het gaat niet goed met oude pony...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 15:56

Zoals jullie mischien al wisten, heb ik sinds kort een 22 jarige d- pony op stal.
Ik heb hem nu denk ik 2,5 weken.
Ik heb hem van een vriendin gehad, en ik was van plan lekker met hem te gaan rijden etc.
Maar het verloopt allemaal niet zo soepel.

Hij blijft maar mager, terwijl hij echt veel krijgt voor zijn doen, ongeveer 3 kilo. Hooi eet hij amper op, en hij eet ook heel vreemd, heel erg met zijn mond open, en soms komt de helft er weer uit.
Ook hoest hij heel erg, de hele dag door!
Ook heeft hij sinds Chester (mijn Shire hengst van anderhalf) heel erg last van verlatingsangst, met gevolg dat ik dus nooit een van hen even apart kan doen, laat staan met die 22 jarige een stukje rijden.
Laatst wilde ik gaan rijden met Iskander( die 22 jarige) maar toen ik er eenmaal op zat! Ik had echt niets tussen m'n benen! Ook was hij paniekerig omdat Chester er niet bij was.

Kortom, het verloopt dus niet echt als ik gehoopt had.
Ik las net ook een verhaal van een bokker dat haar pony naar de slacht ging vanwege dezelfde symtonen als Iskander! Ik ben dus heel bang dat het alleen maar zal verslechteren...
Het is een leuke pony, niets mis mee op zich, maar t verloopt niet als ik gehoopt had.

Wat vinden jullie, zal ik hem teruggeven (ze heeft zelf gewoon weide en stal aan huis,dus dat kan), of hebben jullie tips?
Ik ben best wel een beetje radeloos...

[Edit] titel iets duidelijker gemaakt [/edit]

_________________
Shire rules!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-13 15:03 ]</font>

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 16:02

Ten eerste zou ik dat paardje geen hooi meer voeren, weinig voedingsstoffen en stoffig, wat het hoesten kan verklaren. Lucerne of kuil is denk beter voor het beestje. Is die goed ontwormt? Ik zou hem niet terugbrengen enkel en alleen dat je er niet op kunt rijden. Krijgt die voldoende frisse lucht, staat die veel buiten. Zoek eerst uit waar die hoest vandaan komt voordat je met hem gaat rijden!!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 16:04

Ik zou een tandarts naar haar gebit laten kijken als ik jou verhaal zo lees denk ik dat daar een probleem zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 16:05

Als een paard zo moeilijk eet en hij laat zijn ruwvoer staan is er meestal sprake van gebitsproblemen. Vooral bij een oudere pony is de kans best groot dta hij last heeft van bijv. haken. Dat gehoest stopt misschien wanneer hij beter in conditie komt.

Vergeet neit dat paarden ook last kunen hebben van heimwee.Ik kan me voorstellen dat een verandering van stal op je 22 ste een behoorlijke impact heeft. Gun je paardje een beetje meer tijd maar laat hem in ieder geval nakijken op zijn kiezen en vraag de DA dan meteen wat hij van het hoesten denkt.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 16:14

Heb laatst in zijn mond gekeken, ik vond dat hij erg scherpe kiezen had...
Ben nog bezig een tandartst te vinden, ik denk ook dat dat de belangrijkste reden is van zijn eetgedrag.

Maar dat hoesten, dat vind ik best erg. En ook dat verlatingsangst, denken jullie dat dat zal overgaan? De verlatingsangst bedoel ik Haha! .
Dat hoesten is echt in grote mate, maar ik moet toegeven, hij is in een slechte conditie, want de vorige eigenaar deed er ect niets meer mee, waardoor hij dik 2 jaar stil heeft gestaan.
Maar ja, ik kan hem dus bijvoorbeeld niet longeren of rijden, want dan draaien beide paarden door.
Dat is dus echt vreselijk iritant.

Hij komt overigens iedere dag buiten, van 8 uur s'morgens tot 6 uur s'avond, met weer en wind.
Scheren durf ik eerlijk gezegd niet, want ik ben bang dat hij daar zieker van zal worden.

Ik zal even uitleggen hoe ze staan.
Ik heb een grote ruime bak en een weiland. Op het weiland kunnen ze absoluut niet, dat is veelst te drassig. Dus ze staan de hele dag in de bak. Chester (die Shire) moet ik dus niet te lang op stal hebben, dus al helemaal niet overdag. Dus wanneer ik Iskander wil gaan doen, laat ik Chester in de bak. Maar ja, dan kan ik sowiso niet in de bak rijden, en zal ik naar de club moeten. Dan laat ik Chester alleen achter, en wie weet wat die allemaal wel niet gaat uitspoken!Hij is ontzettend sterk, dus ik ben bang dat hij dwars door t hek gaat of zo...
Echt een heel gedoe dus.
Verward

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 16:47

Voer Slobber Mash van Havens bij, daar zitten veel maiskorrels in (worden ze lekker dik van) en het is goed verteerbaar. Erg geschikt voor oudere paarden.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 17:01

Waarom kan je niet rijden als Chester los in de bak loopt? Ik rijd heel vaak mijn paard terwijl z'n maatje er los bijloopt. Het zal eerst een beetje spannend voor ze zijn, maar zodra je gaat draven verliest de losloper al heel snel zijn interesse.
Gewoon een keer proberen dus! Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 17:06

Hmm ik weet niet of dat wel zo geslaagd is.
Chester is sowiso al veel groter dan die pony, en Chester is erg druk en speels!
En die d-pony wordt daar erg druk van, heb het laatst geprobeerd, alleen liep mn vader rond met Chester, maar ik vond het heel onprettig rijden, ze werden er beiden zeer druk van.
Frusty

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:46

Tsjonge, wel balen hoor dat het allemaal niet zo loopt als je gehoopt had.
Weet je wat je pony bij de vorige eigenares te eten kreeg ?
Ik zou haar (zeker de eerste tijd) hetzelfde voer geven als bij haar vorige eigenares; daarna langzaam opbouwen / aanvullen.
Het "eetprobleem" lijkt verdacht veel op een gebitsprobleem, hopelijk kun je snel een goede tandarts vinden !

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:49

robin eet meer als het gemiddelde paard van 1.65 bij ons op stal, maar word ook niet dik. komt gewoon door ouderdom. robin krijgt 2 scheppen biks en echt heel veel hooi, van mij nog 2 x 50 gram haver en hij krijgt ook nog een halve emmer mais, en nog word ie niet dik. Scheve mond\

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 21:59

Inderdaad, de meeste oude paarden zijn mager geloof ik.
Maar ik ga er echt niet meer op totdat hij wat spek heeft hoor! *LOL*
Krakt ie zo doormidden met zn mini-ruggetje! Clown *LOL*
(niet dat ik zwaar ben hoor, ha ha ha)

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 07:32

Het duurt altijd een tijdje voordat je resultaat gaat zien als je je pony wat dikker wil krijgen. 2,5 week is nog veel te kort om al een hoop aan te komen en dat in combinatie met de stress van de verhuizing en het koudere jaargetijde maken het extra moeilijk om een pony aan te laten komen. Helemaal omdat ie al wat ouder is.
Ik zou hem als het echt koud is een dek opdoen zodat ie minder energie hoeft te steken in het warmhouden van zichzelf. Verder zou je kunnen proberen of hij kuilvoer lust. Het ruikt lekker en de meeste paarden eten het graag. Voordeel is ook nog eens dat het niet zo stoffig is als hooi.

Ik zou als ik jou was je er nog niet zo druk om maken. Het gaat gewoon allemaal wat tijd kosten. Als hij goed gewend is aan zijn nieuwe huis zal ie ook beter gaan eten. Ik kan me herinneren dat toen Susan Iskander pas had hij ook behoorlijk last had van zijn luchtwegen. Het kan zijn dat de stress van de verhuizing het erger heeft gemaakt. Probeer alles gewoon zo stofvrij mogelijk te houden, veel frisse lucht in de stal (geen tocht!!) en zoveel mogelijk buiten laten lopen, al dan niet met dek. Maar ik zou toch voor de zekerheid ook even de veearts naar hem laten kijken, vooral ivm dat hoesten. Succes ermee verder!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 10:20

Dank je wel Pril!
Leuk dat je Iskander ook kent Lachen .
Susan had altijd een homeopaat voor Iskander, dus die gaat ze weer even bellen. Ook ga ik even met Iskander langs de veearts, gewoon voor de zekerheid.
Ik ben gewoon erg bang dat hij dampig zal worden, ik wil ook alle voorzorgsmaatregelen nemen. Dus ook of scheren een optie is, of juist niet. Ik heb straks 3 dekens voor hem, en als mijn portomonnee het toelaat, wil ik ook nog zo'n all-weather deken kopen, want hij moet echt naar buiten, dat vind ie heerlijk.
Wanneer hij klaar is met eten, hinnikt hij heel hard, om even aan te kondigen dat het nou wel eens tijd wordt om naar buiten te gaan *LOL* .
Hij loopt dan de hele dag buiten, samen met mijn jaarling hengst.
Ja wat dat kuil betreft, kan ik dat dan ook risicoloos aan mijn jaarling voeren? En geef je dat in de zelfde verhoudingen als hooi?
En je koopt dat dan toch in van die grote rollen?
Sowiso ga ik met spoed achter een tandarts aan, want ik denk dat dat al veel zou helpen.
Hij eet trouwens hooi van de grond, dus krijgt hij weinig stof in zijn longen.
Nog een vraagje, is regen dan niet erg belemmerend voor dat gehoest? Ik bedoel, wordt t daar niet erger van? Hij staat overdag best vaak in de regen... Verward

Bedankt alvast. Lachen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:38

Paarden hebben geen last van de regen, als je ze maar niet al te grondig poets elke dag. door het poetsen haal je hun huidvet weg, en dat is net wat ze beschermt tegen nat worden tot op 'het bot' ...

Je kan je jaarling zonder probleem een overmaat aan kuilvoer geven. Een jaarling zal al die eiwitten omzetten in groei, zowel in de hoogte als in de breedte. Het is overigens wel het gezondst ze niet moddervet te laten worden. Zo'n oud paard heeft al die eiwitten niet echt nodig, maar als hij dat eet en het andere niet, moet je kiezen uit twee kwaden, dan maar het kuil. Let bij een verdachte gift in eiwitten op de spieren en de hoeven. Worden de spieren strammer dan anders, zijn de hoeven warmer dan anders of wordt het paard wat neerslachtig, dan moet je de eiwit-gift absoluut minderen.
Kuil voer je net als hooi, per kilo. Kuil is wat zwaarder dan hooi (natte kuil is veel zwaarder, maar neit echt geschikt als paardenvoer), dus je geeft van kuil ietsjes minder. De jaarling zou eigenijk wel mogen eten wat ie wil (tenzij moddervet aan het worden), de oude pony zal een kilo of 4 nodig hebben per dag. Krijgen ze ook gras, dan ietsjes minder voor de pony. Maar bij de pony moet je vooral kijken naar hoe hij het op het voer doet. Blijft hij bij een kilo of 4 nog mager, dan mag hij iets meer hebben en vice versa.