nut van een boom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

nut van een boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 21:16

n.a.v. het topic nut van de keelriem en mijn zoektocht naar een zadel kwam ik neer bij de vraag; waarom heeft een zadel eigelijk een boom als deze ook weg gelaten kan worden? (kijk maar naar de boomloze zadels als bare foot e.d.)

Wie kan t me vertellen?

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:21

ik denk, ik weet het dus niet, maar ik denk dat het zadel dan meer stevigheid heeft, beter ligt en lekkerder zit... vooral dat eerste eigenlijk...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:24

Uh geen idee..? Is het niet zo dat die boom steun geeft aan jou en ook een beetje steun op 't paard? En verdeelt zo'n boom de druk niet ?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-01-04 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 21:40

jah dat lees ik net op de site van boomloosrijden. Dat een zadel met boom de druk zou verdelen.. MAAR een boomloos zou dat ook doen, zij het anders.. Maar dan snap ik nog steeds niet waarom ze nou een boom uitgevonden hebben..

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 21:41

en dat van die steun aan jou, dat zal wel ja. Want er wordt gezegd dat je bij boomloze zadels zelf je 'zit'moet vinden. Maar steun op je paard denk ik niet.. Omdat die stugge boom juist de bewegingen van het paard beperkt..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:51

Maar zo'n boom zit helemaal in 't zadel. Is het dan het zadel zelf niet wat de vrijheid beperkt, wat betekent dat ook een boomloos zadel de vrijheid zou beperken.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 21:58

uhm.. even over nadenken.. Haha!

Nee.. een zadel met boom is namelijk van een stug materiaal dat zich niet aan de vorm van je paard kan aanpassen, niet in stilstand en uiteraard niet in beweging. Een boomloos zadel is van een (nu ben ik t woord kwijt...) 'elastischer' materiaal, dus dit is beter in staat de vorm van je paard aan te nemen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:02

Volgens mij is een boom om meer stevigheid aan het zadel te geven, een betere zit voor de ruiter en vooral om die ruggegraat vrij te houden.

Ook boomloos houd de ruggegraat vrij, speciale pad eronder en de houten klossen aan de voor en achterkant houden de ruggegraat/schoft ook vrij.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 22:05

MAAR een zadel met boom beperkt t paard in zijn bewegingen en een boomlooszadel doet dit niet. Maar dat is dus t enige verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:12

Dat is dus nogal kort door de bocht om dat zo te stellen, dat is wat de makers van boomloze zadels beweren, maar zij moeten ook gewoon hun product verkopen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:41

de zadelboom heeft als functie vorm te geven aan het zadel
zowel de pasvorm voor het paard als voor de ruiter
*diepe ondiepe zit, smalle of brede zitting
*shoudervrijheid, schoftruimte en ruggegraatruimte

ook zorgt de boom(samen met de kussens) voor de verdeling van de druk

een boomloos zadel heeft voor wel een boogje zitten zodat de schoft vrij ligt en door de pad die onder een boomloos ge-adviseert word word de ruggegraat ontlast en de druk verdeelt
een GOEDpassend zadel zal de druk beter verdelen als een boomloos zadel , maar vind dan eerst maar eens een GOEDpassend zadel
is af en toe ook een beste klus(trust me i know)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 00:52

ja draumpje, dat is dus wat ik er ook van weet ondertussen..
En zep, als je erbij nadenkt, KLINKT t ook heel logisch.. Een stugge boom kan zich natuurlijk niet zo aanpassen dat t de perfecte pasvorm heeft, een zadel zonder boom zou dat in theorie wel moeten kunnen doordat t (hmmz wéér dat ene woord!) elastischer is..