Koliektrauma???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Koliektrauma???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 00:24

IK heb een vraag aan jullie.
3 jaar geleden heeft Kim een koliekoperatie gehad.Om 4 uur 's middags kreeg ze koliek en de volgende ochtend om 11 uur is ze pas geopereerd (DA stuurde ons niet eerder door).Ze heeft dus heel lang met pijn gelopen.Ze had 2 flinke slagen in de darmen.Haar temperatuur was erg laag.Ze stond ook helemaal te bibberen en kreeg daar een warmte infuus.Volgens de DA was ze in shok.Gelukkig heeft ze alles goed doorlopen.
Nadien heeft ze nog 2 keer koliek gehad en ook toen had ze een lage temperatuur/shok.Beide keren was het toch wel zo erg,dat we weer naar Utrecht moesten.Achteraf bleek het dan wel mee te vallen.
Tussendoor heeft ze wel vaker last van haar buik.Ze heeft dan niet echt koliek,maar kijkt dan wel steeds naar haar buik,wil niet eten en is echt superzielig.Als ik dan met haar ga stappen,knapt ze na een minuut of 15 weer op en is ineens helemaal niet ziek meer.
Mijn vraag aan jullie:Zou ze een soort trauma opgelopen kunnen hebben door de pijn van 3 jaar geleden en daardoor als ze pijn of wat anders voelt,meteen zelf al van het ergste uitgaat?
Ik heb dat idee namelijk wel een beetje.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:06

Nee, ik denk persoonlijk niet van een trauma. Misschien heeft ze er nu wel sneller last van? Dat ze er gevoeliger voor is?

Ik ken dit persoonlijk niet, want heb ik geen ervaring mee. Bij mij was het iig direct einde verhaal: paard overleed met naast haar het veulen en darmen die ze er waarschijnlijk van de pijn uit had geperst..

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:50

Ik denk ook niet dat het een trauma is. Na een koliek operatie blijft het een zwake plek, omdat het immers buiten het lichaam is geweest. Hierdoor worden ze gevoeliger. Meestal valt het dan wel mee. Bij mij was het na de tweede operatie einde verhaal. Maar zorg ervoor dat je wel zorgt dat je blijft herkennen als er echt iets aan de hand is!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 23:09

Toch lijkt ze te "schrikken" van pijn of iets anders wat ze in haar buik voelt,waardoor ze koliekerig gaat doen.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:39

Het kan misschien wel zo zijn dat ze toch bang is dat het weer zo hevig wordt.... Als je zelf een keer heel hard bent gevallen, ben je ook bang dat het nog een keer gaat gebeuren.....

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 22:54

Ja,dat is een beetje wat ik bedoel idd.