hulp nodig bij auto-zoektocht bestemd voor trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

hulp nodig bij auto-zoektocht bestemd voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 10:58

Ik weet dat deze vraag al regelmatig de revue is gepasseerd, maar meestal ging het dan om 4x4-tjes die een twee-paardstrailer mogen trekken. Nu gaat het om een personen-wagen met grijs kenteken.

Ik ben op zoek naar een grijs-kenteken personen-wagen die een anderhalf-paards met redelijk gemak kan trekken en daarnaast nog eens een verbruik heeft van rond de 1:16 wanneer er geen trailer achterhangt. De auto moet een vermogen hebben van rond de 100 pk en mag rond de 4800 euro zijn en ongeveer 6 jaar oud met rond de 160.000 km op de teller.

Kom maar op met de suggesties! Haha!

Ik ben de laatste maanden tot de conclusie gekomen dat ik maar bar weinig aan een auto met geel kenteken heb gehad. De keren dat ik mensen mee heb genomen op de achterbank zijn op 1 hand te tellen. Echter bevalt mijn auto me wel erg goed. Het is een behoorlijk sterke wagen (mazda 626 2.0 DiTD Knipoog ). Deze auto mag 1500 kg trekken en dus ideaal voor een anderhalfs-trailer. Maar goed… als ik nou een auto kan vinden die ongeveer dezelfde prestaties kan leveren als mijn trouwe Mazda maar dan met grijs kenteken dan scheelt me dat aanzienlijk in de wegenbelasting (ruim 60 euro per maand! Bloos )

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:00

Je wilt er niet in gezien worden Cool , maar ik heb een Fiat Multipla diesel 1.9 op grijs kenteken, een super auto om te trekken.
En je kan al je zooi gemakkelijk meenemen en er zijn 3 volwaardige zitplaatsen!
Zonder trailer loopt ie 1:18, met trailer verbruikt ie meer natuurlijk.

En.... ze zijn supergoedkoop in aanschaf, want wie wil daar nu in rijden

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 11:03

*proest* *LOL* Verrek... daar had ik nog niet aan gedacht aan zo'n wagen! Haha! *kijkt meteen op www.autotrack.nl* Wat boeit mij het nou hoe die wagen eruit ziet. Als ik maar comfortabel kan rijden

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:07

Kun je die Mazda 626 niet als station kopen op grijs kenteken?
Weet je precies hoe hij rijdt...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:09

Volgens mij zijn er nog geen Multipla's rond die prijsklasse?
Het model is nog niet zo heel oud...

Maareh, ik vind het behoorlijk pittige eisen Haha!
Ik kan zo niets bedenken waarmee je veilig genoeg een paard kan vervoeren.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:11

Citaat:
Als ik maar comfortabel kan rijden


dat zijn ze zeker, 't ziet er niet uit, maar 't is wel comfi Haha!

Ik heb hem precies een jaar geleden al 2e hands gekocht, ook via autotrack.nl Anders eens zoeken bij ilse-auto, er zijn er heel veel goedkoop, 2e hands op grijs kenteken.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 11:20

Sjuimpje schreef:
Maareh, ik vind het behoorlijk pittige eisen Haha!
Ik kan zo niets bedenken waarmee je veilig genoeg een paard kan vervoeren.


Daarom ben ik ook nog steeds erg blij met mijn Mazda Dat ligt gewoon als een huis op de weg. Ik heb al een beetje gekeken naar een Ford Mondeo, maar die zijn er volgens mij alleen maar in 1.8 uitvoering en een lager vermogen, met als gevolg dat je weer hogere brandstofkosten hebt.

Ik heb ook gekeken naar een Peugot Partner of Citroen Berlingo, maar dat zijn echt lachtertjes Haha! Een vermogen van 68 pk oid en een verbruik van 1:12 en ‘maar’ 1200 kg mogen trekken. Wel grijs kenteken, maar dan ben ben ik hetzelfde aan brandstof extra kwijt als dat ik op wegenbelasting bespaar…

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:27

Mijn berlingo loopt andsers 1:15/16

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 11:36

Het zal er dan denk ik wel aan liggen hoe je hem inrijdt Lachen Hoe vind jij dat jouw Berlingo een trailer trekt?

Ik heb even geïnformeerd, maar een 626 station-uitvoering is er volgens mij garage-houder niet…

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:44

Wij hebben een Chevrolet S10 te koop. Een pick-up waarmee je tot 1400 kg leeggewicht+laadvermogen mag trekken ZONDER E rijbewijs. Met E mag je tot 1800 kg trekken.

Het is een 96-er met nog geen 160.000 op de teller. Hij verbruik wel 1 op 8, maar dat is gas en de MRB is EUR 20,- per maand. De prijs ligt ook wel een stuk hoger, nl. EUR 6500,-.

Het gaat om deze, maar dan zonder huif.

Afbeelding

=^.,.^=

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 11:49

Het is een hele stoere wagen!! Haha! Maar helaas loopt hij op gas. Daar begin ik niet meer aan sorry voordat ik mijn 626 had had ik een 323 die op gas liep. Bij 200.000 km gaf hij enorm veel problemen met de gas-installatie. Daarnaast gaan diesels een stuk langer mee. Als een diesel 200.000 km gelopen heeft kan er zo nog 200.000 km bij. Bij een gas-auto ligt dat toch anders. De afschrijving van een diesel is dus ook nog lager per jaar…

Ik weet het… ik heb nogal wat noten op mijn zang Haha! Maar ik wil graag een goede, veilige wagen om mijn meest geliefde ‘bezit’ mee te kunnen vervoeren

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:56

Mijn berlingo heeft geen trekhaak en ik heb geen trailer.
kan me best voorstellen dat een Berlingo te licht is om en trailer te trekken trouwens.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:44

Misschien een Volvo Cross Country? Maar die zijn nog erg aan de prijs. Een gewone standaard Volvo V70 oid moet het ook makkelijk kunnen en mogen. De Mercedes C-klasse mag ook een anderhalf paards trailer trekken.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:47

Moet je eens aan Lau vragen hoe een Volvo Cross Country rijdt, die heeft er vrijdag een stalgenootje en haar paard mee naar een wedstrijd vervoerd. Helemaal lyrisch kwam ze thuis. Knipoog

Maar die zijn idd behoorlijk aan de prijs, Marco heeft er ook naar gekeken en die schrok er nogal van. Vraag Brig eens naar haar auto, die heeft ook een soort pick-up, weet alleen niet wat voor merk & type en wat-ie verbruikt.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 12:49

Tja… maar die liggen allemaal in een hogere prijsklasse gok ik Haha! Misschien moet ik dan toch maar op zoek naar een wat oudere auto, met wat minder km’s…

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:00

HOe zit het precies met de regelgeving omtrent een grijs kenteken? Wanneer mag je daar nu wel en niet mee rijden?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:25

Je mag er altijd mee rijden Haha! Maar ik denk dat je bedoelt wat de vereisten zijn om grijs kenteken te blijven. Dat is dat er in de laadruimte een blok van 1 kubieke meter kan.

Vroeger kon je bijvoorbeeld ook een Mini op grijs kenteken krijgen, maar dat is niet meer, ik dacht alleen nog voor bedrijven met een wagenpark van meer dan 100 auto's ofzo.

Deze blijft in ieder geval grijs kenteken (voor zover wij weten. We hebben nog niet gehoord van veranderende regelgeving)

=^.,.^=

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:11

Ik heb een VW golf, 1.9 TDI, die mag 1300 kg trekken. Ik ben al een aantal keren weg geweest met trailer en paard en hij heeft er geen moeite mee. Normaal zonder trailer rijd hij ongeveer 1:19, lange afstanden nog meer km's. Ik weet alleen niet of deze ook met grijs kenteken te krijgen zijn. En vw's blijven natuurlijk toch wat duur in aanschaf.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:27

Ik neem aan dat je graag een diesel wilt ?
Da's nl. veel voordeliger, op grijs kenteken betaal je dezelfde wegenbelasting als voor een benzine (maar dat wist je waarschijnlijk al Knipoog )

Je kunt eens kijken naar ex-lease auto's.
Bijv. een station (soms met zo'n Pausmobiel-kap op het dak, maar dat zal vast geen probleem zijn *LOL* ), daar kom je nl. al snel op uit als je een grijs kenteken / diesel / personenauto wilt.
Je kunt dan denken aan een Mazda 626, Toyota Carina station (2.0 diesel, goede ervaringen mee OK dan! ), Nissan Primera etc.
Ook uit de categorie Franse Slag is er wel wat te vinden, bijv. Renault Laguna station, Peugeot 406 station etc.
Deze diesels halen allemaal met gemak 1:16.
Wij hebben vorige jaar een nieuwe Toyota Avensis diesel gekocht en daar rijden we 1:20 mee.
Ik neem dus aan dat het met bovenstaande auto's ook mogelijk moet zijn om op diesel een gunstig verbruik te halen.
Tel daarbij op je superlage wegenbelasting, en je rijdt voor weinig Knipoog

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:33

Wat is er mis met een bussie??? Wij zijn super blij met onze Mitsubisietje L400. Grijs, op diesel en veel ruimte!!! Rijd bijna als een personenwagen en kan 160!!!!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:49

Ik ga je uit de droom helpen; wil jij 1500 kg trekken met gemak in een grijs kenteken jasje, dan wordt het echt een busje of terrein auto.

Ik rijd zelf in een Mazda Premacy Van 2.0DiTD. Fijne auto om in te rijden, mag op papier 1200 kg trekken (de eisen zijn in 1999/2000 aangescherpt en dus zijn de toegestane gewichten verlaagd! + premacy is hoger en dus windgevoeliger dan 626). anyway; de Premacy kan het niet aan. Trekken kan hij het wel, maar nooit met een gemakkie en zeker niet bij een koude start.

Wat jij wilt, kwa specificaties, gaat sterk lijken op een busje. Helaas lopen die allemaal 1 op 8 tot 1 op 11/12. Van de grijs-kenteken-personen-autos is de Fiat Scudo een van de weinigen die 1300 kg mag trekken, de Premacy een van de personenauto-achtigste. Combotjes, Caddy's, en Partners mogen echt maar 1000 kg trekken. Er is gewoon belabberd weinig keus in dat segment, en al helemaal niet als je 1500 kg wilt trekken. En dan wil jij het ook nog tweede hands.. Clown Leuk bedacht *LOL*

De pickup zoals die hierboven staat afgebeeld, dat is een prima optie. Die zijn in aanschaf een stukje lager geprijsd dan de terreinautos. Maar ook die rijden nooit 1 op 16. De voordeligst rijdende terreinauto is de Landrover Freelander; die rijdt 1 op 13. Die zijn er ook in grijskenteken-jasje, dat heet dan Commercieel. Ga voor die van NA 2001, vanaf toen zit BMW erbijin. Oudere Freelanders hebben minder goede motoren.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:53

*hmmmm* ik heb het uitgebreid uit laten zoeken voor ik die auto kocht en ik mag toch echt genoeg trekken Verward

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 15:00

Dat dacht ik dus ook dat busjes minder zuinig lopen dan personenwagens. Als dat om de hoek komt kijken bij de berekening van de maandlasten dan ben je dus aan de brandstof die je extra moet betalen net zoveel kwijt als aan de wegenbelasting voor een gewone personenauto op diesel. Ik zat ook al aan die premacy te denken, maar die zitten net niet in mijn prijsklasse Tja… een paardenhobby is leuk, maar als je alles alleen moet betalen… Scheve mond Neeeeeeh!! Dit is geen open sollicitatie! Tong uitsteken

Ach… mij hoor je ook helemaal niet klagen hoor, maar het is gewoon prettig als je weet dat je jezelf wat extra financiële ruimte kunt geven Haha!

Ik heb het idee dat de ford mondeo station nog het dichtst in de buurt komt van alles kwa verbruik, vermogen, comfort en trek-gewicht.

Smurf: Klopt ook wel hoor, jouw auto mag 1300 kg trekken en is bovendien ook nog eens behoorlijk zwaar (zie link). Dus helemaal niet zo’n slechte keuze lijkt mij. Alleen jammer dat het niet binnen mijn budget ligt

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=1545646

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:12

Mocht je niet vaak paardentrailer willen trekken: we hebben straks een Premacy Van te koop in april 2004. Idd iets boven je budget, maar wel van 2000 met minder km...

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:15

Let er wel op dat je zonder E niet méér mag trekken (leeggewicht+laadvermogen) dan het leeggewicht van het trekkende voertuig.

=^.,.^=