Hoelang werkt kalmeringspasta?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Hoelang werkt kalmeringspasta?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 18:27

Ik ga direct kalmeringspasta halen voor mijn paard, voor als het vuurwerk is want hij staat hier midden in een dorp en wil niet opnieuw een paard dat zijn been breekt. hoelang werkt dat goedje?

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:49

ongeveer 12 uur geloof ik.. maar dan moet je hem wel nu al toe dienen.. anders heeft ie al adrenaline in zijn bloed en dan werkt het niet meer zow goed.. want dan krijgt ie van de opvliegers dat het de ene minuut wel werkt en de volgende weer niet.. en dan heb je kans dat hij nog een been breekt.. maar als je het dus van te voren al geeft dan duurt het ongeveer een uur of twee voor het gaat werken.. en werkt het ongeveer 10 tot 12 uur lang..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:53

Even gejoept van een andere site:

Citaat:
Tranquigel® injector 10 ds
Diergeneesmiddel UDA

Samenstelling
Bevat per dosering pasta: 35 mg acepromazine base (als maleaat)

Beschrijving
TRANQUIGEL® is een geelgekleurde pasta en bevat als werkzaam bestanddeel acepromazine maleaat. Acepromazine is een phenothiazinederivaat en behoort tot de farmacologische groep van de neuroleptica met een dempende werking op het centrale en perifere zenuwstelsel. De mate van sedering is dosis-afhankelijk. De werking van acepromazine komt tot uiting in sedering, afnemen van spontane motorische activiteit, onderdrukking van geconditioneerde reflexen en van agressie of vijandig gedrag. Na orale toediening wordt acepromazine rdelijk goed geresorbeerd en de werking treedt in circa 1 uur na toediening en blijft gedurende 8-12 uur gehandhaafd. Acepromazine versterkt de werking van analgetica, algemene anaesthetica en sedativa.

Indicaties
Alle situaties waarbij sedering gewenst is bij honden en katten, met name tijdens onderzoek van rusteloze of agressieve dieren, transport, africhten en training.


Contra-indicaties
- Toediening van hogere doses als aanbevolen. - Toediening aan dieren met hart- en/of longaandoeningen. - Gelijktijdige toediening en/of gebruik met organofosforverbindingen en procaïne (potentiërende werking).

Toedieningswijze & dosering
Uitsluitend voor orale toediening. De dosering kan men aflezen op de stang van de injector. Elke streep op de stang is één dosering. De aanbevolen dosering bedraagt voor: - lichte sedering: 1/2 - 1 dosering per 35 kg lichaamsgewicht (= 0,5-1,0 mg acepromazine/kg). - zware sedering: 1 - 2 dosering(en) per 35 kg lichaamsgewicht (= 1,0-2,0 mg acepromazine/kg). Deze dosering is een richtlijn en dient aan elke patiënt te worden aangepast (echter niet overschrijden), rekening houdend met de diverse factoren die de gevoeligheid voor seditiva kunnen beïnvloeden. Bij langer gebruik dienen de doseringen elke 12 uur te worden herhaald.

Bijwerkingen
- Na te hoge doses kunnen ademhalingsstoornissen optreden (antidotum: amfetamine). - Penisrelaxatie bij mannelijke dieren. - Een prolapsus van de membrana nictitans is mogelijk
[/b]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:55

Maar na een paar uur vind ik dan toch dat je merkt dat het flink verminderd.
na een uur werkt het optimaal, dus zou ik ruim een uur van te voren dat spul geven.

Tenminste mijn ervaring, maar dat is weer een poos geleden en dan met sedalin.

Ow ja, met sedalin was het zo als je het gaf als ze al nerveus zijn, kan het avverrechts werken, dus worden ze alleen maar gekker.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:58

Daar heb ik nog geen last van gehad, Kawa. Maar goed, fijn om te weten dat het ook averechts kan werken.

Ik geef vandaag een halve spuit omstreeks een uur of 7 en dan om 10 uur nog een kwart.
Dan ben ik zeker van een goede sedatie tijdens de jaarwisseling.

Raadzaam is om tijdens sedatie geen (ruw)voer te geven, ivm verstikkingsgevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:00

Klopt en door de verminderde werking van de darmen ook daanra nog ff rustig zijn met voer.
Is me altijd wijs gemaakt Lachen

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 21:17

Bedankt voor de info, heb de dierenarts nog even gebeld voor alle zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:19

En klopte onze info een beetje?
Misschien een idee om hier te plaatsen wat hij zei, worden we allemaal wijzer van Lachen

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 11:28

De DA zei dat de pasta ongeveer een uur op voorand gegeven moest worden, niet veel langer ervoor want dan werkt de pasta niet meer optimaal. En dat het een uur of drie, vier werkte.