Ervaringen met halsdekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Ervaringen met halsdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 17:55

Dennis heeft er weer een winterdeken bij nodig. En ik heb een erg gave gezien die mij wel wat lijkt.
Afbeelding

Nu het 'probleem', Dennis heeft natuurlijk een mooie bos manen, en die wil ik erg graag houden.
Verwoest zo'n hals zijn manen of niet? Anders moet hij met een babyblauwe deken(ook een hele gave in zijn maatje) lopen en dat vind ik toch niet echt iets voor een stoere dekhengst Knipoog .

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:35

Zou je dan niet met een hele hals doen?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:41

Bij Par komt de deken iets over de manen en die heeft ook een hele bos, de manen die onder de deken liggen worden vies, lijkt wel of ze vilten, zo voelt het aan in ieder geval.

En bij halve hals of hele hals dekens is er vaak het probleem met de brede borst en stoere hals.
Denk dat Dennis dat ook zal hebben als stoere hengst Haha!

Vandaar dus dat ik alleen een zweetdeken met hals heb en dat gaat echt maar net.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 19:47

Hmmm, die hals vreeste ik ook al een beetje voor. Hij is nl vorig jaar in 1 zomer seizoen uit zijn dekens gegroeit in de breedte. Hij heeft dus een pittige hals Haha! .

Moet ik er wel bij zeggen dat zijn manen extreem goed verzorg worden(iedere dag uitborstelen, veel equi-shine, babyolie d'r in, regelmatig wassen ect).

Alleen die gave babyblauwe is op het moment niet in voorraad waar ik dekens ga bestellen(ook voor andere, dus ik kan niet een paar weken wachten met bestellen). Dit is hem trouwens.
Afbeelding
Anders moet ik toch maar hier in NL naar een inimini raar tussenmaatje op zoek(130 cm onderlengte, als ze kleine maten hebben hebben ze 125 en 135 wel, maar 130 niet Boos! ).

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:50

Ja Par haar manen zijn ook mijn trots Haha!

Dus ook fanatiek aan de baby olie en equi-shine enz.....maar misschien dat het juist daardoor plakkeriger is, en dan is het bij mij alleen nog maar het eerste stukkie.
Moet er niet aan denken dat het haar hele manenbos zou zijn Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:51

Wij wouden er eerst 1 kopen van Bucas, maar die man zei dat de manen dan wel kapot gaan, hij had er iig geen goede ervaringen mee.
Wij hebben nu onderdekens met een halsje, maar die zijn neit waterdicht, dus als t regent buiten moeten ze dr af.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:52

ik heb dus nog nooit, in heel mn `cariere` halsdekens gebruikt

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:09

Ik heb van de winter voor het eerst een waterdichte halsdeken van Rambo, omdat die van mij "verplicht" geschoren moest worden,maar ik heb nergens last van. En die van mij heeft ook aardig lange manen (40 cm of zo).

Hier op de foto het voorste paard (duh........), de hals lijkt kort, maar is wel lang genoeg, hij verzuipt een klein beetje in de deken.

Afbeelding

Een heerlijke deken trouwens !!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:04

ik heb ook een deken met hals. loulou heeft een dikke speknek en daarop nog een bezem van manen, maar de deken schuurt niet.
de manen gaan alleen een beetje naar voren hangen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:08

Tip, goed opletten dat de deken aan de binnenkant glad is, net als de Rambo's. Dan glijdt het over de manen. Als het een katoenen en andere ruwe binnenkant heeft gaan de manen erin kleven en vervilten. Ik heb een Rambo halve hals en geen problemen mee.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 12:37

Oke, het moet dus zo eentje zijn met zo'n gladde binnenkant.
Hmmm, wie heeft deze deken? Ik wil hem nl in engeland bestellen dus kan hem niet ff gaan bekijken(in NL hebben ze deze 'natuurlijk' niet in shetland maatjes).

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:45

Horseware heeft dekens voor ponies, een hele pony range. Volgens mij heeft Mr Ed in Maasland Horseware dekens liggen voor ponies, maar weet niet welke modellen. Je moet anders op google.co.uk zoeken op engelse sites naar rambo/horseware pony en dan vindt je diverse sites waar ze in engeland pony maat dekens verkopen.

www.horseware.com voor meer info.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 12:50

Vertel mij wat. Horseware heeft een hele range geruite pony dekens Haha!. En Dennis heeft daar de stal en de regen deken al van. Alleen vind ik de winter deken en die met halve hals niet zo mooi(ook geruit).
Dus dan kijk je bij Weatherbeeta of Bucas. Bucas valt in NL ook wel te krijgen, ik ken een winkel hier in de buurt die Bucas voor me wil bestellen in rare maatjes. Maar deze Weatherbeeta vind ik zo gaaf.

Iemand enig idee of deze dekens een katoene hals hebben of een glade?(hij is in NL wel te koop in grotere maten, dus misschien weet iemand het)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:12

Heeft Dennis niet genoeg warmte van zijn eigen ingebouwde halsdeken (manen)?
Ik heb zelf geen goede ervaringen met lange manen en halsdekens.
De manen worden er zeker niet mooier van en ik heb zelfs bij 2 pony's gehad dat er hele plukken kapot geschuurd waren.
Gevolg: manen kunnen trekken om het weer een beetje in model te krijgen
Ook de hengsten heb ik daarom nooit halsdekens opgedaan.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 13:42

MarijeR schreef:
Heeft Dennis niet genoeg warmte van zijn eigen ingebouwde halsdeken (manen)?
Ik heb zelf geen goede ervaringen met lange manen en halsdekens.
De manen worden er zeker niet mooier van en ik heb zelfs bij 2 pony's gehad dat er hele plukken kapot geschuurd waren.
Gevolg: manen kunnen trekken om het weer een beetje in model te krijgen
Ook de hengsten heb ik daarom nooit halsdekens opgedaan.



Hij zal er waarschijnlijk wel genoeg aan hebben. Hij heeft afgelopen jaren ook zonder hals gestaan(ook buiten, met 'maar' ong 300 gram d'r op).
Dekens schuren wel altijd al bij zijn schoft z'n manen er af(daar heeft hij nu dus een plukje van ong 10 cm lang zitten terwijl de rest meer dan 50 cm is).

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:46

Ik heb een weatherbeeta regendeken en die is toch op de gevoelige schoft en boeg met glad materiaal gemaakt.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:53

Goede dekens hebben een gladde binnenvoering, zonder naad en geen bontje op de schoft.
Ik heb al jaren van Irish Horseware de Rhino en Rambo's met en zonder hals en er is nog nooit iets qua manen/schoft/schouders kaal of kapotgeschuurd.
Wél heb ik al diverse paarden met een flink gat in de schoft gezien omdat de gebruikte regendeken een 'heerlijk zacht' bontje bij de schoft had zitten. Dit neemt vocht op bij regen en door de waterdichte laag kan dit vocht niet snel genog verdampen. Hierdoor ontstaat broei. Resultaat een paard met een behoorlijke wond op de schoft.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:36

Ik heb deze deken dus voor Kore.
En ik ga hem waarschijnlijk toch de deur uit doen, want Kore dr manen gaan er ondanks de gladde binnekant toch van uitvallen. Het zal geen schuren zijn, ik zie nergens schuurplekken. Waar het wel door komt weet ik niet precies, maar het manenprobleem is alleen op de plek waar de halve hals ligt. Helaas!

Heb jij `m al besteld?

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:44

hoi
mij nverzorgpony heeft ook lange manen en ik heb ook een halsdeken. Ik vlecht meestla de manen dan zitten ze ook nieti in de wei

groetjes anouk

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:41

Ik heb van mijn fleece halsdeken de hals erafgehaald. Er zouden voor fjorden speciale halsdekens gemaakt moeten worden. De deken past verder perfect, alleen was het halsstuk te krap..... en zijn manen dubbel vouwen wilde ik niet...ik krijg zelf al haarpijn als mijn elastiekje te strak zit...

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:02

Ik heb een fleece deken, ook met zo'n halve hals, en ik merk daarbij wel dat dolly d'r manen een stuk dunner worden, vooral in het begin vallen ze er met plukken af.

maar daar moet ik dan wel bij bekennen dat ik verder niets met de manen doe, dus niet wassen en olie erin enzo, hooguit soms wat antiklit met borstelen.