Gevoelige mondhoeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-01 13:04

Op dit moment rijd ik een paard wat dus zeer gevoelige mondhoeken heeft. Ik heb al mijn paarden altijd op een watertrens gereden en deze dus ook. Nog nooit heeft een paard bij mij z'n mond stuk gehad maar deze dus wel. Aan de ene kant is de buitenkant beschadigd en aan de de andere kant is IN zijn mond beschadigd. Verward Hier vat ik dus echt niets van, een bit is toch afgerond? Ik heb het bit al iets lager gehangen ivm eventueel uitscheuren ofzo? Ik snap er echt niets van, iemand advies wat ik kan doen of misschien een zalfje wat ik erop kan doen? Er komt steeds wel een korstje en een velletje op maar na het rijden is het weer stuk. Help? Lachen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 13:08

Misschien kun je eens een bustrens proberen? Bij een bepaald watertrensje had mijn paard dit nl ook en het paard van mijn vriendin bij hetzelfde (dubbelgebroken) bitje ook. Met een beetje vaseline (ook voor het rijden!) was het snel genezen. Maar wel een ander bit gebruikt sindsdien.
Het is idd wel vaag he?...IN de mond...maar dat hadden die van ons toen ook, een klein kloofje, net aan de binnenkant.

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 14:17

Wij doen altijd bij een watertrens bitringen om het bit omdat de ringen los zitten en het vel er tussen kan gaan zitten. Verder tegen ruwe mondhoeken gebruiken wij uierzalf. Een ander bit proberen is ook een idee en ik weet niet hoe erg het is maar misschien is het beter als je een tijdje zonder bit rijd zodat de monhoeken eerst goed kunnen genezen.

Veel suc-6 Sanne

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 14:41

Misschien kun je idd een bustrens proberen of rubber bitringen om je watertrens.
Ik rijd ook altijd met een watertrens, maar Quieta kan er blijkbaar ook niet tegen, zij krijgt open plekken bij haar mondhoeken ervan. Nu ik met een bustrens rijd wordt dat wel wat minder.

Ik smeerde het zelf altijd voor en na het rijden in met uierzalf, maar toch ging het steeds weer stuk.
Toen hoorde ik pas van iemand die voor hetzelfde probleem de veearts had laten komen dat je juist geen zalf moet smeren, omdat de mondhoeken daar alleen maar zachter en dus kwetsbaarder door worden. Tja, zo had ik het nog nooit bekeken.
Zij kregen ook de tip om de mondhoeken met tandpasta in te smeren om ze steviger te maken, er schijnt dan een soort eeltlaagje op te komen, waardoor het minder snel stuk gaat. Dat had ik dus echt nog nooit gehoord!! En ik heb me daar ook nog maar niet aan gewaagd moet ik zeggen...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:30

Goh, ik heb een ker tandpasta op mijn beginnende koorstlip gesmeerd, was zo'n goede tip van een bekende....
Ik heb me toch een PIJN gehad! Die rotzooi BIJT! DAt zou ik echt noooit op een plekje op mijn paard smeren......

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:37

Ik gebruik bij Ozep meestal uierzalf,
hij heeft vaak achter het plooitje van zijn mondhoek een rauw plekje,
ik rijd hem ook nooit vaker als 3/4 x in de week met een watertrens, de overige dagen rijd ik hem op een dikke kneveltrens: Afbeelding

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 11:36

Ik zou het zo doen:

1. controleer of het bit groot genoeg is (moet een vinger tussen mondhoek en de bitring kunnen, links en rechts)
2. controleer of het bit niet heel erg is uitgesleten op de ring, waardoor er scherpe randjes zouden kunnen zitten.
3. alles in orde: dan een helend zalfje zoals calendula van VSM op de mondhoeken, Lip Balsem van Divoza is ook prima; paar dagen voorzichtig met bustrens rijden en dan weer een goede watertrens erin.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 11:46

Tja, je kunt inderdaad bitringen gaan gebruiken of een bustrens, maar als je een bustrens gaat gebruiken moet je die ook even controleren want daar kan wel eens een stukje speling zitten tussen de ring en het bit, en dan kan zijn velletje daar weer tussen komen. Controleer dus zowiezo het bit even.
groetjes

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 18:33

Ik zou ook eens een bustrens proberen. Ik denk dat vaseline op de mondhoeken smeren voor het rijden ook zal helpen. Het kan dan een beetje glijden en dan wordt het dus niet kapot geschuurd.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 20:03

Wat voor metaal is het bit, er zijn namelijk paarden die allergisch voor koper (dus ook aurigan '80% koper' en argentaan...) Dan kunnen ze in de mond blaartjes krijgen.
Als het idd iets met koper is, probeer dan een tijdje een RVS bit en kijk of het probleem blijft.