veulenbrok of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 13:01

mijn nieuwe paardje is nu net anderhalf en kreeg bij de vorige eigenaar veulenbrok, nu kan je dit voeren tot twee en een half geloof ik, maar heb op he moment alleen basisbrok in huis en wil best veulenbrok aanschaffen, maar wat vinden jullie, wat kan ik het beste voeren als brok?
ernaast krijgt hij hooi, lucerne, muesli en winterwortels.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 13:40

Mijn Bailey is nu ook anderhalf en ik ben rond augustus ook overgestapt van veulenbrokken naar gewone.
Hij ziet er prima uit en voorzover ik het kan bepalen krijgt hij genoeg voedingsstoffen binnen. Ik heb tijdens die overgang wel youngstock door het voer gedaan en nu krijgt hij er zeewier doorheen.
Dus ik zou het gewoon proberen als ik jou was.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:01

Ik zou in de periode dat jonge paarden niet in een 'rijke' wei staan ZEKER veulenbrok bijvoeren. De grotere concentratie eiwit (en de rest) die er in zit hebben ze tot hun 3e jaar hard nodig.

Zonder dat je het weet kunnen ze anders een groeiachterstand oplopen die niet meer in te halen is en op latere leeftijd problemen kan geven in spieren, pezen gen gewrichten.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:58

Ik voer tot een jaar of 2,5 veulenbrok, daarna een gewone onderhoudsbrok (ik heb pony's die weinig doen). Alleen de merries krijgen vanaf 5 maanden dracht sportbrok en vanaf de 9e maand merriebrok, tot de veulens gespeend zijn.