Problematisch gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 10:14

Ik heb al eens eerder een topic geplaatst over een shetlander die bij mijn paard staat.
Niemand weet er soms meer raad mee met dat beest. Sta je hem lekker te poetsen, hij is aan het slapen, oortjes naar voren enzo, dan opeens wordt die boos en valt je aan. Iedere dag is dat wel een paar keer het geval, of je staat er gewoon naast, en opeens slaat z'n gedrag compleet om. In de wei ben je je leven al helemaal niet zeker, hij rent op je af en zou je zo een opdonder geven. Ik heb al vaak genoeg zitten denken wat dit is. Is het angst/dominantie? Als veulen was het al een klier, dus de eerste paar jaar van z'n leven werd die nauwelijks uit de wei gehaald. Gewoon omdat de mensen bang voor hem waren. Daarbij heeft die als klein veulentje ook weleens de nodige harde meppen gehad, wat natuurlijk ook niet goed is. Is dit misschien de oorzaak van zijn gedrag? Hij wordt de laatste jaren perfect verzorgd door een vriendin van mij, maar het lijkt alsof hij nauwelijks vooruit gaat. Wat ook frappant is, is het vele gapen van hem. Als je boos bent altijd gapen Verward Wie zou misschien iets weten wat er hier aan gedaan kan worden? Hij krijgt een consequente, geduldige opvoeding met veel belonen ALS die eens een keer iets goed doet. We weten het gewoon even niet meer. Bedankt!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 10:23

De meeste shetlanders kan je maar beter met respect behandelen, het kunnen duiveltjes zijn. Toch, met een geduldige eerlijke opvoeding draaien ook die dwarskonten wel bij.
Je moet geduldig zijn. Maar wel streng. Hij mag niet zomaar om niets naar jullie uithalen, dan moet je dat direct afstraffen. Mag niet, punt uit.
Knuffel dit dier ook niet helemaal te pletter als het goed gaat, van teveel positieve aandacht worden de meeste paarden echt draken! Hij heeft jullie maar te tolereren, je hoeft hem niet uitgebreid te bedanken voor zijn tijd.
Ik denk dat het ook wel bij paarden voorkomt dat de een wat vijandiger is aangelegd dan de ander; dat komt immers ook bij andere diersoorten voor en ook bij mensen. Niet elke humeurswisseling hoeft een reden te hebben. Het meot gewoon voor zo'n beest heel duidelijk zijn dat hij best mag chagerijnen in zijn eigen tijd, maar niet wanneer hij bij julie is. Kort houden dus.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 10:54

Wat de oorzaak is van dit gedrag kan ik van hieruit niet beoordelen. Maar dat gapen komt me bekend voor. Ik heb zowel een schetlander als een paard gehad (paard heb ik nog) die dat ook doen.

Beiden doen zij dit als ze zich betrapt voelen, of heel onschuldig willen doen.
Voorbeeld. Ik draai me om om iets te pakken, mijn pony snuffelt aan mijn jas en besluit daar eens een flinke hap uit te nemen. Als ik nu omdraai en hem aankijk gaat hij heel onschuldig staan gapen.

Dat deden ze beiden in zo'n geval! Bij mij doen ze het dus als ze weten dat ze iets doen/deden dat niet mag.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 11:36


Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 11:45

Met gapen laat hij duidelijk zien dat hij niet onder de indruk is van je. Hij voelt zich duidelijk dominanter , in de rangorde ben je dus ondergeschikt. Ik weet niet of je er al wat over gelezen hebt, maar probeer eens wat te lezen over de methodes van Emiel Voest, Monty Roberts, Hempflig.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 15:40

Wat Desiree beschrijft doen we al.
Bach remedies zou een goede ondersteuning kunnen zijn, maar het probleem niet in z'n geheel oplossen.
NH, het wordt in boeken allemaal mooi verteld, maar ik zelf vind het niet echt makkelijk om het uit te oefenen. Daarbij draait het NH in wezen om gewoon 'common sense'. Eigenlijk zou ik met het paardje naar een clinic van Emiel Voest ofzo moeten gaan. Dan kan ik eens zien hoe een ander er mee omgaat, misschien dat dat iets oplevert...
In iedere geval bedankt!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:34

Gapen doen ze ook als ze een tekort aan vitaminen en mineralen

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:12

Bach is inderdaad als ondersteuning bedoelt .
Voor de rest heel consequent zijn!
Er is een baas en dat ben jij Lachen
Succes!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:47

ok, een paard is uiteraard geen hond, maar wat me verteld is, is dat honden geeuwen als ze niet weten wat ze moeten, onzeker zijn...
Misschien bij dit shetje ook het geval?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:53

dat hij als veulen ene paar klappen heeft gehad geeft hem alleen maar respect voor andere paarden (als het paarden was) en hij leert wat hij wel en neit kan doen, grotere paarden zijn meestal een groot vb. voor veulens, vooral z'n moeder.
Misschien heeft ie geen zin in aand8, misschien heeft ie gevoelige plekjes, wie kan het zeggen?

Het klinkt dierenbeulig maar...
Ik zou voortaan gewoon met een zweepje in het alnd gaan ena sl ie het doet hem een flikke tik verkopen, dit hoeft niet beslist de oplossing te zijn maar ik heb het bij de veulens wel gedaan (vervelende friesche hengstjes van 6 maand) en die doen het neit meer maar zijn ook neit bang voor de mens geworden, omdat ze als ze braaf waren goed beloont zijn.
Dit beessie blijkbaar neit...

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:06

Even over dat gapen, bij honden komt dat ook veel voor en dan wordt het een oversprongreactie genoemd. Een voorbeeld; je laat je hond uit en daarbij moet je de straat oversteken, hij weet dat hij bij de stoeprand moet gaan zitten maar hij wil ook graag naar zijn vriendjes aan de overkant, dan hinkt hij op twee gedachten. Op dat moment gaat hij dan gapen, bij een innerlijk conflikt. Vergelijk het met even aan je neus zitten of kuchen oid als je je een houding wilt geven. Ik heb dat bij diverse paarden ook al gezien, het hoeft niet perse gapen te zijn, even met het hoofd schudden of de lip optrekken of zo, ik denk dat dit hetzelfde is.