Waar en waarom je paard/pony gekocht??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Waar en waarom je paard/pony gekocht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 15:01

Ik was eigenlijk erg benieuwd waar jullie paarden vandaan komen en waarom jullie voor je paard gekozen hebt!?
Taco komt bij Stal Jacorn (Van Pommeren) vandaan. De eerste keer dat ik bij Taco ging kijken was donderdag 8 februari 2001. Ik wilde graag een bijna 3 jarige die nog niet ingereden was. Van Pommeren was eigenlijk de enige fokker die zulke fjorden had staan. Taco stond in een groep van 5. Taac was eigenlijk de brutaalste van allemaal en ik vond zijn oogjes zo lief. Was eigenlijk gelijk al verkocht maar ik ging de dag erna nog naar Stalone kijken. Dat was er een van Jolster en die was al een paar keer kampioen geweest in zijn rubriek op de keuring. Ik vond Stalone eigenlijk helemaal niet leuk. Tenminste dat was hij wel maar ik vond Taco veel leuker. Ben dus dezelfde dag weer bij Taco geweest. Van Pommeren gaf me toen een halster en zij dat ik wel even met hem mocht wandelen. Jeetje ik dacht dat ik hem nooit meer zou herkennen want tja fjorden lijken nou eenmaal veel op elkaar. Maar dat hoefde ook niet want meneer zag me en kwam heel vrolijk op me af gedraafd. Toen wist ik zeker dat het Taco zou worden. 16 Februari 2001 is hij gekeurd en is hij gelijk mee gegaan.

Ben benieuwd naar jullie verhalen

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:05

Ik zocht een paard na de dood van mijn pony... met een vriendin heel Nederland, Belgie en Duitsland afgekard maar ik kon echt niks leuks vinden. Ik ben echt een zeikerd met paarden, het is hem of helemaal niet!

Op een avond gingen we koffie drinken bij de fokker van het paard van mijn vriendin, in Nuland (een dorp naast het mijne dus Haha! ) en die vroeg of ze niet wat hadden staan. Ze fokken hobbymatig (goede) paarden, dus wij naar de wei gereden om te kijken.
En daar stond ze, tussen de fokmerries en jonge paarden: alles wat ik NIET wilde hebben. Een Duits gefokte schimmelmerrie van 2 jaar.

Ik keek haar aan, en dacht... je raadt het al. Dat is 'em! Toen de paarden hooi kregen in de wei en de schimmel meer aandacht had voor mij dan voor het eten, was het helemaal raak... en een week later stond ze bij mij op stal Haha!

De rest van het verhaal is bekend Haha!

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:13

Ik had eigenlijk een ander paard op het oog al een hele tijd maar die eigenaar wou perse dat het beestje in de manege ging lopen en niet aan mij verkocht werd Boos! want dan zou zijn dochter minder goed haar best doen op school..
En toen kwam Redna binnen een verschrikklijk eigenwijs secreet.. Luisterde totaal niet en had giga voernijt.. Maar ik vond haar zo leuk dat we haar een maand mochten proberen (en dat was een feest op het moment dat ik moest beslissen was ik helemaal bont en blauw door die knol Bloos ).. Maar ik moest en zou de hebben..

En toen wou ik er 1 bij.. Dus toen hebben we overal gekeken en gedaan heel Nederland door geweest en ik vond gewoon niks leuk.. Dus ik ging nog even op marktplaats kijken en toen zag ik Simba daar staan en die stond in Soest om de hoek bij de manege dus ik dacht ach laten we er nog 1 kijken deze week en dan zie ik volgende week wel veder.. Maar ja toen ik hem daar zag staan was ik verliefd en nog steeds.. Week later is hij gekeurd en toen mocht ik hem meenemen..

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:46

Ik was op zoek naar een verzorgpony en die vond ik ook. Twee zelfs. Die heb ik een jaar verzorgt en toen heb ik daar een van gekocht. Ik behandelde hem al als mijn eigen pony, alleen hoefde ik het onderhoud nog niet te betalen(spullen wel, stalling, voer, wormenkuur, hoefsmid en VA niet).
Zo ben ik dus aan super Dennis gekomen en heb er nog geen moment spijt van gehad.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:46

Tja Lodewijk was het veulen van een merrie die ik reed en toen hij als 2.5 jarige wat beleerd moest worden voor de verkoop werd ik helemaal verliefd.
Hij is dan ook verkocht, maar wel aan mij!

Hinke liep daar 4 jaar alter als veulen rond.
We hadden toen al plannen om ooit eens groniners te gaan fokken en zo kwam Hinke erbij.

2 jaar later ging ik op de hensgtenkeuring van het IHW kijken.
Ik was er o.a. samen met een vriendin en die had bij iemand een paard gekocht die er nu met een hengst was die ook te koop was.
Ik heb gezegd dat ik zou kijken of ik iemand wist voor die hengst , maar eigenlijk vond ik 'm later toen hij los in de baan was geweest zelf zo leuk.
niet lang daarna kwam hij naar Apeldoorn.

Toen we zelf een boederij kochten ging het hard.
we wilden 2 fokmerrie's erbij wel jonge paarden en greetje ging voor ons kijken Lovers Ze belde ovber waldfee in duitsland en daar heb ik een foto van gezien een week voor we haar gingen halen.
Zo is Awa ook naar Nederland gekomen. die stond hier al een dag op stal voor ik haar voor het eerst zag. beide 2 mooie merrie's die vooral om de bloedlijnen zijn gekocht.

Tja sammy is helemaal een geval apart.Ik ging naar de supermarkt en jos zag een advertentie voor een geitje gratis af te halen.
daar stond Sam en die hebben we ook maar meegenomen.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:09

Ik heb afgelopen zaterdag in Belgïe een paard gekocht, hij komt bij een particulier vandaan.
We zijn naar Belgïe gegaan omdat ik graag n palomino merrie wilde en ik helemaal weg was van deze, en ze die daar voor een leuk bedrag hadden staan. Ik wilde perse een Palomino omdat mijn pony die ik 6 jaar heb gehad er ook 1 was, en het virus bij mij was aangeslagen Lachen

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:14

ik heb lou eest een jaar of 2 verzorgd (weet nie meer precies hoe lang)
toen nam de dochter van de eigenaar de stal over en moest loulou worden verkocht omdat ze niet mee kon lopen in de lessen. (ze ging hard rondjes galoperen en gooide zo de kinderen eraf)
dus toen heb ik haar gekocht.
in maart is ze alweer 2 jaar van mij Lachen

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:14

Ik wilde al heel lang een pony maar steeds lukte het niet met sparen enz. Dus toen een meisje uit mn klas (rosiewozie) haar pony te koop had begon het weer te kriebelen. Uiteindelijk verkocht ze haar pony toch niet maar het was al 'te laat' haha ik was verkocht en ging met haar meekijken bij iemand in nederwetten waar haar pony ook vandaan kwam.
Er was een kudde van 7 haflingers en daar heb ik marit uit gekozen. Ik koos voor haar omdat ze er lief en nieuwsgierig was en de jongste van de groep. Dus zei is met me mee naar huis gegaan.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:59

mijn paard komt van een manege af. mun vriend wilde daar eens gaan rijden en we waren toen op slag verliefd op willem. bleek dat hij geleased kon worden. iets wat we ookmeteen na 2 keer rijden op hemgedaan hebben. nu doe ik dat al een jaar en van de zomer magtie eindeluk helemaal van mij worden. hij is dan wel al ouder en kan eigenlijkniet zo heel veel nog. maar hij is zolief en hij verdient bij mij gewoon zun pensioentje.. hij moet weer rondjes lopen in de manege als ik hemnietmeer wil en dat verdientie niet. maar tegenwoordig gaat het weer een stukbeter.. ga zelfs knhs rijden.. dus ik heb der weer helemaal zin in en alstie het werkniet meer aan kan komt er wel weer eenjongere versie Tong uitsteken

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:02

mijn pony komt bij de manege/fokker vandaan waar ik ook reed. Er was een pony net ingereden die helemaal geweldig vond. En toen heb ik m een maand later voor mn verjaardag gehad. Schrok me dood Haha!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:08

mn eerstpony komt bij een handelaar vandaan net zadelmak maar goed, was het helemaal, week later stond die op stal,
so what stond al bijons op stal en stond te koop was al helemaal verliefd op het paradjes dus tja 1 erbij
laatst bij een veulen wezen kijken echt helemaal geweldig dus tja 3 paarden Haha! eerste is trouwens nu alleen van mn zusje
en whatje tja vandaag de uitslag

winspunt

Berichten: 59
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:48

mijn eerst pony is mij aangeboden het was een Coelehaagse Let's Be The Best. uit Wezep
het paard haar ik nu mee rij komt bij een fokker uit Ommen vandaan die heb ik op internet gevonden.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:54

Rinkja was eerst de verzorgpony van m'n nicht en zij heeft me op rink leren rijden.
Toen ze even later te koop kwam te staan, hebben mijn ouders haar gekocht. Lachen

_Madelon

Berichten: 4760
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:55

mijn zusje reed op een manege en kreeg een verzorgpony (een manegepony). toen zij die verzorgpony kreeg ben ik ook gaan rijden. eigelijk zouden we een pony krijgen als ik over ging naar de 4e maar tussen me zusje en dandy ging het zo goed maar steeds reden er weer andere kinderen op en was mijn zusje weer in tranen Huilen Huilen Huilen omdat alles wer weg was. dus hebben me ouders besloten dat we een eigen pony mochten. wij beetje rondkijken maar mesuzzie vond nix leuk wou alleen maar dandy. uiteindelijk hebben we dandy dan toch maar gekocht en daar ben ik nu heel blij mee dandy komt van Manege Ten Bosch en staat er trouwens nu nog steeds *LOL* [/b]

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:10

Ik kom op vrij typische manieren aan mijn paarden:

Stanley

Ik had een pony van 20, die versleten voorbenen had, helemaal niets meer aan te doen. Ik was eens bij een Haflingerfokker geweest, die had een onwijs leuk jaarling hengstje staan... Op maandag kwam hij bij mij op stal, haalde die hengst uit de veewagen en vroeg: "ruilen"? Was een moeilijke keus, maar ik had geen geld om Snoopy in te laten slapen en om een andere pony te kopen. Dit was dus ruil met gesloten beurs en de fokker heeft Snoopy doorgereden naar de slager. Na 3 weken bleek die jaarlinghengst een hartafwijking te hebben en niet oud te worden. Ik mocht dus een andere uitkiezen... Ben ik bij de 2-jarige hengsten gaan kijken. Stond een hele mooie (wel gemeen naar de andere paarden) en een lieve (niet zo heel erg sexy). Heb gekozen voor de lieve, vond karakter toch belangrijker. 2 weken laten zou de hengst gebracht worden... 2 nachten voor dé dag, heb ik heel onrustig geslapen en raar gedroomd, heb de fokker gebeld en gezegd dat ik tóch maar die andere wilde. Dat was dus Stanley... Cool

Quellian

Ik wilde voor mijn neefje (nu 3 jaar oud) een Shetlandveulen kopen, waar hij dan in de toekomst op rond kon scheuren. Veel reacties gehad van mensen 'waarom ik niet een grotere pony kocht, dan kon ik er zelf ook nog wat mee...'. Een vriendin heeft toen voor mij een advertentie op internet geplaatst en daar kwam 1 reactie op: de fokker van Quellian. Heb toen een afspraak gemaakt met die mensen om te komen kijken. Toen ik net had opgehangen, bedacht ik dat ik eigenlijk helemaal geen vos wilde... Teruggebeld om de afspraak af te zeggen, er werd niet opgenomen. Nam me voor om dan toch maar te gaan kijken, wie weet was ze wél leuk. En dat was ze!!

Jolly

Hebben we eigenlijk als gezelschap voor Quellian gekocht, maar zover is het nooit gekomen...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:31

Het paard dat ik nu heb, heb ik ooit op internet gevonden. Ik vond hem wel heel ver weg staan, maar ik kreeg zo'n leuke mail van de eigenaren dat ik nieuwsgierig werd. Dus toch maar gaan kijken. Hij stond in een prima stal en werd ook prima gereden door zijn eigenaresse. Toen ik hem 2 passen onder het zadel zag wist ik meteen dat hij het zou worden.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:01

ik heb buddy gekocht van biepmiep.. ik heb hem gekocht omdat ik gewoon gelijk verliefd was op zijn leuke koppie, de manier waarop ie me aankeek.. was gelijk verkocht Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:24

tja ik had de advertentie voor humli al een aantal keer zien staan
en elke keer weer de foto's bij de advertentie bekeken Kwijl en telkens weer tot de conclusie gekomen dat ik het nog niet moest, doen een paard kopen.
maar uiteindelijk kon ik het niett meer weerstaan en ben bij hem wezen kijken
en ja, dan ga je kijken en dan is het te laat Lovers
ik heb diezelfde dag toen ik thuiskwam van het kijken direct een mailtje gestuurd naar de eigenaars dat ik hem wilde hebbe, hebbe, hebbe Haha!

ik heb hem gekocht om hem lekker groot te laten groeien en strakjes een heerlijk boscross(of poldercross in dit geval) aan te hebben met hopelijk een heerlijke tölt en misschien ooit een knallende telgang en
heel misschien een wedstrijdje voor de fun

in ieder geval ben ik heel blij dat ik ben wezen kijken toen want ik ben echt gek op die kleine

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:41

Ik heb mijn pony van de manege gekocht omdat ze naar de slacht zou gaan. Huilen
Ze had toendertijd iets aan haar pees en kon niet meer lopen. Ik was eigenlijk op zoek naar een dressuurpaardje maar kon het niet over mijn hart verkrijgen om die pony naar de slacht te laten gaan.
Ik heb haar toen op een wei gezet en rust gegeven. Paar keer een andere DA er bij gehad en mijn pony is weer opgelapt. *LOL*
Ik ben blij dat ik toen die keuze gemaakt heb want ik heb nu een leuke pony al is het alleen maar voor de recreatie! Maar ik ben er heel blij mee Haha!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:57

Mijn paardje komt uit België. ik wilde persé een Akhal-Teke, maar was pas van plan over 5 of 10 jaar er een te kopen, dacht dat ik dan pas het geld ervoor zou hebben.

In de tussentijd alvast contact met fokkers opgenomen om meer te weten te komen over het ras en alvast kennis met ze te maken. Een aantal keer langsgeweest, ze werden goede vrienden van me en ondertussen kende ik ook al al hun paarden bij naam.
Op een dag waren we met een hele groep Akhal-Teke liefhebers bij haar en liet ze haar paarden weer eens zien. Er waren vijf veulens, waarvan er eentje erg lief en ondeugend uitzag (de jongste van het stel) en die echte belangstelling voor mensen had. Er was nog een andere die graag aandacht van mensen had maar die trok mij absoluut niet aan, die was meer richting brutaal.

Toen hoorde ik de fokster diezelfde dag tegen een van de andere mensen zeggen hoe duur haar veulens waren. Een paar weken later teruggeweest om toch nog eens te kijken naar het veulen (want ik had het geld!!!). Op hetzelfde moment had een andere fokker ook een paar paarden te koop staan voor een lagere prijs, maar het is toch het hengstveulentje geworden. Ik was helemaal verliefd op hem en had een foto van z'n pa gezien en wist gewoon zeker dat hij ontzettend mooi zou worden.

Ik heb hem nu driekwart jaar en ben iedere dag nog steeds blij met hem en wordt steeds trotser op hem.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:30

Ik ken ook mensen die hun paard bij van pommeren hebben gekocht 2 fjorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:39

Ilindra hebben we bij haar fokker vandaan, als veulen en jaarling hebben we al een paar keer goed geld voor haar geboden maar ze was niet te koop.
Dat veranderde toen hij haar wilde gaan beleren, binnen 2 weken belde hij op dat we het "sekreet" konden ophalen voor een vrij laag bedrag en onder de voorwaarde dat hij nog een veulen kreeg.
Ik heb idd m'n handen vol aan haar gehad en heb er wel eens jankend opgezeten.
Als voorpaard in m'n tandem kon ik echter geen beter paard vinden, goed voorwaarts en zo brutaal als wat
Ook als fokmerrie doet ze het perfect OK dan! (merrie al 5 generatie's keur-preferent)

Dat brengt me bij Ustinov, het eerste hengstveulen van Ilindra.
Ze had al verschillende merrieveulens gehad die we allemaal verkocht hebben.
Daarna besloot ik een paard voor mezelf te fokken en koos ik voor de jonge hengst Hero, een Hohenstein x Weltmeyer, die net bij het Oldenburger stamboek was goedgekeurd.
Ustinov is kwa type precies geworden wat ik had verwacht, alleen de kleur werd wat anders Haha!
Ik verwachte een bruine met (4) witte beentjes en een blesje en kreeg een vos met 4 hoge witte benen, een brede bles en witte vlekken onder de buik, een heuse sabino.

Lisavivera heb ik telefonisch gekocht puur op haar afstamming, ze is een Loek x Goudsmid.
Loek heeft als 18jarige hengst toestemming gekregen om 10 KWPN merrie's te dekken binnen het Gelders boek.
Loek is een Halifax x Itam, een lijn die binnen het Gelderse boek niet meer voorkomt (Loek is zelf binnen het Groninger boek goedgekeurd maar is Gelders gefokt).
In Nederland zijn maar 3 Gelderse Loek merrie's dus toen er een te koop kwam hoefden we niet lang na te denken, we hebben nu een redelijk vrije bloedlijn waar we verder mee kunnen fokken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:48

Ik was al een tijdje op zoek naar een ander paard, omdat mijn vorige merrie niet meer bereden kon worden, en als fokmerrie is verkocht. Ik ben ook best een zeikerd met paarden Haha! en had dus al heel wat paarden gezien, totdat ik bij het laatste adres de tip kreeg om nog een stukje verder te rijden, want daar zat een goeie fokker. Eigenlijk hadden we haast, en moesten we gelijk naar huis, maar natuurlijk werd ik nieuwsgierig en zijn we toch snel even doorgereden. De fokker vroeg me wat ik precies wilde, haalde Dandy van stal, en het was liefde op het eerste gezicht. Ik zei gelijk: dit is 'em ! Lovers voordat hij ook maar een stap gezet had. (Gelukkig had hij ook 3 goede gangen, bleek toen hij even los in de bak mocht). Even uitgelegd dat we geen tijd meer hadden, dat ik hem wél wilde hebben en dat we de week erna nog even terug zouden komen om één en ander te bespreken. Bloos

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:00

ik was op zoek naar een wat grotere liefst bruin met zwarte manen shetlander..
dus ik ging kijken bij een boer..
die had er dus 1 te koop staan..
die had zwarte manen..maar verder was het niks..
het beestje klopte niet en was nog eens niet lief..
maar daar liep ook een zweetvos rond..superklein en heel schetig..
dus besloot ik deze te nemen..en raad eens..ze is nog eens hartsikke lief ook !!!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 17:32

Makhali schreef:
Ik ken ook mensen die hun paard bij van pommeren hebben gekocht 2 fjorden.


Weet je misschien van welke ouders deze paarden waren?