Pony van bang naar brutaal, hoe mee om te gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Pony van bang naar brutaal, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 20:59

Sommigen van jullie kennen mijn nieuwe shetlandpony Bas al wel, de mishandelde bange pony die ik nu bijna een maand heb.

Voor degenen die het niet weten zal ik gauw even vertellen wat Bas voor pony was/is

-Bas is een ruintje van 8 jaar
-Hij is waarschijnlijk mishandeld geweest ( vastgebonden aan een hek en met stokken geslagen )
-Hij heeft voor mij in 1 maand minimaal 3 eigenaren gehad en misschien nog wel meer. Hij is dus van hot naar her gesleurd
-Voor dat hij bij mij kwam heeft hij weken lang op stal gestaan

Toen Bas bij mij kwam was hij superblij dat hij in de weide mocht.
Bas was voor alles bang,
-Liet zich niet uit de wei halen, hij kwam tot een meter voor je staan en peerde 'm als je ook maar je vinger uit stak
-Aaien mocht nog net, maar als je met een borstel aankwam sprong hij met 4 benen de lucht in
-Plotselinge bewegingen waren heel eng
-Benen aanraken was verschrikkelijk

Als je een bepaalde handeling deed wat meneer eng vond stond hij stijf van de angst en helemaal te trillen, ogen werden wit en neusgaten groot.
Doodsbenauwd was hij voor veel dingen. Scheve mond
Eigenlijk echte mensendingen, dus handelingen die een mens uitvoert.
Brommers, trekkers, auto's, blaffende hondjes, etc etc vond hij niet erg.

Een doodsbenauwde pony dus waar je aan kon merken dat er nog nooit wat mee gedaan was en die dus echt niet op normale diervriendelijke manier behandeld was.
Ik ben meteen met hem aan de gang gegaan, sommigen hebben mijn verhalen misschien wel gelezen dat het steeds beter ging, hij hinnikte naar me, herkende me, kwam naar me toe in de wei, werd rustiger etc.
Was vrolijk en happy, lekker spelen met de paarden en vooral Maffick uitdagen werd zijn grote hobbby. OK dan! *LOL*

Nu gaat het nog steeds goed, maar meneer begint nu echt brutaal te worden.
Hij is minder bang en dat is natuurlijk wat ik wilde.
Alleen slaat hij nou een beetje de andere kant uit, hij wordt wat opstandig.

Bv als ik hem uit de wei wil halen, hij kwam gewoon bij je en ik kon hem nu gewoon rustig pakken en meenemen, al een heel verschil met 4 weken terug.
Maar gister kwam ik in de wei, hij kwam bij me en ik pakte hem bij zijn halster, nog voor ik het halstertouw kon vastknippen begon meneer ineens een potje te steigeren en te hangen aan me.
Ik hield gewoon het halster vast tot meneer uitgehannest was en knipte het touw vast.
Hij liep 2 passen braaf mee en bedacht ineens dat stilstaan ook wel een leuk spelletje was. Ik kon doen wat ik wou maar kreeg hem niet mee.
Paar passen ging het weer goed en toen ging hij weer achterwaarts en stilstaan. Schijnheilig

Uit de stal halen is net zoiets, weet alleen niet of dit echt bij opstandigeheid of nog steeds angst hoort want bij mij doet hij het niet.
De man die de paarden 's morgens in het land doet kan niks met Bas worden, als hij bij stal komt draait Bas zich om en begint hij met beide benen achteruit te meppen, hij laat zich niet door hem pakken.
Hij drijft die man echt tot het uiterste met zn geram en gedraai.
Die kerel is een harde dus geeft hem 20 seconden om de stal normaal uit te komen, anders is het pech hebben en gaat de stal weer dicht, dan maar niet op de wei.
Hij noemt Bas niet voor niets Lutje Rutknien ( klein rot konijn in het Gronings Haha! )

Bij mij is er in de stal niks aan de hand en is hij heel lief, hij blijft gewoon staan en laat zich rustig meenemen.
Hij is een beetje bang voor mannen heb ik al gemerkt, bij die man is hij heel gespannen( is grote brede vent ) en mijn vriend moet hij ook niks van hebben, terwijl de vrouw van die man er wel gewoon bij mag komen en mijn vriendin en ik ook. Verward

Als hij dan een dagje op stal heeft gestaan omdat hij 'smorgens weer eens niet wou komen, en ik laat hem er 's middags uit, dan loopt hij te bokken en te springen nog voor we het land in zijn.
Ik hou hem vast en pas als hij netjes stil staat in het land , haal ik het touw eraf.

Beetje lang verhaal, maar nu mijn vraag:
Hoe moet ik met dit gedrag omgaan ?
Met 'handelingen' is hij met sommige dingen nog bangig, bv borstelen is in het begin nog steeds eng, oren van achter aanraken is eng, voeten optillen is heel erg eng nog steeds, onderop de buik aanraken mag ook niet etc.
Bij dit soort dingen staat hij weer te trillen en is hij weer helemaal het zielige hoopje bangigheid.

Maar de andere dingen worden dus steeds brutaler.
Hoe kan ik hem er op afstraffen ? Verward
Ik wil niet dat hij straks weer bang is, het enige wat ik nu doe is een beetje brommen met harde lage stem.

Hoe moet ik hier mee omgaan zodat hij wel weet dat hij met sommige dingen fout is maar dat hij er niet helemaal angstig van wordt ?

Het is net alsof hij nou een beetje begint te puberen zoals een opstandig jong paard, beetje alsof het gewoon een op late leeftijd komt bij hem omdat hij misschien niet heeft kunnen puberen vanwege zijn verleden...
Sorry voor het lange verhaal


SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 21:28

Slaan is idd nog absoluut niet bij me opgekomen, dat wil ik bij deze pony zo min mogelijk doen.
Maffick krijgt gewoon een tik als hij vervelend is, dat kan hij hebben, maar bij deze durf ik dat niet te doen, bang voor de gevolgen.
Straks verpest ik hem en kan ik weer opnieuw beginnen, wil niet het vetrouwen kwijtraken dat hij nu in me heeft gekregen.
Want je markt wel dat hij mij toch wel het meest vetrouwt, bij mij komt hij netjes, hij 'luistert' naar me, en is vrij rustig.
Als m'n vriendin hem uit de wei moet halen krijgt ze hem dus niet te pakken, bij haar komt hij nog steeds tot op een meter.
Bij haar is hij ook nog onrustiger dan bij mij.

Ik wil dus heel voorzichtig zijn in het straffen en precies weten wat ik wanneer moet doen.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 22:00

Casanova:

Uit de weide halen doe ik niet alleen om hem op te halen , kom ze geregeld even wat lekkers brengen of alleen even aaien ( juist voor het 'help-daar-heb-je-dr-weer-ik-moet-weer-wat-doen-ik-peer-m-effect' )

Dat van het zitten bij stilstaan zal ik zeker gaan proberen, is hurken ook goed ? ( i.v.m vies nat weiland ? )
Ik denk dat hij hier wel op reageert, ligt wel een beetje op 1 lijn met de andere oefeningen die ik doe, hij is heel nieuwschierig en daar maak ik gretig gebruik van in mijn gewenningsoefeningen.

Met het poetsen ga ik hem meestal eerst uitgebreid in zijn manenkam kriebelen, dit vind hij erg lekker, hij doet zn nekje helemaal naar voren, hoofdje schuin en lipjes gaan op en neer.

Dan aai ik hem over het hele lichaam en stop dan vaak stieukum een borstel onder mn hand, hij heeft dit vaak niet door en laat zich dan ook gewoon poetsen, als hij dan ziet/voelt dat het een borstel is kijkt hij even raar maar doet er verder niets mee, is ook niet bang meer.

Maar als ik bv met een borstel aan kom lopen of het hem laat zien en ruiken voor ik begin, dan is er wel angst.
Angst voor het onbekende.

Ik ga elke dag even aaiend van hoofd naar kont en over benen en buik.

Bedankt voor je tips, ik zal het zeker uit gaan proberen en kijken of hij er op reageert.

Meer mensen ?

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 22:11

En wat versta jij onder strenger Kawa ? Op welke manier zou jij zo'n pony dan straffen ? Gewoon als een 'normaal' paard ?
Elk paard is natuurlijk verschillend als het om straffen gaat, maar op wat voor manier zou jij het dan doen in deze situatie ?

Dat mishandelde geloof ik toch wel in, het is maar wat me verteld is en ze zeggen zo vaak wat dus ik ging er eerst niet van uit.

Maar toen ik een keer met een latje langs hem liep ( die ik opruimde van de grond uit angst dat hij erop zou gaan staan ) werd hij me zo bang dat ik het haast wel moest geloven.
Zo bang heb ik een paard nog nooit gezien, hij was in staat zich zelf door de muur heen te boren als hij de kracht had gehad dat te doen.
Alleen omdat ik met een latje langs hem liep, deed er niets mee, had t ding alleen in mijn hand.
Beestje werd compleet hysterisch van alleen maar het zien van de lat.

En met meer dingen kun je toch zien dat dit niet zomaar een paardje is waar nooit wat mee gedaan is, maar dat hij echt op niet normale manier is behandeld.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 22:32

Hmz, meerdere meningen dus, had ik lichtelijk al verwacht.
Aan de ene kant denk ik : Ja , kan ik doen

Maar jij geeft nou idd ook weer een goed tegenargument Kawa en anderen, je maakt je inderdaad kleiner juist op het moment dat hij dominant is, dus eigenlijk geef je er ook nog aan toe.

Met de rug naar hem toe staan dan ? Zou dat wel iets zijn ?

Ik heb hem dit keer een aantal rondjes om zijn eigen achteras gedraaid en daarna weer mee laten sjouwen.
Toen hij achteruit ging lopen heb ik hem 'extra' achteruit laten lopen, toen hij aangaf dat hij er zat van was ( voorwaarts duwen ) heb ik hem nog een paar passen extra achteruit geduwd en toen weer voorwaarts mee laten lopen.
Weet eigenlijk niet of dit de goede oplossing is, ik doe eigenlijk altijd het dwarse van paarden 2 x zo erg terug. ( op een aantal dingen nagelaten zeg maar )

Bv als Maffick weer eens voor de deur gaat hannesen van de boerderij omdat hij niet naar binnen wil, bind ik hem voor de deur vast en ga dingen binnen doen.
Op een gegeven moment staat hij zo te dringen dat hij naar binnen wil, te schrapen met zn benen etc.
Juist dan laat ik hem nog net even wat langer staan ( jij wou toch niet naar binnen ? Nou dan ga je ook niet naar binnen, en al helemaal niet als jij het ineens wel wil, pas als ik het wil )
Als hij dan weer rustig is laat ik hem binnen.

Zo doe ik het wel met meer dingen, op zich werkt het vaak wel, maar weet niet of dit het juiste is eigenlijk..
Ook daar zijn weer de meningen over verdeeld


SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 09:27

Zal eens zien hoe hij op jullie tips reageert, ik weet niet hoe hij vandaag doet hoor, kan best zijn dat hij zich weer normaal gedraagt en dat er dus geen straffennodig zal zijn. Misschien was het gewoon een explosie en kwestie van uitproberen.

Kan altijd zien wat het doet, werkt het ave-rechts kan ik er gewoon weer mee ophouden en iets anders gaan proberen.
Zal wat harder op gaan treden.

Heb er meestal geen moeite mee hoor, hard optreden, Maffick heeft de nodige ruzies met mij gehad waarbij ik ook heel streng heb moeten optreden.
Maar dit is een totaal ander paardje, maar ik zal kijken wat het oplevert.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 23:43

Vandaag ging het echt supergoed, heb mn stem niet hoeven verheffen, geen straf hoeven uitdelen, want meneer deed helemaal niks fout! OK dan!

Ik kwam bij het land in het donker en de regen, meestal is hij dan wat wantrouweriger in het donker, maar nu stond hij als eerste bij het draad.
Ik kon zo het touw aan hem vastknippen en hij liep netjes met me mee naar stal, de andere paarden er los achter aan ( meestal gaat het andersom, grote Maffick voorop en kleineren er los achteraan )

Op stal nog even lekker gekroeld, beetje aaien, beetje benenwerk
Dekentje opgelegd, is al helemaal niet meer eng, Alleen het punt van deken in de hand tot deken op rug is nog wel een beetje rillerig.
Dus tijd voor iets nieuws: De dekensingel
Ging hartstikke prima, meneer stond gewoon los naast me, touwtje over zijn rug en liet rustig de dekensingel vastmaken.
Beetje aan de dekensingel getrokken en wat spanning erop gezet, vond hij wel een beetje raar maar verder alles oke. Slim

Oren aanraken was ook weer goed, tot op zekere hoogte, hij liet het toe maar was er niet blij mee.
Heb beetje met hem heen en weer gekeuveld terwijl ik wat aan het kletsen was, beetje aaien ondertussen etc.
Daarna losgeknipt en meneer liep weer netjes naar zijn stal, ging op stal staan en draaide zich meteen om met hoofd mijn kant uit, in de hoop dat hij misschien nog wat lekkers kreeg natuurlijk. Pling

Had gehoord dat hij zich vanmorgen ook netjes had gedragen op stal en dat hij netjes zich had laten pakken.

Dus vandaag ging alles heel goed, ben ik natuurlijk heel blij mee. Rock-on, dudes!

Misschien had meneer gewoon een weekendexplosie Haha! Hij dacht vast± Wat jij in het weekend kan , kan ik ook: uit mn bol gaan Tong uitsteken

Nee alle gekheid op een stokje, ik zal blijven opletten en als hij weer zulke kuren vertoont zal ik zeker op gaan treden, wil wel een pony die zich normaal ( wat is normaal ) gedraagt.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 00:01

Relliej schreef:
Loopt hij een pasje dan naar voren trekken zodat hij weer wat loopt. Vooral niet trekken en in zijn ogen kijken! Dit betekend voor de pony gevaar.


Bedoel je nou 2 dingen , of bedoel je dat je wel mag trekken, maar daarbij niet in zijn ogen mag kijken ?

Zowiezo ben ik zelf niet zo voor trekken eigenlijk, druk geeft tegendruk, trekken is voor mij in gevecht gaan met het paard en zijn kracht, en dat is iets wat ik absoluut niet wil doen. Ik wil niets dwingen, het enige dat ik wil afdwingen is respect voor mij, maar wel op een nette manier, niet met geweld of duw en trek spelletjes Knipoog

Maar dat is natuurlijk een ieder voor zich.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 14:49

Relliej schreef:
Je hebt overigens veulenhalsters dat als het veulen tegenstribbelt en het touw spant zich, dan komt er druk achter de oren. Misschien past jou shetlander dat?


Ga er niet vanuit dat mijn shet dit past, heb voor hoofdstel en halster maat PONY Knipoog

En daarbij wil ik gewoon zo weinig mogelijk met druk doen, misschien soft, maar ik vind nog altijd : Druk geeft tegendruk, je gaat alleen maar in gevecht, op welke plaats of wat voor manier dan ook.
En ik wil dus gevechten vermijden...

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 18:56

Ook zonet heeft hij zich weer keurig gedragen, liep netjes mee uit de wei, wou graag op stal.
Geen gesteiger, geen stilstaan of achteruit lopen.
Dus het gaat weer zoals het voorheen ging...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers