links en rechts omstijgen om boom recht te houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

links en rechts omstijgen om boom recht te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 16:15

Ik was laatst in een ruitersportzaak en daar zag ik een Kieffer springzadel op zo'n bok liggen. Ik kon het niet laten om er even op te gaan zitten.
Direct een verkoper op mij af. Ik zeg direct dat ik gewoon even aan het kijken was om op de hoogte te blijven wat er op de markt is en dat ik in Stubbenzadels meer vertrouwen heb. VAn Kieffer hoor je immers vaak dat de boom scheef is.
Nu vertelde deze persoon direct dat als ik een Kieffer of een Passier zadel zou kopen dat ze dan het advies van de fabriek mee geven om afwisselend links en rechts op te stappen, omdat je anders de kunstof boom in het zadel scheeft trekt. En dat van de ruiters die alleen maar links opstappen juist de scheve zadels komen.
Bij een stubben zadel mag je rustig alleen maar links opstappen, die hebben een zgn. 'stahlfederbaum' en die trek je als ruiter niet scheef.

Dat je de kussens van het zadel scheef maakt door flink aan 1 kant van eht zadel te gaan hangen kan ik inkomen, maar het lijkt mij dat een boom van een zadel van niet al te beste kwaliteit is als je die boom met opstijgen al scheef kunt trekken Verward

Is dit verhaal nu waar?
(ik stijg overigens af en toe wel rechts op, maar dat is voor mezelf om te kijken of ik nog lenig genoeg ben Knipoog )

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:06

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die verkoper een grote duim heeft. Kunststof heeft nogal de eigenschap om niet te vervormen zonder dat er schade (lees: scheuren) optreden. In feite zegt ie dus dat dergelijke zadels van een nieuwe boom moeten worden voorzien. Afgezien van het feit dat ik nog nooit van een dergelijk advies heb gehoord geloof ik ook niet dat het technisch kan, immers, dan zou je hetzelfde probleem hebben bij westernzadels met een kunststof boom.

Dat je kussens ervan kunnen vervormen, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, hoewel ik ook daar nou niet gelijk van in paniek raak, het zadel zal meer problemen geven omdat het domweg niet past, dan dat je er problemen mee krijgt doordat het scheef wordt van opstijgen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 17:19

ikke schreef:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die verkoper een grote duim heeft. Kunststof heeft nogal de eigenschap om niet te vervormen zonder dat er schade (lees: scheuren) optreden.

(tijdelijke) vervorming kan wel optreden bij kunstof, denk maar eens aan een pvc-buis welke je iets kunt buigen. Maar daarna moet het ook weer in de oorspronkelijke vorm terug.
wat vering in een boom is op zich ook niet verkeerd, maar blijvend scheef lijkt mij in ieder geval bij een A-merk niet mogen.
Het is net alsof het je eigen schuld wordt als een gekocht zadel toch een scheve boom blijkt te hebben.
Dus ik kan nu geen tweedehands kieffertje of Passiertje meer kopen omdat deze door een ander bokker al scheef getrokken is met opstijgen. Haha! Schijnheilig Haha!
Laatst bijgewerkt door germie op 14-12-03 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:27

Klopt, tijdelijke vervorming kan optreden en is zelfs wenselijk! Dit is ook een van de goede eigenschappen van een kuststof boom, naast gewichtbesparing. Permanente vervorming bij kunststof geeft echter schade aan de structuur en dus een verzwakking, in tegenstelling tot staal. Dit mag gewoon niet gebeuren, het duidt namelijk op een slecht ontwerp. Ik geloof niet dat Kiefer dit te verwijten valt, dus geef die verkoper maar een broodje aap Extreme duivel

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:15

Het afwisselend links en rechts opstijgen vind ik nuttig om de lengte van je beugelriemen gelijk te houden. Maar volgens mij hoort je boom niet scheef te trekken van het opstijgen.
Lijkt mij een verzonnen verhaal, of een erg slechte kwaliteit materiaal.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:37

Yorghos schreef:
Het afwisselend links en rechts opstijgen vind ik nuttig om de lengte van je beugelriemen gelijk te houden. Maar volgens mij hoort je boom niet scheef te trekken van het opstijgen.
Lijkt mij een verzonnen verhaal, of een erg slechte kwaliteit materiaal.


Je kunt ook na elke schoonmaakbeurt je beugelriemen gewoon verwisselen Dat scheelt een hoop gegymnastiek Knipoog

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:54

ik stapte altijd afwisselend op, is ook beter voor je paard, omdat hij anders steeds links aan zn rug wordt getrokken, daar wordt hij scheef van, en op den duur kan dat leiden tot rugklachten. Tegenwoordig stap ik altijd op met opstapje (lees: het hek) dat is nog beter. Ik parkeer mn paard voor het hek, klim op het hek en stap zo op mn paardje. In nederland kijken mensen nogal raar als ik dat zo doe, maar in frankrijk en engeland doen ze het heel veel.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:24

Ik stijg af aan de kant waar ik niet opstijg en andersom. Dus links opstijgen is rechts afstijgen, en rechts opstijgen is lijnks afstijgen. Reden hiervoor is A. Dat mijn fenders (lees: beugelriemen) niet ongelijk uitrekken en B. dat het idd beter is voor je paard.

Van scheeftrekkende bomen heb ik nog nooit gehoord. Ik neem aan dat de producent wel rekening heeft gehouden met de ongelijke kracht die op een zadel wordt uitgeoefend met opstijgen...