draf-galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

draf-galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 14:48

hoi allemaal.....
ik rij ongeveer twee keer per week op het paardje van mijn zus (IJslander)
en ze is echt heel lief.. maar de laatste tijd als je wilt gaan draven.. loopt ze echt raar.. aan de hand wilt ze wel gewoon draven... maar als je er op zit is het net alsof ze het niet meer kan ofzo Verward
het zit heel vervelend.. en het is een beetje galop,draf en tolt door elkaar....
en galoperen deed ze eerst nog wel maar nu als ze in galop zit draven haar achterbenen nog Verward
en soms doet ze het wel als ik begin met rijden maar na een kwartiertje ofzo niet meer echt heel irritant!

heeft er iemand tips???

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:27

Kijk het zadel ns na, misschien ligt dit niet goed, of past t niet. Het kan ook zijn dat ze last/pijn heeft van haar rug of een rijtechnisch probleem. Misschien hou je haar te veel vast aan de voorkant, waardoor ze geen ruimte heeft om te lopen. Dit is een serieus probleem en je moet nagaan waar de oorzaak vandaan komt! Als je er niet uitkomt vraag dan iemand die er verstand van heeft. Succes ermee!

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 17:59

heej...
haar zadel is iets te klein maar we moeten nog een nieuw zadel kopen...
maar ze heeft het eerder gehad en toen is het over gegaan.
en als je buiten rijd doet ze het niet Verward
misschien is ze gewoon eigewijs maar als ze zo raar loopt neem ik haaar steeds terug en na een tijdje doet ze het (soms) wel......
ik moet maar kijken hoe het is als ze een nieuw zadel heeft....

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:17

Dat is wel mooi dat ze een nieuw zadel krijgt, alleen het is niet gezegd dat het gelijk over is, als het daadwerkelijk aan het 'oude' zadel ligt, want deze kan drukpijn bij de spieren en rug veroorzaken en deze zijn niet gelijk over bij een nieuw zadel.
Heeft het paard pijn als je in de omgeving van het zadel masseert? Voelt dit hard/stijf aan?
Het zou dus aan het zadel kunnen liggen. Heb je ook les of iets dergelijks? Misschien heeft diegene meer zicht op de situatie, vanachter de computer is het moeilijk te zien

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 18:57

nee verder doet ze niks als ik haar poets of wat dan ook...
ze id waarscheinlijk drachtig.. misschien dat dat er wat mee te maken heeft? Verward mijn zus heeft les op de ponyclub... misschien dat ze daar kan vragen wat het is.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:32

lijkt me een goed plan, om het op de ponyclub eens te vragen!

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 21:13

maar mijn zus gaat bijna nooit meer naar de PonyClub maar ze moet deze week dan maar wel ff gaan!

hellgirl
Berichten: 162
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:40

mijn beesie deed het ook op de voorhand galoperen en op de achterhand draven, hier noemen we dat in viertakt lopen.
Met te oefenen en haar zelf te doen zoeken is ze dan vanzelf gaan overspringen in de galop op de 4 benen
OK dan!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:48

Ik mag zelf ook op een ijslander rijden en deze kan ook heel moeilijk haar gang bepalen. Bij ijslander rijden noemen ze dat lateraal lopen. ´schweinepass´noemen ze dit ook. Ik denk dat je dat bedoelt.
Kijk voor meer informatie eens op een ijslanderforum, daar kunnen ze je er meer over vertellen. Of wijzig je topic even van naam, zet er ijslander bij. Dan reageren er vast meer ijslanderliefhebbers.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:09

Of je paardje zit gewoon in tölt met een vreselijke rolling... dat ik heb namelijk ook wel eens als ik wil galoperen. Zorg ervoor dat je die achterhand er goed onder rijdt, want daar begint alles mee eigenlijk.
Jouw drafprobleem snap ik niet helemaal... krijg je d'r helemaal niet meer in draf? is het een natuurtölter? Die hebben vaak wat moeite met de draf. Probeer eens heel langzaam te stappen en zorg ervoor dat ze helemaal ontspannen is en grote stappen maakt, handen wat naar voren, zodat ze haar nek lang maakt en dan heel zachtjes aandrijven. Bij ieder paard is het natuurlijk anders, maar bij mijn ijslander (ook een moeilijke draver) werkt het wel goed. Lachen Het is een kwestie van de juiste spanning zetten op het juiste moment. Probeer in ieder geval vanuit stap aan te draven... gaat ze tölten of galoperen óf haalt ze alles door elkaar? dan neem je d'r meteen weer terug in stap en begin je overnieuw.
Veel oefenen! Succes ermee! Knipoog

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 01:08

nee ze is niet echt een goeie tolter ofzo Scheve mond
met heel veel moeite krijg je dr wel in tolt ofzo.. maar meer niet.
en ze gaat nog wel in draf maar dan maar een paar stapjes.. en als ze zo raar loopt gooit ze haar hoofd heel erg hoog op..
maar heb wel op een paard gereden die alleen maar de schweinepass kon Scheve mond
maar dat is toch anders!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 11:39

christiane schreef:
heej...
haar zadel is iets te klein maar we moeten nog een nieuw zadel kopen...
....


Verward , en ondertussen wel gewoon doorrijden......... , mens denk na

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:32

Met een te klein zadel moet je niet rijden man !!!!!!!! Dat is ook slecht voor paardenrug hoor, rijd dan zonder zadel. Als dat niet kan ( ivm met wild paard etc ) longeerijn vast maken en dan erop klimmen ofzo ?

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 15:19

we rijden niet meer met haar zadel!!!
we rijden nu zonder zadel....
en het is niet zeker dat het zadel te klein is maar dat denkt mijn zus... maar we rijden nu zonder zadel hoor
en te druk is ze niet Tong uitsteken