moeilijke vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

moeilijke vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 22:55

mijn vriendin heeft een veulen en als ze met hem gaan wandelen wil hij nog wel eens weg rennen. nou heeft ze van iemand gehoort dat er een halster is en dan als je aan een touwtje aan de onderkant trekt dat dan alles aansnoert strakker word dus en wij vroegen ons of iemand hier ervaring mee heeft en weet hoe het heet en waar je het kan kopen

alvast bedankt

groetjes

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:14

Controlehalster heet dat. Bij de horselover hebben zedie.
Ik zou gewoon zweepje meenemen. Zo jong al corrigeren met zo'n halster? Als hij jaar is loopt hij met bit in? Einde is zoek. Nu gewoon consequent corrigeren.

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 23:16

owkee dankje wel ja dat is wat we wilde weten of dit een goede oplossing zou kunnen zijn iemand zij ook al hang er een shet bit in maar dat wil ze niet! dus wel of niet doen?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:18

Waarom wandelen met een veulen dan?

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 23:22

oefenen dat ie met je mee kan lopen een gewoon een band opbouwen

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:23

of een ketting werkt ook goed!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:50

Vind zo'n halster zo gek nog niet. Zoals de naam al zegt heb je net iets meer controlle. Voor jonge dieren heb ik er ook een in de kast hangen. Ik vind het niet paard onvriendelijk werken iig. Ipv de gewone druk op de neus krijg je ook wat druk achter de oren (en op de neus). Voor een tijdelijke oplossing is het wel makkelijk. Zodra een paard normaal te hanteren is op een controller halster pak ik weer een gewone waar het vervolgens ook wel weer goed op gaat. Het geeft je gewoon net een tikkie meer te vertellen en dat is langs de weg wel heel handig en veel veiliger.

Ik vind het gewoon handige dingen en veel makkelijker om mee te werken als met bv een touw om de neus oid. (ketting door de mond etc. noem ze allemaal maar op)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:53

Toen mijn pony 10 maanden was ben ik eerst met een ervaren merrie mee gaan lopen en halstertouw over de neus. Na een tijdje lopen ging het al super en vanaf toen eigenlijk geen problemen gehad.

Misschien toch maar een ander paard mee laten lopen, dan is het wat vertrouwder allemaal voor je veulen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:05

Ja, en oefen eerst in de bak, dan in een weiland en dan pas op straat. je poedersuiker wel al allemaal hulpmiddelen gebruiken (dit lijkt me niet zo erg hoor) maar waarmeee eindig je dan? Besef da het gewoon een heel jong, speels maar ook onzeker diertje is, wat alles nog moet leren. Als je hem dan pijn doet is het niet meer leuk....

Eerlijk gezegd vind ik een bit om te wandelen bij een veulen nogal overdreven, eerder een teken van onmacht en gebrek aan africhting.
Geef dat dier de tijd zich te onwikkelen en te leren, of laat het over aan iemand die ervaren is.

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:26

roosje84 schreef:
of een ketting werkt ook goed!


Een ketting bij een veulen...

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:26

K zou t nie doen!!!
K zou um lekker in het land laten staan verlopig bij zijn vriendjes.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:35

Ik ben het helemaal met Pauline eens. Eerst veel oefenen op veilige plaatsen ipv gelijk naar een hulpmiddel te grijpen. Het veulen moet vertrouwen in jou krijgen. Je mag het gerust op zijn plaats zetten, als hij rare sprongen maakt. Jij bent de leider, hij niet.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:57

ja dat klopt wat je zegt maar mijn veulen nou eigelijk niet meer echt een veulen deed dat ook wat je ook kunt doen is dat je je halstertouw onder aan je klip doet en dan doe je die linksom door het halster over zijn neus en dan weer onder het halster en dan hoort die te luisteren want als je een rukje geeft voelen ze een druk......maar hou er rekening mee dat het nog een veulen is en dat je alles wel rustig op moet bouwen.
Maar ik wou eerst en ketting gebruiken om onder zijn kin te doen maar doe ik nog niet eerst heb ik dit geprobeert en dat helpt bij mij wel.....het is wel een vriendelijke oplossing maar als je nog meer wilt weten kun je em pbĀ“en

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:59

en nog ff wat het veulen hoort wel een band met je te krijgen want vaak is het ook een kwestie van uitdagen en dan doen ze dat ook je mag gerust streng zijn maar ga niet slaan want je kunt zo een veulen verpesten....een keer een tik geven mag wel en een strenge stem een alles opzetten maar probeer een band en vertrouwen met je pony te hebben en als je dat eenmaal hebt dan gaat het steeds beter.

succes.

even een vraagje als het een hengst is is het ook misschien de hengsten streken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:38

Reageer zoals een paard zou reageren. Op het moment dat hij je voorbij wil gaan je arm opzij en naar achter zwaaien (net niet raken). Hebben wij met onze pony ook gedaan en hielp goed. Nu is een kleine armbeweging genoeg om te zorgen dat hij ons niet voorbij steekt.
Als je de kans hebt, de kunst af kijken bij een groep paarden. Je zal zien dat de leider op die manier de "kudde" achter zich houdt.

Veel succes

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:06

Ik vind het onzin om zo'n halster te kopen. Nu is hij nog jong, nu moet hij het leren ! Neem een zweepje mee of "schreeuw" tegen hem als hij iets fout doet

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:07

Flutterby
Code
Ik vind het onzin om zo'n halster te kopen. Nu is hij nog jong, nu moet hij het leren ! Neem een zweepje mee of "schreeuw" tegen hem als hij iets fout doet  :)*



Dat zou ik niet doen!!!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:12

vraag me trouwens af of er wel controller-halsters in veulenmaat te koop zijn. Ik hoop het niet eigenlijk.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:19

Waarom niet? Altijd beter dan zo'n bit of een ketting. En hengstenstreken? Sorry, maar daar geloof ik niet in. Pas rond de 6 maanden tot een jaar dalen de testikels in en krijgen hormonen de overhand. Maar ik ken genoeg hengsten die een goede opvoeding hebben genoten die gewoon meelopen.
En met schreeuwen bedoelt ze volgens mij gewoon actief stemgebruik. Je kunt veel met je stem doen, en een zweepje eventueel ter ondersteuning. daarmee geef je een tik tegen de boeg als hij je overhoop loopt.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:31

Ik heb voor ons paard ook een controlehalster, die hoort hem te corrigeren als je aan je touwtje trekt, dan trekt hij strak achetr zijn oren, nou mooi niet dus, althans die van ons werkt niet.
Gewoon lekker met z'n tweetjes lopen, ieder aan een kant en gebruik goed je stem. Iemand hier zei dat je je moet gedragen, zoals een paard dat zou doen, ik vind dat een goed idee. Ikzelf heb nooit een veulentje gehad, maar wel een vriend van mij en dat hebben we met de stem gedaan.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:45

hoezo geen ketting? als je dit op de goede manier gebruik heeft het paard er alleen last van als hij iets doet. ik vind zelf het beste om te doen wat animals zei met dat halstertouw over de neus
in ieder geval veel succes ermee

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:49

Ik vind dat je eerst vertrouwen op moet bouwen met je veulen.... Dat doe je door bijv door de bak te wandelen en stel "enge" dingen neer te zetten. En dan met een ervaren paard naar buiten en natuurlijk niet meteen langs de grootste autoweg van Nl gaan wandelen bij wijze van.
Al die wurgmaterialen. Einde is zoek,maar dat is mijn mening. Het is nogal makkelijk om te zeggen, ik doe maar meteen controllehalster aan. Het probleem is misschien tijdelijk opgelost, maar wat doe je daarn? Bit erin?

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:45

Ik heb mijn veulen ook alles zelf geleerd, (nu 2 maanden gecastreerd en bijna 1,7 jaar). Ook het meelopen aan de hand ging eerst wat moeilijk, ook wegrennen enz. Ik ging niet trekken ofzo, liet hem gaan, liep erachteraan, pakte het touw weer op en liep verder. Het foute gedrag verder genegeerd, deed ie het nu wel goed, dan beloonde ik hem heel uitbundig... Lachen en nu loopt ie (bijna:P) zonder problemen mee:D

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:54

Ik snap echt niet waarom je een ketting aan een veulen moet vastmaken, leer het dan niet aan en laat het doen door iemand met ervaring! Met zijn 2en is ook een goed idee, maar een jong dier (hoe oud eigenlijk) moet je niet alles leren door er steeds meer materiaal tegenaan te gooien Als hij dan uitbreekt heb je echt een probleem...
Symmetje, volgens mij doen ze dat al, een shetlandbit....Past dat bitje wel? En wat als je de mond beschadigt? Kun je de rest van zijn leven bitloos rijden Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:21

Kimberley schreef:
Citaat:
Gewoon lekker met z'n tweetjes lopen, ieder aan een kant...


Dat moet je nou net niet doen. Als een paard wegspringt zal ie normaal gesproken van je weg springen. Als er aan beide kanten iemand loopt springt ie toch wel weg maar zit er iemand onder. Gewoon linke soep dus. Zorg dat als je met zijn tweeen of meer om een paard staat te werken (bv. scheren oid) dat je allemaal aan dezelfde kant van het paard staat. Scheelt een boel stalongelukken.