Ainley zadel, iedere dag beugels wisselen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Ainley zadel, iedere dag beugels wisselen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 13:40

Heb even een vraagje. Iemand bij ons op de vereniging vertelde mij dat ik iedere dag mijn beugels moet wisselen om een scheve boom te voorkomen. Heeft iemand daar wel eens van gehoord bij
een Ainsley dressuurzadel?

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:57

simongek schreef:
Heb even een vraagje. Iemand bij ons op de vereniging vertelde mij dat ik iedere dag mijn beugels moet wisselen om een scheve boom te voorkomen. Heeft iemand daar wel eens van gehoord bij
een Ainsley dressuurzadel?


Veel mensen wisselen eens in de zoveel weken/maanden hun beugelriemen om omdat anders de linker wat langer zou kunnen worden omdat je daar altijd opstijgt. Dáár heb ik wel van gehoord.

Maar wat betreft een scheve boom, het lijk me dat je altijd aan dezelfde kant opstijgt, dus wat maakt het dan uit als je je beugelriemen gaat verwisselen voor de boom?
Kan aan mij liggen dat ik het niet zie, maar zoals ik het nu bekijk lijkt het me onzin.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:13

Klinklare onzin inderdaad. Je kan wel het beste 1 keer per maand je beugelriemen verwisselen omdat de één inderdaad door opstijgen langer zou worden als de ander.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:19

Wat een onzin!!
Je verwisselt de beugelriemen alleen om ervoor te zorgen dat je beugelriemen gelijk blijven..

Je kan voor de lol wel eens proberen rechts op te stijgen Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:58

Kletskoek Clown
Zoals hierboven al staat, worden beugels weleens gewisseld om te voorkomen dat de beugelriem aan je "opstapkant" langer wordt dan de andere.
Maar een scheve boom is echt klets, beugelriemen en zadelboom staan volledig los van elkaar.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:40

Ik schrok al bij het lezen van de titel, heb er nog nooit van gehoord, het zou belachelijk zijn.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:01

Als het zo is, dan heb ik nu dus een scheve boom
Maar die heb ik niet, dus is het onzin

Trouwens als je daar een scheve boom van zou krijgen, dan hebben de beugelriemen daar toch niks mee te maken, want het gewicht blijft aan dezelfde kant van het zadel tijdens het opstappen.
Als ze nou zouden zeggen dat je aan de andere kant moest opstappen, dan zou het misschien nog een inimini beetje waar kunnen zijn, maar nu klinkt als iemand die zichzelf belachelijk staat te maken Tong uitsteken

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 17:04

Thanks dat leek mij ook al.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:04

echt onzin hoor, ik stap gewoon wat vaker recht op! (je moet eerst een paar keer oefenen maar nu kan ik het ook super goed Knipoog ) ik doe het vooral omdat ik te lui ben om me beugels om te hangen

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:53

Mn oude verzorgpaard had ook zo n zadel en daar deden we het nooit bij. Geen problemen gehad ofzo, dat de ene beugel langer was dan de ander ofzo Verward

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:59

Carlaa"]
[quote="simongek schreef:
Heb even een vraagje. Iemand bij ons op de vereniging vertelde mij dat ik iedere dag mijn beugels moet wisselen om een scheve boom te voorkomen. Heeft iemand daar wel eens van gehoord bij
een Ainsley dressuurzadel?


Veel mensen wisselen eens in de zoveel weken/maanden hun beugelriemen om omdat anders de linker wat langer zou kunnen worden omdat je daar altijd opstijgt. Dáár heb ik wel van gehoord.

Maar wat betreft een scheve boom, het lijk me dat je altijd aan dezelfde kant opstijgt, dus wat maakt het dan uit als je je beugelriemen gaat verwisselen voor de boom?
Kan aan mij liggen dat ik het niet zie, maar zoals ik het nu bekijk lijkt het me onzin.
[/quote]

ik voel me nu HEEEL erg dom!!!
Oud zadel, + ik opstijgen... Goh, ik krijg de beugels niet gelijk... ik begon al te twijfelen aan mezelf of mijn ene been toevallig langer was dan de andere, maar als ik gewoon stond merkte ik daar niks van, hehe dit is het probleem natuurlijk dat ik daar zelf niet op ben gekomen.............

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:15

sluit me bij de rest aan inderdaad onzin van die boom, maar wisselen van beugels eens in de zoveel tijd is wel goed.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:00

Ik wissel mijn beugelriemen al jaren elke dag. Dat is mij bijgebracht door een zadelmaker en heb dat nadien diverse malen gehoort om dat dus wel te doen.
Als je nu eens voor de gein je beugels uit de riemen haal en de riemen naast elkaar op de grond leg. Niet schikken van het verschil.

Als je beugels maar iets ongelijk zijn ga je scheef zitten en trek je zo je zadel scheef.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:01

dat hangt ook sterk af van de kwaliteit van je beugelriemen. Ik heb twee sets van Passier waar na intensief gebruik geen verschil in te bespeuren is, en bij mijn merkloze set dus wel. Niet erg, maar die moet ik dus wat vaker omdraaien.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:58

Ik heb zelf een Ainsley. Maar het heeft toch niks met het merk zadel te maken? Het heeft mss nog meer met de kwaliteit van de beugelriemen te maken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:05

Ik wisselde bij mijn engelse zadels ook zo nu en dan de beugelriemen om. Inderdaad om lengteverschil te beperken. Maar als de boom van je zadel zou scheeftrekken, dan heb je volgens mij een zadel van niks.
Bovendien heeft dat te maken met opstijgen, dus zou je dan links en rechts opstijgen moeten afwisselen en niet de beugelriemen verhangen.

nieneke

Berichten: 131
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:57

Ik heb ook een Ainsley zadel, maar je hoeft geen beugels te wisselen hoor voor de boom!! Dat veranderd daar niks aan.. En trouwens, die boom word heus niet zo snel vervormd!! Knipoog