1 kg voeren per 100 kilogram gewicht paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

1 kg voeren per 100 kilogram gewicht paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 16:08

ik ben op advies van meerdere minder krachtvoer gaan geven. mijn zorro van 31 krijgt nu 2 x per dag een halve kilo biks (eiwitarm) en 2 x een halve schep (ongeveer 250 gram) pavo herbasan.

volgens alle fabrikanten moet je 1kg per 100 gram gewicht van je paard aan voer geven. mijn paard weegt rond de 500 kg en wandelt slechts een half uurtje per dag dan zou ik hem doodvoeren. nu begint hij deze winter wel magerder te worden toch maar meer geven naast onbeperkt hooi (krijgt niet meer dan 3 plakken hooi op en 1200 gr lucerne)?
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 05-01-04 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt



Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 16:30

edit edit edit
ja ik bedoelde kilogrammen oeps klein verschilletje idd.
hij krijgt voor zijn doen onbeperkt hooi. hij kauwt al jaren slecht en het lukt hem krap aan om 3 plakken hooi te eten. verder krijgt hij nog 1200 gram lucerne waarvan hij de grove stukken laat liggen hij is best verwent dus. durf hem ook geen slobbers of papjes (meer) te geven hij is koliek/diarree en spierbevangen gevoelig. dus denk dat zemelen, pulp e.d. dan ook af vallen.
dus toen ik op de verschillende voersites las 1 kg voer per 100 kg gwicht van je paard dacht ik oeps misschien toch een beetje te weinig.
om eerlijk te zijn toen ik hem 4 en half jaar geleden kreeg voerde ik hem 4 kg onderhoudsbiks op een dag, na hevige kolieken 2 jaar terug teruggebracht naar 2 kg biks en nu sinds oktober zijn huidige dieet van 1 kg biks en 1 schep pavo herbasan.
hij was ik oktober zwaar spierbevangen en zowat chronisch aan de diarree. alle onderzoeken van de da gehad en n vette rekening van bijna € 400.00. nu is hij deze maand een beetje schonkiger geworden dus wil ik hem weer een beetje oppepen. morgenochtend even proberen de da te bereiken voor advies want bij de praktijk hebben ze het sowieso niet zo op lucerne.
De tandarts is 3 weken geleden geweest met minder goed nieuws: zn kiezen zitten allen los en vallen er vanzelf uit. maar zolang hij nog op zijn manier kan kauwen en slobberen (doet hij met zn biks) laat ik het maar zo. slobber gaat hij van aan de diarree.
Hij heeft ook al jaren geen kauwvlakken de tanden staan zowat plat op elkaar dus geen tandarts die hem kan helpen. nou ja 1 x per jaar een heel klein randje dan.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 05-01-04 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 08:50

hij staat nu onder een bucas 220 gram als het vriest krijgt hij een 300 grams op hij voelt lekker warm aan eronder. maismeel heb ik ook goede verhalen over gehoord goede tip. ik ga eens informeren bij mijn da.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 10:02

ik vond die regel ook zo vaag maar hij staat zowat op iedere site van voederleveranciers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Facebook en 41 bezoekers