Afspuiten met deze kou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 12:20

As zaterdag moet Wal weer mee met de jacht. Hij zit weer redelijk dik in het haar, ondanks dat ie geschoren is. Meestal zijn ze, als ze aan het einde bij de vrachtwagen aankomen, wel opgedroogd, maar je ziet het zweet nog wel. Omdat we geen water hadden, hebben we de afgelopen keer ze zo op de wagen gezet (met zweetdeken natuurlijk) en thuis met warm water helemaal afgespoten.
Nu krijgen we een soort reservoir onder de vrachtwagen, waardoor we ter plekke (koud!) water kunnen afspuiten. Voor de benen is dat wel lekker, maar nu mijn vraagje;
zal ik hem ter plekke snel helemaal afspuiten met koud water, of alleen zn benen doen, zweetdeken erop, en pas op stal met warm water afspuiten.
Vroeger met de andere vrachtwagen spoten we ze wel met koud water af. Maar ik vraag me af of je zo niet veel risico loopt op een verkoudheid, vooral omdat de paarden nog een tijdje op de wagen moeten staan! Verward

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:27

ik zou um niet met koud water afspoelen nu emt deze kou, tenzij de zon nog schijnt en het redelijk weer is.
Maar anders zou ik gewoon z'n benen ff afspoelen en anders ga je emt een spons over de zweetplekken of helemaal en dan een lekkere zweetdeken dr op.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:28

Ik denk ook dat je hem beter niet helemaal kunt afspuiten, gewoon alleen zijn benen doen of nog niet eens dat. Ik denk dat je het beste gewoon thuis met lekker warm water hem af kan spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 15:32

Grote kans dat je paard enorme spierpijn krijgt als je hem met deze temperaturen koud gaat afspuiten [spierbevangen]. Het hart krijgt ook teveel te verduren omdat je paard veel te snel afkoeld door het koude water. Ik heb uit eerdere berichtjes van je, al begrepen dat Waldo snel stijf is na een jacht.
Nooit doen dus. De beentjes kun je wel afspuiten.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:26

Ik zou het zeker niet helemaal doen en eigenlijk ook niet de benen als je ze niet spier bevangen wilt hebben. Ik denk dat je het beter thuis kan doen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:28

thuis doen: met lauw water afsponzen en goed droogwrijven. Zo help je ook de doorbloeding en als je het af wilt maken, een beetje spierengel (massagegel) erop smeren en goed in masseren.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 16:39

haha zullen de jachtruiters leuk vinden; laten ze zo'n duur waterreservoir onder die vrachtwagen bouwen, kom ik aan Knipoog Maar gelukkig luisteren ze goed naar mij. Zal dus puur alleen eventjes de benen afspuiten (= een modderzooi) en de rest thuis doen (is nu iig te doen met maar éen paard... vroeger had ik er wel eens 7 nou dan heb je echt geen zin hoor om nog eens alles te oden als je op stal aan komt (dwz na twee uur id vrachtwagen zitten, hele dag al onderweg en dan om 9 uur op stal aankomen Lachen ) Maar voor Waldo doe ik alles Lovers Dus dat waterreservoir wordt drinkwater Knipoog
Maar afspuiten bij de jacht is juist wel goed als het ong. 10 graden is buiten toch? Als het nog aardig warm is. Is dat ding toch nog nuttig.
*LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:58

Een waterreservoir is super handig hoor. De paarden hebben na de jacht vast wel dorst. En met warm weer kun je ze lekker helemaal afspuiten.

Misschien kun je het reservoir vullen met warm water?? En dan wel een termostaatkraan op de slang monteren hoor!! *LOL*