Hoe kan ik ze overhalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Hoe kan ik ze overhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 14:35

Nou hier dus even het hele verhaal:
Ik verzorg nu al meer dan anderhalfjaar 2 shetlandermerrie’s en het zijn echt keigave beesten, maar nu worden ze verkocht……
Nou is het eigenlijk altijd al zo geweest dat ik ontzettend gek was op 1 van die shetlandermerrie’s (misschien niet helemaal eerlijk tegenover die andere merrie, maar die andere was/is gewoon mijn lieveling) en die wil ik dus dolgraag hebben.

Nou dus ik gisteren met goede moed naar mijn ouders en vragen of ik haar mocht hebben; Nee dus.
Ik was helemaal overstuur en toen ik vroeg waarom het dan niet mocht hadden ze allemaal vage redenen zoals; Ja maar we denken dat je het niet gaat redden met school, en wie moet dat beestje dan verzorgen?

Terwijl ik van de week bij mensen ben gaan kijken die een stal voor me zouden hebben en die hebben toen gezegd dat hun haar altijd willen verzorgen als ik even niet kan, toppie tog?

Nou snap ik eigenlijk het hele probleem niet maar ja, ik wil het er vanavond nog eens goed over hebben met mijn ouders, en ze uitleggen hoe het allemaal zit en kijken of we er dan uit kunnen komen.

Mijn idee was namelijk dat mijn ouders de pony zouden kopen, en ik de stalling betaal (red ik makkelijk) en dat hun dan de dierenarts betaal en ik de bijkomende kosten zoals wormenkuur en hoefsmid en dergelijke……wat vinden jullie hiervan?
Ow jah misschien ook wel belangrijk; de pony is 8 maanden zwanger en mijn ouders willen niet geloven dat pony’s ook zonder dierenarts erbij kunnen bevallen…

En hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt!

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 14:49

*schop schop*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:49

Tsja ik vind het een lastige! Hoe oud ben je eigenlijk? Want ik ben nu 18 (bijna 19, hihi Haha!) en mijn ouders vinden het ook niet echt geweldig dat ik een paard ga kopen. Maar omdat ik oud (en wijs... hoop ik) genoeg ben om zelf te beslissen dat dat is wat ik wil, zeuren ze niet. Naja, niet al te erg in ieder geval.
Ik raad je ook aan met je meest flexibele ouder te gaan praten. *LOL* Zo ben ik met mijn moeder gaan praten, die uiteindelijk zei 'Je ziet maar, je zoekt het maar uit. Veel succes!' terwijl mijn vader enkel 'NEE!' bleef zeggen. Misschien zit het iets anders omdat je wil dat je ouders de shet betalen, maar hoeveel kan dat nou zijn Verward Die beestjes zijn (meestal) hardstikke goedkoop! Heb je anders geen lieve opa of oma? *LOL*
Heel veel succes ermee!! En ach, als je laat zien dat je verantwoordelijk genoeg bent zal het je wel lukken hoor.

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:04

Sassieja schreef:
Mijn idee was namelijk dat mijn ouders de pony zouden kopen, en ik de stalling betaal (red ik makkelijk) en dat hun dan de dierenarts betaal en ik de bijkomende kosten zoals wormenkuur en hoefsmid en dergelijke……wat vinden jullie hiervan?


Zo heb ik het ook geregeld met mijn ouders, lijkt me heel redelijk!
En bij mij is het dus gelukt Knipoog .
Maar heb je dan geld genoeg om allerlei spullen voor de pony te kopen, en toch ook wat geld voor jezelf te houden? Ik dacht ook dat ik het makkelijk kon betalen, ik heb zelfs een hele berekening gemaakt (wel een goede tip, dan heb je 'bewijs' voor je ouders), maar het valt best wel tegen af en toe... Soms kan ik dus minder aan mezelf besteden omdat ik wat voor mijn paardje moet kopen Bloos .
En misschien vinden jouw ouders het wel een groot risico dat de pony drachtig is, voor hetzelfde geld gebeurt er wel wat en heb je de DA toch nodig... En wat ik niet helemaal duidelijk vind is wat je dan met het veulen gaat doen? Want dan heb je dus wel 2 ponies...
Misschien dat je ouders ook denken dat je te weinig tijd voor school overhoudt als je druk bent met de geboorte van het veulentje?
Ik zou gewoon heel duidelijk uitleggen aan je ouders wat je plannen zijn en goed nadenken of je dat allemaal redt, dan heb je denk ik de meeste kans dat het mag!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:07

jep inderdaad de meest flexibele van de twee moet je hebben!
lastig dat ik niet weet hoe oud je bent.
mijn ouders bleven nee zeggen en die kans zit er wel in, houd daar rekening mee en zet je hoop niet te hoog, de teleurstelling is dan alleen maar groter.
Maar ik hoop natuurlijk dat het lukt!!
dat je al bent wezen kijken voor een stal vind ik wel erg oke van je, je stort je niet zomaar ergens in. En je zou je ouders kunnen zeggen dat het verzorgen of hebben van een paard niet veel verschil maakt (maar ik weet natuurlijk niet hoe vaak je bij je shets bent...) als ze zich zo'n zorgen maken om je schoolprestaties.
Of je maakt een deal om het te proberen en haar eventueel te willen verkopen als het echt niet lukt.
Kom in ieder geval met een goed doordacht plan, daar houden ouders van.
succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:25

Alet schreef:

(...)
Kom in ieder geval met een goed doordacht plan, daar houden ouders van.
succes!!!


Daar houden ouders zeker van! Ik heb *pjoe* het geluk dat mijn paardje op de stal gaat blijven staan waar ze nu staat en ik dus veel hulp kan krijgen van anderen, én de pensionprijs daar niet erg hoog is (ik verdien genoeg iig). Tadaaa, hier heb je al een waterdicht plan. Lachen
Kom aanzetten met getalletjes, vertel ze wat je wil, hoe duur de aanschaf van spullen, wormenkuren e.d. is, en als ze echt niet willen geloven dat een pony ook zonder hulp van een DA kan bevallen vraag je of je DA daar toevallig een foldertje over heeft. Zoek alles uit, zorg ervoor dat je evt. nog hulp kan krijgen (vinden ouders vaak ook geruststellend) en doe gewoon je best! En als ze nee zeggen wacht je tot je 18 of ouder bent (als je dit niet al bent... HOE OUD BEN JE Haha!)????????

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 15:44

Heej allemaal!
Nou iedereen wil graag weten hoe oud ik ben maar ik den dus 15 bijna 16 Tong uitsteken

Ja ik moet echt de flexsibelste hebben (god hoe schrijf je dat? Bloos ) maar ja.
De bedoeling is dat als het veulen geboren is dat het daarna als het afgespeend is naar mijn vriendin gaat die een gezelschapspony wil (issie ook nog in de buurt ) en ik weet eigenlijk meer dan zeker dat ik het egt wel kan redden met school, het huiswerk dat we krijgen kann ik makkelijk op school doen, dat doe ik nu ook al, en verder heb ik weinig te doen.... Verward

Het is wel de bedoeling dat ik elke dag heen ga dat vind ik heel belangrijk en die mensen bij wie ze zou kunnen staan willen haar voeren en de rest het is alleen nodig dat ik kom mesten en haar poets enzow.

Maarjah wat vinden jullie slecht en goed aan mijn plan? Verward

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 15:45

Owjah en eigenlijk hoef ik niets meer extra te kopen want heb al eigen halsters enz.
Poetsspullen hoofdstel enz..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:46

Slecht: je ouders staan in het geval dat je dr mag niet 100% achter je en da's lastig als je een paard heb.
goed: uhm... Nou ja, als het mag en je kan het betalen zie ik het probleem niet heel erg, behalve dan wat ik al gezegd heb.

Silviej
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:49

Weetje wat je kan doen, als je zelf een vaste inkomsten heb per maand, kun je zeggen dat je mee betaald. Dat kan ook is helpen!

succes

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:55

Ik denk dat het geen goed plan is om te proberen je ouders over te halen.
Niet omdat ik je de pony niet gun (integendeel !), maar je ouders zullen vast een goede reden hebben om de pony niet te kopen.
Misschien kunnen ze het financieel niet aan, of misschien willen ze het domweg niet.
Je bent pas 15 en dan hoor je je imo. gewoon aan de regels te houden die je ouders stellen.
Als je straks ouder bent en je eigen boontjes kunt doppen dan heb je nog meer dan tijd genoeg om op zoek te gaan naar een eigen paardje.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 16:09

Hmm....ouders zijn lastige wezens.....maar ik denk dat ik ga vragen of ik het een maand mag proberen en als het dan niet gaat is het eerlijk als ze dan verkocht word.....vinden jullie ook nie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:23

Oscar schreef:
Ik denk dat het geen goed plan is om te proberen je ouders over te halen.
Niet omdat ik je de pony niet gun (integendeel !), maar je ouders zullen vast een goede reden hebben om de pony niet te kopen.
Misschien kunnen ze het financieel niet aan, of misschien willen ze het domweg niet.
Je bent pas 15 en dan hoor je je imo. gewoon aan de regels te houden die je ouders stellen.
Als je straks ouder bent en je eigen boontjes kunt doppen dan heb je nog meer dan tijd genoeg om op zoek te gaan naar een eigen paardje.


Ik ben het hier ook wel mee eens. Niet dat ik denk dat je je ouders niet over kunt halen, maar als het echt niet lukt zit jij straks met een gebroken hartje. En wat nou als je over een jaartje liever een pony hebt waar je op kan rijden??
Op dit moment heb je misschien wel verantwoordelijheidsgevoel genoeg maar ja, als je ouders het echt niet willen zal je toch naar ze moeten luisteren. En dat is misschien niet leuk (ik heb daar echt alle ervaring mee!) maar misschien is het beter zo.

Ik zeg hierbij niet dat je het op moet geven ofzo, maar aangezien je wil dat je ouders meebetalen sta je toch echt een stuk zwakker. Maar ondanks dat wens ik je heel veel succes!! OK dan!

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 16:33

Ja tjanx allemaal! Ik zal het er vanaaf met ze over hebben en dan horen jullie het wel maar ik denk toch dat het niet mag.... Huilen

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:41

maar je moet er ook aan denken dat wat als de bevalling wel mis gaat. wat als de pony erg ziek word. dat moeten je ouders betalen. en dat kan laag tot super hoog zijn.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:09

Ik zou in ieder geval alles op papier zetten.

Het geld wat je er ouders er per maand ana kwijt zijn, en wat jij er maandelijks ana kwijt bent.
Waar je het paard wilt stallen, wat je plannen zijn als het veulen geboren wordt.
Hoe meer op papier, hoe meer bewijs jij hebt dat je er echt goed over nagedacht hebt en de verantwoordelijkheid aan kan.
Vergeet er niet bij te zetten welke stalling je al gevonden hebt, hoe duur dat wordt en wat er wel en niet voor je gedaan wordt.
Hoeveel tijd er in de dingen gaat zitten die jij elke dag moet doen, en wat de eigenaren eventueel wel afentoe voor je willen doen.

Een drachtige pony klinkt ook opeens heel anders dan gewoon een pony kopen.
Er zijn altijd risico's aan verbonden, en denk dat dat bij jouw ouders ook wel meetelt.
Want wie gaat het betalen als het mis gaat?
Het veulen moet ook nagekeken worden als het geboren is en dat wordt ook weer een extra uitgave.

Mijn ouders zijn gezwicht toen ik een maand lang door wind en weer naar mijn leasepaardje ging, met een aanhangertje achter mijn fietsje, met jerrycan en zadel en hoofdstel, voer en borstels erin.
Elke dag poetsen en rijden en tutten...ze waren me gewoon opeens hele dagen kwijt, meerdere keren per dag reedt ik heen en weer om er toch maar zeker van te zijn of de citroenolie nog genoeg werkte om die ellendige prikdingen op afstand te houden.
En natuurlijk onwijs verdrietig toen we met de hele familie ene dagje erop uit gingen en dus alleen maar even water en citroen olie mocht verversen....

Misschien kan je als je alles op ene rijtje hebt gezet eens vragen om een proefof lease periode?
In die tijd kan je laten zien wat je waard bent.

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:07

en is het gelukt ben wel benieuwd...hoop het wel voor je ik wou eerst ook een shet mogt ook niet ben er nu blij om...wil liever een echte pony

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:19

hoeveel dagen in de week verzorg je deze pony nu? als je het nu al 6/7 dagen in de week doet kan dat geen argument zijn.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:28

babli schreef:
en is het gelukt ben wel benieuwd...hoop het wel voor je ik wou eerst ook een shet mogt ook niet ben er nu blij om...wil liever een echte pony


Een shetlandpony is een echte pony..

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:27

YvonneAa"]
[quote="babli schreef:
en is het gelukt ben wel benieuwd...hoop het wel voor je ik wou eerst ook een shet mogt ook niet ben er nu blij om...wil liever een echte pony


Een shetlandpony is een echte pony..
[/quote]
OK dan!

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 16:40

Heej!
Haha! Ik heb er nog eens goed over liggen piekeren vann8, en ik heb besloten om alles maar op papier te zetten en dat dan aan me ouders te geven….
Bloos Leasen van die pony is niet echt een optie want die eigenaresse wil die pony het liefste verkopen, omdat zij er geen tijd meer voor heb, maar ik kan bijvoorbeeld wel aan haar vragen of ik het een maandje mag proberen en als het dan niet gaat dat ze haar dan terug mag en haar dan kan verkopen?! Schijnheilig

Sorry maar het maakt voor mij echt niet uit dat het ‘maar’ Schijnheilig een Shetlandertje is, ik heb tijdens dat ik deze ponytjes verzorg al 2 paarden van mensen laten ‘schieten’ waarmee ik had kunnen gaan rijden enzevoort…..bij mij houd die liefde voor die ponytjes me bij die beesjes…… Lovers

Maar wat vinden jullie, kan ik aan die eigenaresse voorstellen om het een maandje te proberen? Verward

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:52

Sassieja schreef:
Maar wat vinden jullie, kan ik aan die eigenaresse voorstellen om het een maandje te proberen? Verward


Tuurlijk kun je dat doen !
Misschien vindt ze het wel heel leuk als de pony uiteindelijk bij jou terecht komt.
En zeker als je wat meebetaalt dan lijkt het me haast geen probleem om haar een maandje extra te houden.
Tenzij de eigenares natuurlijk bezwaren heeft waar wij niets van weten, dan wordt het anders......

Maar wat vinden je ouders nu eigenlijk ? Knipoog

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:04

ik hoop dat het lukt laat je het wel even weten??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:10

Hoe wil je dat doen als je straks eindexamen moet doen? Gaat studeren? Een vriendje krijgt?
Een pony én een baantje om de pony te kunnen betalen kosten veel tijd.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 18:54

Hoi allemaal! Schaam schaam Bloos wat ben ik toch een laf kind... heb het nog steeds niet gevraagd..... ga het denk er vanavond goed over hebben want kreeg net het bericht dat (niet die pony die ik zo graag wil) maar de andere pony koliek heeft..... Huilen heb de eigenaresse proberen te bellen maar die neemt niet op en kreeg net van mijn vriendin die 1 km van de pony's afwoont te horen dat ze er nu wel bij was.....maja het is misschien een beetje raar maar meer wil ik er niet over zeggen want zij zit hier ook op bokt, maar eigenlijk is de zaak een beetje moeilijker dan het hier staat maar dat kan ik hier niet zeggen..... Knipoog sorry ik weet dat het bij jullie vraagtekens oproept maar als je alles wilt weten moet je het maar even zeggen en dan stuur ik je wel een Pb-tje.... OK dan! en als het lukt zijn jullie een van de eersten die het te weten komen!!Groetjes!! OK dan! En P:S: jullie adviezen zijn goed, ga zo door, kan er nog meer gebruiken!! Vingers aflikken