Mijn eerste sporen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Mijn eerste sporen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 13:26

Ik heb een bijrijdpaard wat niet makkelijk voorwaarts te krijgen is. Zijn eigenaresse rijdt zelf wel met sporen, maar ik dus niet. Heb nog nooit eerder met sporen gereden. Ik had vandaag privéles, en mijn instructeur vindt nu dus dat ik sporen moet gaan aanschaffen. Nu ben ik alleen maar hard aan het werk om hem vooruit te krijgen en komt er verder weinig van oefenen met iets anders terecht. Hij kent het paard al heel lang, rijdt er soms wel eens op, en hij zegt dus dat dit de enige oplossing is voor hem.
Ik vind het wel lastig hoor, waar moet ik op letten als ik met sporen rij? En wat voor sporen moet ik nemen? Eerst dacht ik om gewoon eerst tijdens mijn lessen sporen te gebruiken maar de eigenaresse zegt dat ik het gewoon ook zelf kan proberen. Wie heeft er tips voor mij?



Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 13:52

Ja ik weet dat sporen er niet voor zijn om je paard mee voorwaarts te krijgen, maar om de hulpen te verfijnen. Maar nu ben ik of bijna aan het schoppen, of ik blíjf hem aantikken met de zweep. Nou, dat is echt níet prettig rijden... Dus nu dus die sporen proberen. Goeie tips, die ga ik zeker uitproberen, bedankt! Ik heb ook van iemand gehoord die heeft van die schuine blokjes in de beugels liggen. Zo liggen je benen al sneller goed en heb je minder de neiging onbewust te prikken. Wat vinden jullie daarvan?

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 16:48

Ja dat laatste doe ik al heel veel. Maar tegen de tijd dat hij wat meer voorwaarts is, ben je 3 kwartier verder (helemaal dood... Scheve mond )en zodra je ermee stopt, zakt hij direct weer terug. Hij doet echt niks meer dan dat jij aangeeft. En zijn eigenaresse (rijdt al 30 jaar) heeft wedstrijden gereden met hem, die instructeur kent hem al drie jaar, en rijdt zelf op zz niveau, dus ik neem voor het gemak maar even van ze aan dat ze wel weten waar ze het over hebben. De instructeur is wel voor het gebruik van hulpmiddelen, maar wel 'rijtechnisch verantwoord'. Dus iemand rijdt met een slof, maar wel gericht op ontspanning om het uiteindelijk zonder slof te kunnen. Dus ik verwacht niet dat hij me die sporen verkeerd laat gebruiken. Toch?

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 17:18

Haha, de eigenaresse was hem een keer zo ontzettend zat dat ze hem een flinke lel verkocht heeft. Hij gaf een bok en liep de rest van de tijd voorwaarts. Maar ik heb nou niet direct de behoefte om steeds aan het begin van het uur een mep te geven, uiteindelijk zal dat zijn resultaat ook verliezen. Haha! Goed, ik ga eens kijken naar sporen en zal ze de volgende les omdoen. Ben erg benieuwd hoe hij erop reageert. Doeiii

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 19:28

Ik rij naast Cadans ook nog eens per week op de manege. Op verschillende paarden. En ook daar oefen ik veel met overgangen. Ze hebben er goeie paarden en die reageren hier heel goed op. Ik krijg Cadans ook heus wel zover, maar dan kan je me echt opvegen na een half uur! En als ik hem dan uiteindelijk goed heb lopen, ben ik zó moe dat ik niks meer kan oefenen. Ik snap dat veel mensen denken dat ik dit gewoon veel moet oefenen. En ik ben het ook wel met jullie eens. Maar op Cadans werkt dit gewoon niet! Zijn eigenaresse heeft hem al 8 jaar, die zal toch wel weten hoe hij is? En die instructeur kent hem ook al jaren, ik neem toch aan dat hij me niet zonder reden sporen wil laten gebruiken. Tsja, ik ga het gewoon proberen, is het niks, dan stop ik er gewoon mee. Ik laat het zeker nog wel weten hoe het gegaan is. Bedankt voor de reacties!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 23:36

Over dat voer heb ik erg weinig te zeggen, hij heeft een tijdje wat minder voer gehad omdat hij te dik was, nu is hij weer meer, plus kuilgras, slobber en peen. Ik mag met hem ook weleens een sprongetje maken, maar niet hoger dan 50 cm (niet dat ik hoger kan hoor haha). Ik weet niet of het vervelen is. Een buitenrit gaat ook sloom bij hem. Ik ken hem nog niet lang genoeg om daar echt een oordeel over te vellen. De eigenaresse rijdt er niet elke dag mee, ik rij hem twee keer per week. Ik ga in mijn kerstvakantie bijna elke dag naar hem toe, eens kijken of ik dan wat meer variatie in de dagen kan brengen. Doeii

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 23:37

O en ik ga mijn instructeur wel even vragen hoe hij alles wat jullie hier zeggen kan verklaren. Over dat je een paard hiermee afstompt en niet voorwaarts krijgt. Misschien moet hij me maar eens wat uitgebreider uitleggen hoe ik die sporen van hem moet gebruiken.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 18:29

Even een update: heb vandaag voor het eerst met sporen gereden. En ik moet zeggen: hij liep supergoed! Ik heb ze niet superveel gebruikt, het leek wel alsof hij wíst dat ze er waren en daardoor al beter ging lopen. Ik kon mijn benen meer stil houden ipv te vaak te moeten drijven, de zweep was veel minder vaak nodig, en ik kreeg een complimentje van iemand dat hij goed voorwaarts liep! Morgen weer een poging, wie weet had hij wel gewoon een goeie dag vandaag!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 142 bezoekers