstige bijrijdster kijken.
In theorie klinkt ze leuk en goed..praktijk moeten we dus even afwachten.

Ik weet niet zo goed waar ik naar moet kijken Haha!
Ze gaat ook gelijk rijden, hebben we dat ook maar gehad *ben nogal een muts in mijn paard afgeven*

Tijdens eht rijden ga ik er wel op letten dat ze neit te ruw en ongeuldig is.
beide paardjes zijn jong en snappen bepaalde dingen nog niet, tegelijkertijd moet ik opletten hoe ze om zal gaan met het uittesten wat vooral Par heel erg doet.
Ik wil neit dat ze te grof is met haar hulpen, maar ze moet ook neit te mietig met de paardjes omgaan want dan wandelen ze zo over haar heen.

Zelfde in de omgang, streng en eerlijk.
Spullen netjes opbergen, eigen initiatief, enz.

Verder zie ik het wel...iemand nog tips?

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:26

Moet je volgens mij zelf beslissen, in bespreking met die bijrijder/verzorger.
Natuurlijk moet hij/zij wel veilig zijn, bvb. wnn je hij/zij buitenritten gaat maken, niet zomaar met hulpteugels rijden, ...