Poepen in de voerbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Poepen in de voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 00:42

Fitz heeft de laatste tijd opeens iets nieuws ontdekt, hij poept in zijn voerbak Boos!
Omdat het eten er zo ingegooid wordt zien ze dat bij het voeren over het hoofd en kom ik er pas 's avonds achter.

Zijn er nog trucjes of andere handige tips hoe je dit kunt voorkomen?

ikke

Berichten: 37538
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:46

Voor wat het waard is, maar bij ons op stal stond een paard en die deed dat in de drinkbak. Hebben ze stoeptegels onder de bak gelegd, probleem opgelost Verward
Vraag me niet waarom of hoezo, ik heb ook geen idee.....

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:49

Tja, dat is een lastige. Hij zal juist die hoek uitgekozen hebben als zijn "toilet"? Normaal gesproken zou je dan de voerbak kunnen verplaatsen, maar ik krijg de indruk dat dat geen optie is? (Er wordt wsl. gevoerd door een gat in de tralies?)

Maar horen ze het dan niet als ze het voer in de bak gooien? Dat maakt toch een hard geluid wat nu flink "gedempt" moet zijn Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:49

Ik heb weleens gelezen (en volgens mij was dat hier op bokt) dat je het gewoon een dag moet laten liggen. Hij eet het niet op omdat hij in de bak heeft gemest. De volgende ochtend schoonmaken, en voeren. Heeft hij in de loop van de dag weer in de bak gemest, weer het eten erop gooien, een dag laten liggen, daags daarop opruimen. Naar vertellen is het met twee of drie dagen over. Ze mesten immers ook niet in de wei op de plekken waar ze normaal eten.

Wat je ook kunt doen is een stang monteren voor de voerbak. Zo kan hij er niet met zijn achterwerk zo dichtbij komen dat de mest in de voerbak valt.

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:54

Die van mij dat dat dus ook geregeld.. Scheve mond Nog handiger is.. poepen in het automatische drinkbakje! Lekker al die drollen onder de klep in een bruin-water-soepje... Handige tips zou ik ook graag lezen! Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:29

Limonero doet het ook: zowel voer- als waterbak zijn niet veilig voor zijn achterwerk... Ook ik hou me aanbevolen voor handige tips!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:31

Die tip van Cassidy werkt meestal NIET. Paarden kunnen niet redeneren, snappen echt niet dat ze die mest er zelf in hebben gegooid.... en dat ze dat dus beter niet meer kunnen doen.

Ik heb een paard gekend die dit ook deed, kwam waarschijnlijk door spanningen, het dier had het op die stal niet naar zijn zin, maar misschien had dat er ook niks mee te maken. Weet je toch nooit... maar feit is wel dat hij het voordat hij bij deze stal stond, dit niet deed. Het verschil bij deze stal en bij de vorige was, dat hij hier veel meer binnen stond dan hij gewend was. Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar misschien ook niet...

Die stalhouders gooiden ook gewoon de biks erbij, onder het mom van "dan leert hij het wel af...". Niet dus. Nee, het dier at biks met mest en kreeg daardoor last van zijn buik...

Hoe je dit wel af moet leren weet ik niet hoor....

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 11:11

Klopt idd Mieke. Fitz eet gewoon biks en mest door elkaar op en daarom ben ik idd bang voor koliek oid.
Met zijn drinkbak doet hij het overigens ook, en dat vind ik nog rotter omdat hij dan dus niet meer drinkt.
Of het met stress te maken heeft? Geen idee, hij lijkt erg relaxed momenteel en deed het op vorige stallen ook wel.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:23

Ik weet niet of de voerbak in een hoek hangt? In dat geval zou je er een ketting of een stang voor kunnen maken, zodat hij er met z'n kont niet meer bij kan komen.
Stress is het volgens mij niet, het is meer een gewoonte.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:54

Votje doet het ook bijna dagelijks. Zowel in de voer als in de drinkbak, ik kijk er al geeneens meer van op.

Maar zij staat ook vaak met haar kont een beetje te rijden tegen de bak aan. Zo staat ze schijnbaar pretttig?!

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:58

hihi.. die van mij deed dat ook. alleen nooit als ik kwam Haha! . alleen als een vriendin van me hem kwam doen.. de etter Tong uitsteken
maar heb eigenlijk geen idee wat je ertegen kunt doen.. Scheve mond

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 14:00

*LOL* , daar kan ik me nog wat bij voorstellen met een merrie, maar wat moet een ruin zo dicht tegen die bakken aan.
Hij gilt ook als een merrie dus zou het toch stiekem een ruin in een verkeerd lichaam zijn. Knipoog

Maar ik begrijp iig dat er geen gouden tips zijn om dit probleem op te lossen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:09

Helaas heb ik ook geen tips om het een paard af te leren...

Wil alleen even toevoegen dat het wellicht een optie is om het met de stalhouder eens over de controle te hebben.
Ik vind dat er namelijk bij elke voerbeurt ook in de bak gekeken moet worden... Want los van het controleren op het bevuilen van een voer/drinkbak, kan het laten staan van een vorige maaltijd kan een aanwijzing zijn dat er iets mis is.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 16:56

Probleem is dat er door verschillende mensen gevoerd word en de voerbakken helemaal aan de andere kant van de box zitten dus het voer wordt er met een grote boog ingegooid zonder dat er ingekeken wordt. Anders moet nl. iedere box afzonderlijk opengemaakt worden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:19

Fitzroy schreef:
:)) , daar kan ik me nog wat bij voorstellen met een merrie, maar wat moet een ruin zo dicht tegen die bakken aan.
Hij gilt ook als een merrie dus zou het toch stiekem een ruin in een verkeerd lichaam zijn. Knipoog


Fitz, die van ons is ook een klopmerrie Haha! , niets aan te doen Haha! .

Even serieus over je voerbakprobleem: oplossing heb ik niet. De vorige merrie mestte vaak in haar drinkbak. Dat was dus een kwestie van elke dag drinkbak controleren en indien nodig schoonhalen. Soms ging het een hele tijd goed en soms konden we in 1 week tijd 5 keer de drinkbak schoonmaken.
Toen Kev net bij ons stond heeft hij ook 1 of 2 keer in zn voerbak gemest. Blijkbaar was dat in de periode dat hij nog een beetje aan het uitzoeken was hoe hij zn stal wou inrichten. Nu gooit hij al zn mest in 1 en dezelfde hoek (om het daarna als hoofdkussen te gebruiken Boos! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:12

Sjuimpje schreef:
Wil alleen even toevoegen dat het wellicht een optie is om het met de stalhouder eens over de controle te hebben.
Ik vind dat er namelijk bij elke voerbeurt ook in de bak gekeken moet worden... Want los van het controleren op het bevuilen van een voer/drinkbak, kan het laten staan van een vorige maaltijd kan een aanwijzing zijn dat er iets mis is.


Nou, inderdaad! Degene die voert moet ook wel een halve blinde zijn, dat hem/haar niets opvalt.

Ik hoop dat je paard deze gewoonte snel vergeet, want lastig is het wel. Een stang om de voerbak monteren, zoals werd aangehaald, lijkt mij ook een heel handig idee. Als je dan toch bezig bent, neem de drinkbak dan ook vast mee. Scheelt toch een hoop werk, als je paard vaak in zijn voer- en drinkbak poept.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:20

Ook ik heb zo'n prettige jaarling die mest in haar drinkbak. Tijden gaat het goed en ineens ligt er weer wat. Boos!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 01:49

Ik ga toch ook voor de stang rond voer- en waterbak.
Dit helpt super en als je een beetje handig bent of handige man of vrienden hebt, is het zo gebeurd.
Maar ik vind het wl slordig dat ze met voeren niet eerst in de bak kijken. Ook al betekend dat dat je elke box inmoet.
Zoals Sjuimpje al zegt, er hoeft niet allen mest in te ligggen, maar misschienb heeft hij na de vorige voerbeurd wel slecht gegeten en is er duidelijk iets aan de hand.

Als er bij ons gevoerd wordt, wordt er altijd heel goed opgelet op afwijkend gedrag. Zowel op de aniet waarop ze op het voer aanvallen, en daarna tijdens het vegen en boxen nog eens lekker rechttrekken of het paard eet zoals anders, niet langzamer ofzo.
Als ik zelf gevoerd heb, ga ik ook niet eerder weg dat dat de meeste het op hebben. Jesper eet gewoon langzaam, dat is normaal en daar ga ik ook rustig bij weg als hij het nog niet helemaal op heeft, maar bij sommige andere paarden is dit duidelijk een teken dat er iets niet goed is.
Beetje off-topic geloof ik, maar ik vind voeren nou juist een moment van observeren hoe het paard in zijn vel zit, en snap dan ook niet dat daar bij jullie op stal minder aan gedaan wordt.

Maar goed, voor het mesten in de bakken, flinke buis er omheen. Als de bak in de hoek zit is het makkelijk, gewoon een rechte stang van hoek tot hoek, en als de bak niet dicht tegen een zijwand aanzit, een buis rond de waterbak.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 10:02

Ach, ik kom toch iedere avond zelf en als er echt wat mis is met je paard hebben ze het direct door en hangen gelijk aan de telefoon, zowel bij mij als bij de DA (dat heb ik gemerkt met het brok hout in Fitz zijn hoef).
Dus over de controle van mijn paard heb ik niets te klagen.

Ik kijk het nog even aan, hij is nu alweer een paar dagen schoon voordat ik definitieve aanpassingen maak.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 10:06

ow ow zo te lezen zit fitz in een verkeerd lichaam Haha!
om laten bouwen maar.........? *LOL*

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 10:32

Odin mest ook regelmatig in zijn voerbak of waterbak. Ik heb aan alle mensen die wel eens voeren gevraagd om voor het vullen van zijn voerbak eerst te kijken of er geen mest in zijn bak ligt, en dan gelijk de waterbak te controleren. Soms wordt het helaas nog steeds vergeten en ligt de biks inderdaad bovenop de stront. Hij eet zijn biks dan wel op, maar dat kan natuurlijk niet goed zijn...

Zelf controleer ik ook een paar keer per dag (iedere keer als ik langs zijn stal loop) zijn voer- en waterbak, en haal er ook best vaak een van beiden leeg.

Odin staat graag met zijn kont naar het gangpad toe en daarom mest hij vaak in een van zijn bakken. Zo'n stang lijkt me waarschijnlijk nog de beste oplossing, ga eens informeren of dat voor hem geregeld kan worden.

Hesley
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 14:02

mijn pony poepte eerst ook altijd in zijn voerbak, maar die hebben we nu verplaatst. En nu doet hij het niet meer. misschien is dat een oplossing.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:11

Yetro poepte ook on zijn drinkbak in zijn nieuwe stal.
Deze drinkbak hangt ook lager dan bij de vorrige stal.
Maar na een dag of 3 i hij er mee op gehouden.
Als hij s avonds in zijn waterbak poept en ik kom de volgende dag om half 5 aan dan heeft hij al die tijd niet kunnen drinken.
Op de een of andere manier is hij in de andere hoek gaan poepen.
Niet kunnen redeneren.....misschien heb je gelijk........misschien ook niet.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:27

ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik moet spontaan naar de wc na het lezen van dit topic Haha!

ikke

Berichten: 37538
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:02

Ik zou die truc met die stoeptegels gewoon uitproberen. Als je er niet aan kunt komen, heb ik er nog wel een paar zitten, kun je zo hebben.
Ik ben erachter wat de theorie is: Ze moeten op de tegels staan om in de bak te kunnen poepen en het schijnt zo te zijn dat ze dat dan niet doen. Omdat ze dus aan de achterkant omhoog staan.
Ik heb geen idee of dit ergens op gebaseerd is, maar dat paardje bij ons op stal deed het alleen als de tegels verschoven waren en dat heb ik zelf meegemaakt.
Het motto baad het niet, schaden doet het ook niet is hier ook erg op z'n plaats *LOL*