Bieten bewaren buiten, hoe doe je dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Bieten bewaren buiten, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 11:59

Ik heb een hoop bieten liggen buiten, en vanmorgen merkte ik dat er wat schimmel stond op een biet. Hoe bewaar je die bieten best en hoe hou je ze schimmelvrij? En hoe kan je ze vorstvrij houden buiten? Of moet ik die dingen echt in huis halen Clown (da's niet te doen hier, we hebben geen schuur of zo)?
Kan oppervlakkige schimmel kwaad als je de biet onder water met een borstel afschrobt?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:12

Toen wij nog geen ruimte binnen hadden sloegen we de bieten ook altijd buiten op.
Op de betonplaat deden we de bieten op een grote hoop, landbouwplastic eroverheen en daar overheen autobanden tegen het opwaaien van het plastic en tegen de tijd dat het ging vriezen gooiden we onze verse mest uit de stallen op het plastic tegen de vorst.
Soms zat er wel eens een rotte plek in of een beetje schimmel op, dat haalden we dan gewoon weg en daarna voerden we de bieten gewoon aan de koeien en paarden.
Tegenwoordig liggen ze in de schuur op een grote hoop open en bloot.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:14

Wij bewaarden ze op een bult, onder een jute zak, helpt ook heel goed Afborstelen kan volgens mij gewoon, wij wasten ze ook (in zo'n aardappelkorf en die in een cementkuip)

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:53

wij hebben ze in kratten staan met zeil er omheen.
Werkt ook goed.
Volgens mij als je oppervlakkige schimmel er goed vanaf haalt kun je ze gewoon voeren

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:30

Wij bewaren ze gewoon op de grond. Eerst een flinke laag stro neerleggen en dan de bieten en evt nog stro eroverheen, en natuurlijk afdekken met plastic.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:40

Ja zoen doen wij het ook Lonnie.
We hebben er een stuk vijverfolie overheen liggen dat is dikker.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:44

ik heb ze op pallets liggen(dan gaan de onderste niet zo schimmelen) en als t gaat vriezen gaan er dekens/zeil/jute zakken overheen, net wat er in de buurt is

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:36

In een oude vriezer. met een dun laagje stro onderop. Als er geen vorst en vocht uit kan komt het er ook niet in. Wel zorgen dat je hem overdag op een kiertje zet om te luchten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:00

Wij hebben ze in oude containers. Maar wel IN de schuur, want anders bevriezen ze bij ons toch nog.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:09

Je kunt ze opkuilen, dus onder een laag grond. Dan blijven ze het langst goed. Nadeel is dat ze goed gewassen moeten worden. Wij gaan dat dit jaar ook met de wortelen doen.